L
Lauriston
Hej har kommit till en jobbig och farlig situation då jag undrar hur det funkar med fodervärdsavtal. 1 maj i år skrev jag och ägaren ett fodervärdsavtal. Vi skrev det till 1november.Jag började få problem med hästen för en månad sen då hon började stegra när jag red,hon stegrade så mycket att hon riskerar stegra omkull.Vi kollade igenom henne och hon hade inte ont.Detta forsatte tills där jag är i dag, jag eller dom andra i stallet kan inte ens leda henne till och från hage då hon har noll respekt och stegrar och sparkar med frambenen mot den som leder. Tagit hjälp av en person som "håller" på med horsemanship.Brist på pengar och rundcorral har gjort att jag nu idag ringt ägare och sagt att jag ej ska ha hästen och förklarat varför. Jag och min kompis har fått åkt till akuten flera gången nu senast iförr går och igår.Spruckna revben,bruten tå,spricka i benet... Hästen är en fara för mej och alla runt om och sej själv. Ägaren sa att hon ej kunde ta hästen förens i oktober. I kontraktet står det att ägaren kan bryta kontraktet när som helst vid vanvård och dyl.Hästen får ej spännas för vagn utan enbart användas som ridhäst. Hästen måste ha sällskap av annan häst. Nu står i ett stall där dom två andra som är kvar ska flytta,jag kommer då bli själv om inte någon kommer till stallet.Jag kan ju ej rida hästen och med nöd och näppe leda henne till o från stall. Som ni förstår så kan jag ju ej ta hand om hästen. Vet att jag kan bli betalnings skylldig tills kontraktet gått ut...Undrar nu om jag kan på något vis få ägaren att ta tillbaka hästen tidigare än om 3 månader då kontraktet går ut? Vill inte att hästen ska få lida pga detta, vill ju hästens bästa... Tacksam för svar mvh sorgsna mej