Fodervärdsavtal

L

Lauriston

Hej har kommit till en jobbig och farlig situation då jag undrar hur det funkar med fodervärdsavtal. 1 maj i år skrev jag och ägaren ett fodervärdsavtal. Vi skrev det till 1november.Jag började få problem med hästen för en månad sen då hon började stegra när jag red,hon stegrade så mycket att hon riskerar stegra omkull.Vi kollade igenom henne och hon hade inte ont.Detta forsatte tills där jag är i dag, jag eller dom andra i stallet kan inte ens leda henne till och från hage då hon har noll respekt och stegrar och sparkar med frambenen mot den som leder. Tagit hjälp av en person som "håller" på med horsemanship.Brist på pengar och rundcorral har gjort att jag nu idag ringt ägare och sagt att jag ej ska ha hästen och förklarat varför. Jag och min kompis har fått åkt till akuten flera gången nu senast iförr går och igår.Spruckna revben,bruten tå,spricka i benet... Hästen är en fara för mej och alla runt om och sej själv. Ägaren sa att hon ej kunde ta hästen förens i oktober. I kontraktet står det att ägaren kan bryta kontraktet när som helst vid vanvård och dyl.Hästen får ej spännas för vagn utan enbart användas som ridhäst. Hästen måste ha sällskap av annan häst. Nu står i ett stall där dom två andra som är kvar ska flytta,jag kommer då bli själv om inte någon kommer till stallet.Jag kan ju ej rida hästen och med nöd och näppe leda henne till o från stall. Som ni förstår så kan jag ju ej ta hand om hästen. Vet att jag kan bli betalnings skylldig tills kontraktet gått ut...Undrar nu om jag kan på något vis få ägaren att ta tillbaka hästen tidigare än om 3 månader då kontraktet går ut? Vill inte att hästen ska få lida pga detta, vill ju hästens bästa... Tacksam för svar mvh sorgsna mej

Sv: Fodervärdsavtal

Ring och berätta läget för ägaren. Då kan hon säkert ta tillbaka denna tidigare. Lycka till

Som jag ser det är du skyldig att betala för hästens uppehälle under uppsägningstiden. Hör med ägaren om hästen kan komma tillbaka till denne, men att du betalar hyra och foder som om den stått hos dig.

Om hästen INTE varit farlig, hur hade du löst problemet med att de andra flyttar och du blir själv i stallet? Om ägaren inte KAN ta emot hästen i gamla stallet måste du ta hand om den under uppsägningstiden, i värsta fall måste du hitta en annan stallplats om stallet blir tomt där du står nu.

Du behöver inte en rundcorall för att arbeta en häst, men den ekonomiska biten (att betala tränaren för lektioner) kommer du ju inte undan.

Finns det inget bete i närheten där du bor som du kan släppa henne på?
Så riskerar du itne att göra dig illa.
Ägaren måste ju ha vetat att hennes häst var lite "kocko"? Det beteende du beskriver komemr inte bara så där, att hästen är svår måste ägaren ha märkt innan, oavsett hur stor skillnad på kunskap det är mellan er.

Om det varit så hade jag fått hittat sällskap.Fick reda på nu att det kanske kommer 2 hästar till stallet. Ägaren har möjligthet att flytta tillbaka till gammla stallet av vad jag vet,boxen är fortfarande tom. Men gentimot att jag ej klarar hantera hästen så vet jag ej vad jag ska göra.Jag kan inte ens leda in ut från stall/hage......

Du behöver inte en rundcorall för att arbeta en häst, men den ekonomiska biten (att betala tränaren för lektioner) kommer du ju inte undan.

Finns det inget bete i närheten där du bor som du kan släppa henne på?
Så riskerar du itne att göra dig illa.
Ägaren måste ju ha vetat att hennes häst var lite "kocko"? Det beteende du beskriver komemr inte bara så där, att hästen är svår måste ägaren ha märkt innan, oavsett hur stor skillnad på kunskap det är mellan er.

Jag har redan tagit hjälp av "nårga av dom bästa" som är i närheten, altenativ är att åka långt med hästen till någon annan tränare men dom stora summorna har jag ej.
Ägaren säger att hon aldrig haft några problem och jag har haft MÅNGA hästkunniga folk som varit och titta på henne,hur hon beter sej. Och dom som jag också tycker säger att hästen har noll respekt osv. Ägaren har själv fött upp hästen och haft henne hela tiden... Tyvärr är det slut på allt bete runt om och i närheten....

Som redan konstaterats är du ansvarig för hästen till kontraktstiden löper ut.

Vad som är allvarligare tycker jag är att du faktiskt medverkat själv till att hästen är farlig. För jag utgår från att hästen blivit så här under tiden den varit hos dig - den visade inget när ni tittade på den och under första tiden?

Som ägare hade jag inte accepterat att få tillbaka en häst i det skicket, som faktiskt är farlig för sin omgivning. Hästar kan mycket väl byta skepnad hos en ny handhavare, det kan gå på ett par dagar.

Får komma m inlägg här, då jag varit med från start.
Tjejen började rida å greja m hästen under tiden som hon stod hos ägaren.
Hon visade väl lite tendenser till att protestera vid ridning genom att resa sig lite å sparka bakut vid ridning ibland, när det vart lite jobbigt, men det var inget som inte kunde hanteras. Ägaren har aldrig haft problem med henne(som hon sa iaf)Iofs så har hon gått på travet förut, å inte vart riden förrns nu i vår. Men både hörde å såg att hästen har blivit mkt bortskämd, å kanske inte behövt fått värre krav på sig, då hon vart en riktig morsgris.
Såg från början att hon iaf hade noll respekt för folk, iaf sen vi hämtade henne. Fodervärden är heller ingen nybörjare,utan ridit å skött lite svårare hästar förr, så hur sjutton det kunnat bli så här, det vet inte vi iaf. Som det som sagts nu så ska /vågar hon inte rida på henne, å blivit rädd. Går ju som sagt säkert att arbeta bort, men tjejen är 16 år å har inga egna pengar, så det finns inte ekonomiskt utrymme till att åka å få "proffessionell" hjälp.
Å som sagt så ÄR det ju så, att det som går bra för en kanske inte går för en annan. Förstår ju givetvis att som ägare är det ju inte roligt å höra såna saker om sin häst, som inte varit sån förut. Tjejen i fråga är ju givetvis jättelessen över detta, men de vet inte något annat att göra än det som gjorts, mer än att etgentligen fortsätta å arbeta bort detta. Turligt nog skrevs kontraktet på såpass kort tid, fast det var tänkt på ett år till å börja med...... Men har nå´n tips å idéer så kom hjärtans gärna med dom. :)

Måste bara tillägga att hästen har"bra" dagar å "dåliga" dagar. de bra dagarna så är hon lugn att leda till å från hagen, å skulle säkert inte vara några problem att rida heller, enligt tjerjen. Nästa dag så har det vänt helt å hållet å hon är helt jättedum. Hur å varför ska det vara så:confused:

Hej!
Jag hade lite samma problem när jag tog hem en häst på foder dock var avtalet på ett år. I annons och när jag pratade med ägaren så skulle hästen vara jätte snäll och hoppade "bara" 1 m pga att hon inte riktigt vågade hoppa högre. jag var och prov red dock så red vi aldrig ner till ridhuset (skulle väl ha fattat något då) men i ridhuset så gick hästen sådär men kändes som om vi hade något att jobba med hoppade inte hästen pga att jag i princip precis börjat rida igen efter min skada. ägaren ville inte rida utan tyckte jag skulle få en egen uppfattning om hästen. (skulle ha varit mer bestämmd å sagt att hon skulle visa hästen) tar hem hästen den verkar helt okej men sen börjar helvetet (ska kanske säga att jag gick på strömsholm då och hade hjälpa av riktigt bra lärare så som anna-clara pettersson och åsa steniger).

I hagen så går hästen bara fram och tillbaka får igen ro, när jag ska rida till ridhusen eller åt andra hållet så ska man över en bro och det var inte en enda dag som vi inte bråkade vid broarna stegrade sig å höll på stannade å en massa. i 3 månader håller vi på och försöker komma över broarna men utan resultat. ska ha hoppning med hästen men den hoppar inte utan stannar vid VARJE hinder spela ingen roll om den precis hade hoppat hindret låter en kompis rida honom för att se om det är jag som har spöken efter olyckan men hon ramlar av 3 ggr och hon ralmlar inte av i första taget. Åsa som vi då tränade för säger direkt att det är något fel på hästen, jag försöker prata med ägaren men hon säger att så har han aldrig gjort m.m. okej jag ger han en chans till tar hem honom till där jag bor alltså inga broar men där hittar han andra fel så som kor (brydde sig inte om kossorna på strömsholm) traktorer bilar m.m tillslut kände jag att det här går ju inte jag vill inte åka till stallet mera, vi kunde rida på EN väg. ringde ägaren igen och förklarade vad som på gick och samma blå neka till allt, mamma ringde också och pratade med henne efter ett halv år hade jag fått nog då ringde jag och sa att hon fick ta tillbaka hästen jag fixar det inte.

Skit sur över det här var hon så klart och sa att jag hade förstört hennes häst, men hade kompisar och lärare på strömsholm som sa att det var något fel på den hästen. En av lärarna red också honom och han höll på att kasta av henne med och när hon var färdig så sa även hon att det var fel på den vist att det skullle kunna gå att ordna men det skulle kosta och det var inte det som vi hade skrivit kontrakt på. så hästen fick åka hem.

så tycker du ska försöka prata med ägaren igen och säga att det inte funkar, du är iaf ärlig och pratar med henne och säger att det inte funkar du skulle lika gärna kunna låta hästen stå i sin box tills hästen ska tillbaka till ägaren.

tusen tack att det finns någon som förstår mej!:) Jag skall ringa ägaren i slutet av veckan och försöka prata mer. Jag har iaf en som är i det stallet jag är i som skulle vilja prova henne, hon har faktiskt gått bra med henne när tjejen lett henne :) Hoppas bara att ägaren går med på att hon ska få prov rida osv... Vill verkligen inte att hästen ska gå till slakt, hon är faktiskt världens underbaraste och har kapacitet till så mycket inom dressyr! Det måste bara var en person som matchar henne med kemin osv....

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 281
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 051
Senast: Sel
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 779
Senast: Nepenthe
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 343

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka