Sv: Fodervärdsavtal, hur fungerar uppsägning
Jag kan bara redogöra för vad jag själv erfarit i tvister som dragits till muntlig förberedelse och vidare till tingsrättsförhandlingar.
Avtal skall hållas, det vet alla och det håller alla med om, men om avtalet börjar bli oskäligt vid vissa vanliga händelser blir det inte längre så självklart.
Vad är skäligt att ta ut vid ett kontraktsbrott? Det står inget om det i ditt avtal eller hur? Då kan det bli svårt att hävda något alls i egentlig mening och nämndemännen kommer att anföra det belopp som anses vara skäligt, vilket förmodligen ligger långt under det du tänkt dig.
Om du väl lyckas få nämndemännen på din sida så långt i processen, vilket jag betvivlar starkt, så kommer nästa steg och det handlar om att de kommer att göra allt för att få till en förlikning mellan er. Där kan fodervärden hävda noll kronor och du dina 10 000. Kommer ni inte överens blir det förhandlingar i tingsrätten. Era rättegångskostnader betalar ni oftast själva. Anlitar du jurist kan det bli dubbelt så dyrt som det du kräver, förlorar du i tingsrättsförhandlingarna får du hem en häst samtidigt som du måste betala dina egna rättegångskostnader.
I egentlig mening menar man att när man ingår ett avtal har man skyldighet att utforma det på ett skäligt sätt för alla parter, allt som handlar om förtida uppsägning till vem som står för de olika kostanderna ska finnas med. Finns där inga sådana så har man genast ett kryphål. Jag vet inte hur Deckermans kontrakt ser ut, men det låter märkligt i mina öron att detta inte finns med som du skriver.
Ni båda är förmodligen väldigt upprörda och har era skäl, men tyvärr är det inget som någon rättslig instans berörs av. När man kommer till en förhandling måste man ha ett vattentätt case om man vill vinna. Kan man inte svara på varför man inte skrivit in något om uppsägning och vad som händer då och vem som är ansvarig kan man anses ha skrivit ett oskäligt avtal. Vad hade hänt om ägaren brutit benet? Omkommit i en trafikolycka? Bered dig på sådana frågor då du på pappret trots allt är hästägare och ansvarig för hästen.
Istället för att bråka och propsa på tingsrättsförhandlingar skulle jag ha lärt mig något av detta och gjort bättre till nästa gång.
Om hästen är kärnfrisk, tävlingshäst dessutom som du skriver och inte har några problem med sina ben är det ju busenkelt att sätta ut den på foderannons igen. Det finns ju många många som letar en foderhäst och som är väldigt seriösa. Kanske nuvarande fodervärd inte klarar av den helt enkelt men inte vill säga det, då vill man väl inte att hästen ska vara kvar där oavsett kostnad för att ta hem den? Det är ju en risk för både fodervärden och hästen.
Ta hem hästen och sätt ut den på foder eller låt nya fodervärden hämta hästen där den står nu. Sätter du ut en annons nu har du garanterat 10 svar ikväll redan.
Ett tillägg: Du skriver att det står i avtalet att hästen ska tränas och tävlas. Är det något du själv har skrivit dit? Det låter mycket märkligt att man kan avtala hur någon ska sköta och rida en foderhäst. Det är ju i princip att gå in och avtala hur en person ska leva sitt liv, där tror jag man måste ha starka skäl bakom eller någon form av försäkring att så sker eller ett avtal liknande arbetsgivaravtal som reglerar hur många timmar man kan kräva att personen är i stallet eller hur mycket pengar personen förväntas lägga på utbildning av hästen och vem som egentligen ska stå för detta då det genererar ett högre värde på hästen vilket enbart gagnar ägaren vilket plötsligt även det är oskäligt. Det verkar vara ett minst sagt farligt avtal ni skrivit på för båda parter. Utfallet i en juridisk förhandling kan bli lite hur som helst tycker jag det verkar som.
Men jag hoppas att det löser sig till det bästa för hästen!