Fodervärdar!!!!!!!!

Sv: Fodervärdar!!!!!!!!

Ta hem hästen.

Kan dom inte betala det dom åtagit sig så ska dom inte ha häst. Dessvärre.

Har man inte pengar till veterinären om hästen är SÅ sjuk så fanken heller att man något djur ska ha.. jesus f*cking christ vilka människor
jag håller med....Har haft häst och varit fodervärd och jag har alltid stått för vetrinär och dylikt.........

Hade det varit min häst hade jag betalat veterinären och sedan skickat räkning till fodervärden på beloppet. Om det nu står i foderavtalet att fodervärden ska stå för kostnaderna.

så hade även jag gjort!

Jag hoppas verkligen att det reder ut sig med pållen.. och att det inte är smittsamt så du får hem honom snart.. usch.

Jag blir vansinnig.

Men på sätt och vis var det tur för hästen att den hade dig.. hade dom köpt hästen så hade dom inte haft pengar till vet. och tja.. vem vet hur det hade gått då..

Gud! :crazy:
Hade jag varit fodervärden hade jag tagit ut veterinären på en gång vare sig jag hade råd lr inte, sånt om pengar kan man ju alltid fixa till sen!
och att som fodervärd ta på sig en foderhäst utan att kunna betala för veterinärkostnader om de skulle upkomma är fel, då ska man inte ta en häst på foder!
sånt är ju svårt för hästägaren att veta, det man lär sig är väl att man ska vara riktigt noga med kontraktet och disskutera allt innan så att inga missförstånd ska uppstå!

Jaha så var man där igen........... Nu har min Häst blivit sjuk , Han har stått i 3(!!!!) dagar med hög feber, första dagen 39,3 , andra dagen 38,8 och idag hade han 39,6 och kissat blod , dålig i magen....J:cry: :cry: :cry: Jag sa åt fodervärden att ringa ut vetrinär NU , vilket hon gjorde. Men nu till saken , dom har inte råd(!!!) att betala vetrinären så dom vile att jag skulle göra det.:( :( Annars hade de inte råd att ta ut någon vetrinär. Vad säger och gör man?:confused: :confused: :confused: Han måste ju få vetrinärvård. När jag hde foderhäst så betalde ägaren bara försäkringen , jag betalde allt annat...... Är det någon mer som har erfarenhet av sånt här. Det är min första häst jag har ut på foder och hon som har honom är kannon med honom, han trivs med henne och hon med honom , men ska jag verkligen betala sånt här? Så står det inte i Kontraktet och att hota med att inte ta ut vetrinär!!!!!Till en sjuk häst..................Jag blir tokig.....................

Usch vad hemskt! Hur kan de göra så? Man tar väl inte en häst på foder om man inte har råd med veterinärkostnader!!! Hoppas han blir bra ialla fall. Om de vägrar betala så gör det själv och leta en annan fodervärd... För tänk om han skulle bli sjuk igen! Och om de inte tar ut veterinären kanske man kan ifrågasätta hur viktig han är för dem...

förlåt om jag kidnappar tråden lite
tänkte höra med er vad ni tycker jag är fodervärd åt en pålle som nu har varit halt i lite mer än 2 veckor har tagit ut vet. som skrev ut inflamationshämmande o smärtstillande som han skulle gå en vecka på. blev inte bättre så nu är det antingen att spruta knä o kota eller helst in på rönken o en störreutredning på klinik har varit i kontakt med ägaren o hon vill att vi skall dela på kostnaderna, är villig att göra det men undrar hur ni som ägare/fodervärdar skulle ställa sig till det skadan är troligen en äldre skada som kommit upp igen kan vara förslitningar o pålagringar då pållen är gamal. vet tyckte vi skulle in o rönka mm för att se om det är nåt att göra överhuvudtaget.
så frågan är skulle ni som ägare stå för kostnaderan eller skall man dela?

vem ska betala beror ju på vad ni har för överenskommelse...

Jag hade ju ringt ut vet själv och betalat om jag varit dig OCH tagit hem hästen fortare än kvickt

Jag hoppas verkligen att det reder ut sig med pållen.. och att det inte är smittsamt så du får hem honom snart.. usch.

Jag blir vannsing

Men på sätt och vis var det tur för hästen att den hade dig.. hade dom köpt hästen så hade dom inte haft pengar till vet. och tja.. vem vet hur det hade gått då..

Ja, jag har också tänkt så. Och faktum var att dom ville köpa honom och inte egentligen ha en foder häst.......Tänk vad som skulle ha kunnat inträffa då........

förlåt om jag kidnappar tråden lite
tänkte höra med er vad ni tycker jag är fodervärd åt en pålle som nu har varit halt i lite mer än 2 veckor har tagit ut vet. som skrev ut inflamationshämmande o smärtstillande som han skulle gå en vecka på. blev inte bättre så nu är det antingen att spruta knä o kota eller helst in på rönken o en störreutredning på klinik har varit i kontakt med ägaren o hon vill att vi skall dela på kostnaderna, är villig att göra det men undrar hur ni som ägare/fodervärdar skulle ställa sig till det skadan är troligen en äldre skada som kommit upp igen kan vara förslitningar o pålagringar då pållen är gamal. vet tyckte vi skulle in o rönka mm för att se om det är nåt att göra överhuvudtaget.
så frågan är skulle ni som ägare stå för kostnaderan eller skall man dela?

Är det så att det är en gammal skada som gått upp igen och som ägaren kännde till skulle jag som ägare stå för kostnaderna. Samt höra om fodervärden ville ha kvar hästen.

Är det en ny skada som hänt medans fodervärden har hästen skulle jag hjälpa till....Men oftast har man ju hästen försäkrad så det är väl om man delar på självrisken. Försäkrings priemen höjs ju när man använder sig utav försäkringen och det står ju ägaren för.

Det kan ju vara så att det är en skada ägaren inte visst om.........

Men både ägaren och fodervärden vill ju oftast det som är bäst för hästen så jag hoppas det löser sig för dig.

vem ska betala beror ju på vad ni har för överenskommelse...

Jag hade ju ringt ut vet själv och betalat om jag varit dig OCH tagit hem hästen fortare än kvickt

vetrinären har varit där , och tagit blodprov osv. Nu väntar jag bara på att få klar tecken att det inte är något smittsamt. Sen kommer han. Och jag stod för vet.kostnaderna.

I vårat avtal står det att det är fodervärden som har det vårdnadsmässiga samt ekonomiska ansvaret. Samt att det är fodervärden som ska stå för skada eller sjukdom som uppkommer.

Ja, jag har sagt att jag ska betala. Så nu är vetrinären på väg, i kontraktet står det "under kontraktstiden har fodervärden det ekonomiska och vårdmässiga ansvaret för hästen. Om hästen skadas eller blir sjuk eller inte beter sig normalt ska hästägaren kontaktas. (Det har dom uppfyllt) I samband med sjukdom eller skada betalar fodervärden vet. konstnader upp till 2000 samt ev transport till och från djursjukhus. Om vet.arvodet överstiger 2000 betal hästägaren resterande kostnade."

Ja, att han bara stått i 3 dagar utan vet.vård gör mig upprörd!!!!!!!!!

Och hur man kan hota med att inte ta ut vetrinär för dom inte har råd.......självklart går jag in då och betalar , han behöver ju det.
Jag tycker att du ska be dem betala av veterinärkostnaden till dig. Det står ju i kontraktet att de ska stå för kostnaden. Det kanske funkar för dem att betala av på längre tid. Och sen skulle jag verkligen noggrant gå igenom kontraktet med dem. Och skriva vad som händer om det inte följs.
Bedrövligt att det ska behöva hända. Lycka till !

Senast ändrad av en moderator:

troligen är det en gamalskada som de vet om såm kommit tillbaka o inget som hänt när jag har haft han.
han har ibland stått o avbelasta detta ben en längre period utan att varit halt mm
har tagit ut vet igår som tyckte vi skulle åka in o rönka
man nu har ägaren bestämt att en annan vet kommer ut imorgon o kolla på han får se vad han säger...
har inte lust att betala en massa för en gamal skada som jag inte orsakat utan den kommit tillbaka jag har redan behandlat detta ben 2 ggr själv då jag gick med på det...

Jag hade skickat räkningen till fodervärden, hon/han bryter mot kontraktet om denne inte betalar. Riktigt dålig stil...

Jag har precis själv varit och hämtat hem min häst från fodervärden.. stallägaren ringde och berättade att fodervärden inte gav min häst mat längre, pga att hon inte hade råd. Hon red inte heller längre, ryktade inte och mockade inte och det var knappast nåt hon sa till mig.. hon ljög i flera veckor om att allt var så himla bra..

Vill ju bara tala om vikten av att ha RÅD att ha häst. Kan man inte betala ska man inte ha häst. punkt slut! Det är ett ansvar för liv det handlar om. Ett liv!
Jag blir så j*vla förbannad när jag hör om sånt här..

Hoppas allt går bra med din häst iaf! Tycker verkligen att du ska ta hem den sen..!

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 705
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 996
Senast: Cattis_E
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 334
Senast: lundsbo
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 963
Senast: Cocos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar