Det stämmer bra. Det finns vissa uppfödare som vill ha möjlighet att använda lovande hundar i aveln trots att de inte har möjlighet att ha dem hemma. Då placerar de ut den lovande hunden hos någon, ofta tidigare valpköpare, som de vet att är riktigt kunnig, avelsintresserad och lätt att hålla kontakten med. Många av de mer seriösa uppfödarna går inte ut med att de letar fodervärdar, de frågar de mest kunniga valpköparna när de visar intresse för en specifik kull.
I mitt fall var det tex så att jag pratade med uppfödaren och frågade lite om valpplaner, mest av ren nyfikenhet, jag hade inte planerat att köpa hund. Uppfödaren har jag haft kontakt med i 10 år nu. Det visade sig då att ett barnbarn till min första tik skulle ha en valpkull till sommaren och att hanen var en som jag verkligen gillade. Jag sa direkt att det verkade bli en kanonbra kull. Jag har ett enormt intresse för rasen, avel osv och det vet uppfödaren. Uppfödaren vet även hur mycket jag värdesätter och älskar det som finns bakom just den här kullen. Därför frågade uppfödaren mig lite senare om jag var intresserad av en valp och därefter sa uppfödaren att jag kunde få ta en tikvalp som foderhund. Trots att vi känt varandra i 10 år hade jag aldrig kommit på tanken att fråga om sådant, det är i mina ögon något som uppfödaren själv får se ut, just för att det handlar om ett avelsarbete, inte om "gratishundar".