Fodervärd?

Båda låter helt bisarrt för mig. Vilka är dessa människor, och hur har de fått kontakt med dig? @Lovisaleonora brukar ha bra råd för risker med ansvar och ogenomtänkta avtal, så jag plingar på henne och hoppas hon har några kloka saker att säga i ämnet. Själv undrar jag vad du, de andra ägarna, och hundarna är tänkta att få ut av det här? Varför vill du gå kurser med random hund? Vill du bara utbilda dig själv kan jag varmt rekommendera att gå kurs som åskådare - man lär sig jäkligt mycket när man har tid att avslappnat se alla andra ekipage jobba och inte behöver tänka på sin egen hund hela tiden. Varför vill någon att du ska utbilda hennes hund i just narkotikasök?

Jag förstår inte poängen med något av det här, och jag tycker det verkar väldigt riskabelt och märkligt...

Kan förstå att det låter konstigt och det var inte meningen att jag skulle skriva ut allt detta, jag ville bara få råd av dem som ÄR fodervärd eller nått! Även om jag inte kommer bli det! Men, ja detta låter konstigt! Så jag förstår det:wtf:

Om jag skulle träna någon annans hund hade jag nog hållit mig till det jag kan.
Narkotikasök lär ju bara polisen/tullen osv hålla i.

Jo, ja! Detta är ju absolut inte mitt område! Tänkte bara om ägaren vill att jag går en speciell kurs.. Är det då inte rätt att ägaren betalar den kursen då? oavsett vad det är för kurs? Vet inte, det låter konstigt hur jag än skriver det :p

Okej! Vet vad fodervärd betyder och menas! Håller på med hästar så skillnaden kan inte vara stor. Men jag menar på riktigt att kunna vara fodervärd (hunden bor här, jag betalar foder osv Uppfödaren kan ta valpar osv), men en omplacering är också intressant!
Jo skillnaden är jättestor mot att vara fodervärd för häst. Gällande häst så äger ju gamla ägaren fortfarande hästen. På hund äger du hunden. Du betalar för den som vanligt, bara ett lite lägre pris. Men du äger hunden och är ansvarig för allt. Det är skillnaden.

Jag undrar lite vem som lånar ut sin hund för träning också. Det kan ju bli helfel. Jag skulle bara låna ut min hund om jag var med vid träningen. Men.. föreslå att bli dagmatte kanske och istället för betalning får du låna hunden för träning?

Kan förstå att det låter konstigt och det var inte meningen att jag skulle skriva ut allt detta, jag ville bara få råd av dem som ÄR fodervärd eller nått! Även om jag inte kommer bli det! Men, ja detta låter konstigt! Så jag förstår det:wtf:
Jag är fodervärd. Jag har en tik som flyttade in till mig när hon var 8 veckor gammal. Hon kommer bo här hela livet. Vill jag meritera henne så får jag göra det, men de kostnaderna står jag för. Uppfödaren har rätt att ta en kull valpar på henne enligt det avtal vi använder (SKK-avtal eftersom uppfödarna är SKK-anslutna och följer alla deras regler). Ingenting med hur jag har min fodervärdstik skiljer sig från hur jag har hunden som är min "helt och hållet" mer än just det faktum att uppfödaren har rätt att ta en valpkull. Jag ser därmed inga som helst likheter med det du efterfrågar här i din tråd.

Det du beskriver är inte fodervärd. Det betyder nog något annat inom häst, men inom hund är det inte den situation du beskriver. Alls.

Jo, ja! Detta är ju absolut inte mitt område! Tänkte bara om ägaren vill att jag går en speciell kurs.. Är det då inte rätt att ägaren betalar den kursen då? oavsett vad det är för kurs? Vet inte, det låter konstigt hur jag än skriver det :p
Om jag skulle betala någon för att gå kurs med min hund så skulle den personen behöva vara proffs typ. Tränare/utbildare med referenser. Inte "bara" en hundintresserad person. Men alla är vi olika.

Jo skillnaden är jättestor mot att vara fodervärd för häst. Gällande häst så äger ju gamla ägaren fortfarande hästen. På hund äger du hunden. Du betalar för den som vanligt, bara ett lite lägre pris. Men du äger hunden och är ansvarig för allt. Det är skillnaden.

Jag undrar lite vem som lånar ut sin hund för träning också. Det kan ju bli helfel. Jag skulle bara låna ut min hund om jag var med vid träningen. Men.. föreslå att bli dagmatte kanske och istället för betalning får du låna hunden för träning?

Okej! Tack för hjälpen iaf :)

Men varför skulle ens ägaren vilja att du går någon särskild kurs? Jag begriper inte... Och vad får du ut av att träna någon annans hund i något du själv inte är intresserad av? :confused:

(Om någon kom till mig och sa "här har du min hund, jag betalar kostnaden för att du sköter honom och så vill jag att du går den här kursen", då hade jag dragit öronen åt mig så hårt att de försvunnit in i huvudet...)

Men varför skulle ens ägaren vilja att du går någon särskild kurs? Jag begriper inte... Och vad får du ut av att träna någon annans hund i något du själv inte är intresserad av? :confused:

(Om någon kom till mig och sa "här har du min hund, jag betalar kostnaden för att du sköter honom och så vill jag att du går den här kursen", då hade jag dragit öronen åt mig så hårt att de försvunnit in i huvudet...)

Ja, hon ville låna ut hunden och jag sökte en hund som jag kunde gå på kurser med plus en ny vän! Och då ville hon att hunden skulle gå sånna kurser tydligen! Jag är öppen för allt, vill lära mig en massa

Jag är fodervärd. Jag har en tik som flyttade in till mig när hon var 8 veckor gammal. Hon kommer bo här hela livet. Vill jag meritera henne så får jag göra det, men de kostnaderna står jag för. Uppfödaren har rätt att ta en kull valpar på henne enligt det avtal vi använder (SKK-avtal eftersom uppfödarna är SKK-anslutna och följer alla deras regler). Ingenting med hur jag har min fodervärdstik skiljer sig från hur jag har hunden som är min "helt och hållet" mer än just det faktum att uppfödaren har rätt att ta en valpkull. Jag ser därmed inga som helst likheter med det du efterfrågar här i din tråd.

Okej, men det är det avtalet vi kommer ha också iaf det blir nått men annars så blir jag dagmamma eller nått! Annars så åker jag på hundar utan hem och kollar efter en ny vän

Jag tycker du borde börja med att lära dig om genomtänkt och ansvarsfullt hundanskaffande, helt ärligt.

Okej, ja man behöver inte bli otrevlig! Jag har hund, har massor med hundvana! Jag FUNDERAR på att bli fodervärd eller skaffa mig en träningskompis bara. Inte så att jag bara kommer gå med på vad som helst och bara ta någon hund?

Okej, men det är det avtalet vi kommer ha också iaf det blir nått men annars så blir jag dagmamma eller nått! Annars så åker jag på hundar utan hem och kollar efter en ny vän
Vad är det som gör att du vill ha en fodervärdshund? När du skriver som du gör nu så låter det mest som om du vill ha en hund utan att behöva betala fullt inköpspris för den. Har jag rätt eller tänker du på annat sätt?

Okej, ja man behöver inte bli otrevlig! Jag har hund, har massor med hundvana! Jag FUNDERAR på att bli fodervärd eller skaffa mig en träningskompis bara. Inte så att jag bara kommer gå med på vad som helst och bara ta någon hund?

Jag skriver det inte för att vara otrevlig, det är en både viktig och rimlig sak att lära sig om - och något jag önskar många fler tog sig för att göra.

Vad är det som gör att du vill ha en fodervärdshund? När du skriver som du gör nu så låter det mest som om du vill ha en hund utan att behöva betala fullt inköpspris för den. Har jag rätt eller tänker du på annat sätt?

Ja, om jag skriver så här! Jag vill skaffa mig en till vovve men har dock inte råd med att köpa en! Så fodervärd?

Jag skriver det inte för att vara otrevlig, det är en både viktig och rimlig sak att lära sig om - och något jag önskar många fler tog sig för att göra.

Okej! Ja jag kommer tänka igenom det här, såklart. Har tänkt på detta i några månader nu så ville bara rådfråga lite

Ja, om jag skriver så här! Jag vill skaffa mig en till vovve men har dock inte råd med att köpa en! Så fodervärd?
Då låter det lämpligare med en omplacering, då köper du en något äldre hund som av någon anledning inte kan bo kvar i sitt gamla hem. En fodervärdshund köps som valp. Valpar är ofta dyrare de två första åren än vad de är i inköpspris. En fodervärdshund ska dessutom förvaltas så att uppfödaren kan ha nytta av den i aveln. Det är en avelshund som köps helt enkelt (förutsatt att hunden blir så bra som väntat). Det finns inte en enda seriös uppfödare som ger bort en valp som fodervärdshund till någon som vill ha det som "gratishund". En hund från oseriös uppfödare är aldrig att rekommendera av en miljard anledningar.

Liknande trådar

Övr. Hund Vi passar ibland en äldre hund (11 år troligen korsning bichon havanais och terrier av något slag) som alltid haft svårt att vara ensam...
Svar
2
· Visningar
376
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 906
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 551
Senast: fixi
·
Övr. Hund Hej alla, Jag har hamnat i en enormt svår situation i livet och funderar på möjligheten att låna ut mina hundar för en period tills jag...
Svar
4
· Visningar
1 243
Senast: Petronilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka