Fodervärd till dräktig tik

Singoalla

Trådstartare
Jag har fått förfrågan om att bli fodervärd till en tik som uppfödaren vill ta två till kullar på. Jag har enbart haft hanhundar i mitt liv och har ingen erfarenhet av dräktiga tikar. Därför vill jag veta allt ni kan berätta innan jag tar ett beslut. Hur beter sig en dräktig tik? Hur förändras tikens kropp och i vilket stadie? Vad ska man tänka på?

Sv: Fodervärd till dräktig tik

Det är individuellt hur de förändras under dräktigheten. Det enda du verkligen behöver tänka på är väl att mata på lite extra och inte överanstränga tiken. Om valparna ska födas hos uppfödaren så kommer det inte bli några problem för dig. Tiken kommer ju ändå flytta några veckor innan valpning, och det är inga speciella svårigheter med att ha en dräktig tik. Och om du undrar något så har du ju alltid uppfödaren som du kan vända dig till, eller hur?

Sv: Fodervärd till dräktig tik

Jag har fått förfrågan om att bli fodervärd till en tik som uppfödaren vill ta två till kullar på. Jag har enbart haft hanhundar i mitt liv och har ingen erfarenhet av dräktiga tikar. Därför vill jag veta allt ni kan berätta innan jag tar ett beslut. Hur beter sig en dräktig tik? Hur förändras tikens kropp och i vilket stadie? Vad ska man tänka på?

Det är viktigt att uppfödaren och Du skriver ett giltigt Fodervärdsavtal. Detta ska uppfödaren själv tillse att det blir gjort. Sen är det också viktigt att Ni i god tid kommer överens om huruvida tiken skall valpa hemma hos uppfödaren, eller om Du ska ha kullen hemma hos Dig. (Tänk på att det är ett stort ansvar att själv ta hand om en valpkull).
En dräktig tik beter sig normalt sett precis som vanligt och skall ha samma motion som vanligt ända till hon börjar bli tjock, då man bör minska ned på promenaderna lite. Dock ökar naturligtvis foderintaget, då hon ju ska föda både sig själv och dom växande fostren i magen. Ett gott råd är att fodra över tiken på ett bra valpfoder när man konstaterat om hon är dräktig. Detta fortsätter hon sen att äta tills valparna fötts och slutat dia.
Lycka till med Din fodertik framöver:)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Någon här som har gråhund eller erfarenhet? Vi står just nu på kö på en kull som ev föds i januari om de tog sig. 2a plats på en...
Svar
9
· Visningar
1 126
Senast: _Taggis_
·
Hundträning Jag tog emot en omplaceringshund för två månader sedan, en tik som snart är fem år. Hon har levt hela sitt liv hos uppfödaren och fått...
Svar
8
· Visningar
921
Senast: Blyger
·
Hundhälsa Två små barn på 4 år har börjat sätta spår på vår 7 åriga tik. Hon har alltid varit speciellt, på ett bra sätt. Men nu har det allt mer...
Svar
13
· Visningar
1 098
Senast: snöflingor
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 643
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka