Fodervärd som har medryttare?

Wysiwyg

Trådstartare
Hade ni lämnat ut er häst på foder till en människa som ville ha hästen 4 dar i veckan, och tänkte ha någon form av medryttare de andra 3 dagarna? Varför/varför inte?

Sv: Fodervärd som har medryttare?

Jag är meddryttare/delfoder på en sådan häst. Hon har hästen på foder och sköter den 3-5 gånger i veckan... Resten sköter jag.

Ärligt talat tycker jag det inte är fel pgr av att det är väl bättre att hästen får komma ut och röra sig samt inte bli vansköt om inte foder"ägaren" har den tiden ibland.

Förstås som ägare till hästen skulle jag villja veta vem som sköter hästen och villken "vana" personen har. Hästens ägare tittade på när jag provade hästen.. Hon trivdes med mig och sa ja.
Därimot skulle jag alldrig som häst ägare låta någon som har min häst på foder ha meddryttare utan berätta vem det är och att jag inte fåt träffat personen.

Mvh
Eran Emma

Jag ser inget fel i det om ägare och fodervär är överens om det hela.

Hade ni lämnat ut er häst på foder till en människa som ville ha hästen 4 dar i veckan, och tänkte ha någon form av medryttare de andra 3 dagarna? Varför/varför inte?

Innan vi köpte vår ponny hade vi honom på foder ett tag och då hade vi medryttare med ägarens fulla vetskap. Jag förklarade skälen, dvs att jag ville att han reds aktivare av ett barn som var äldre och kunnigare än mina, och hon tyckte bara att det var bra.

Så utifrån min erfarenhet "från andra sidan", verkar alla inblandade ansvarsfulla och ha hästens bästa för ögonen ska det inte vara något problem tycker jag. :)

Äger ingen häst men om jag gjorde det så skulle jag inte se nåt fel i det så länge du berättar för ägaren om dina planer redan innan du tar hem hästen. Sen tror jag även det är vettigt att låta ägaren träffa den tilltänkta medryttaren och låta ägaren vara med när vederbörande provrider. Du kan ju också leta efter en häst på delfoder i närheten av dig parallellt som du letar foderhäst.

Om min häst skulle vara på foder hos någon så skulle jag definitivt vilja veta om fodervärden hade en medryttare.

Jag finner ingeting fel idet om ägaren är medveten om det. Jag hade en häst på foder och en delfodervärd. Ägaren var fullt införstådd i detta. Och jag och "medryttaren" delade på alla kostnader runt hästen förutom försäkringen som ägaren stod för. Fungerade jättebra. I princip var vi väl helt enkelt två delfodervärdar.

Men:

Jag skulle dock inte låna ut min egen häst på foder till en person och sedan låta denne i sin tur skaffa sig en medryttare som jag själv inte fick träffa och se rida/hantera hästen.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej nu när det börjar bli höst och mörkt senare. Hur gör ni som hämtar era hästar för att sköta/rida på kvällen när det inte finns...
2
Svar
26
· Visningar
2 055
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Hej! Jag har en fundering som jag kom och tänka på nu när sommaren äntligen närmar sig. Ni som är ägare alternativt medryttare , vad...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
4 823
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
2
Svar
20
· Visningar
3 818
Senast: SwedEmB
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
1 891
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Göra i Danmark
  • Adventskalendertråden 2024

Hund, Katt, Andra Djur