Fodervärd, en fråga

Jenka

Trådstartare
En tikvalp lämnas ut på foder. Efter några månader upptäcks en defekt som gör att hon inte kan gå i avel.

Vad gäller för uppfödare resp. fodervärd? Finns någon åldersgräns?

Lyckas inte läsa ut svaret från SKKs fodervärdsavtal, och frågan är mest ställt generellt sett.

Sv: Fodervärd, en fråga

Gissar på att det är "uppfödarens förlust" så att säga, och tiken ändå tillfaller fodervärdens ägarskap när den är fem år.
Om dom nu inte skriver över den tidigare. Kan inte tänka mig att fodervärden behöver ersätta för förlorade kullar. Det kanske dolda fel-försäkringen gör?

Det händer inget särskilt... Avtalet löper vidare om inte uppfödaren vill överlåta hunden "på förhand" till fodervärden.

/Swat

Min 1a riesentik skrevs över på mig när hon var ca året.

Vissa uppfödare låter fodervärdsavtalet löpa de 5 åren.

En tikvalp lämnas ut på foder. Efter några månader upptäcks en defekt som gör att hon inte kan gå i avel.

Vad gäller för uppfödare resp. fodervärd? Finns någon åldersgräns?

Lyckas inte läsa ut svaret från SKKs fodervärdsavtal, och frågan är mest ställt generellt sett.

Då jag var fodervärd upptäcktes inte defekten förrän vid höftledsröntgen (2:a på ena höftleden). Tiken blev min omedelbart.
Vi hade SKK:s fodervärdsavtal. Det kan tilläggas att när tiken växte upp visade det sig att hon inte var någon utställningsvinnare heller, så egentligen hade inte uppfödaren någon "nytta" av henne.
Men det var en härlig hund som jag hade mycket roligt med.

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går...
2
Svar
36
· Visningar
712
Senast: ildiko
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 176
Senast: valpköpare
·
Samhälle Har jag tid (vilket jag har nu) vill jag gärna förstå in i minsta detalj innan jag tar nya beslut. Nu så ska jag flytta och för första...
Svar
15
· Visningar
2 438
Övr. Hund Dock inte SKK utan en liknande riksorganisation. Antar att bäst svar kommer härifrån dock än om jag placerar tråden i en annan...
Svar
6
· Visningar
1 338
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka