fodervärd åt försvarsmakten?

saffran

Trådstartare
hej! jag har skickat in en intresse anmälan att bli fodervärd åt en valp/avelstik för försvarsmakten.
har fått svar att jag kommer kontaktas för ett hem besök innan valpen kan anlända.

är det någon som har erfarenhet av detta, hur lång tid kan det ta innan man får svar eller blir kontaktad? är dom stränga på att godkänna folk? hur går det tillväga rent praktist?

vill veta allt!!! hoppas någon kan hjälpa mig????:bow:

Sv: fodervärd åt försvarsmakten?

nja?:confused: det finna ju inte så mycket info om det så nej det är jag nog inte! men vill nu veta mer! man kan ju alltid tacka nej eller?

Det krävs inte mycket alls för att du ska få bli fodervärd. Finns så otroligt många hundar som behöver fodervärdar... Sen de som är riktigt duktiga på hund skaffar ju oftast inte en fodervärdshund, tyvärr. Det skulle behövas bättre fodervärdar för det är ju inga lugna svensonhundar.

Får man fråga varför du vill ha en foderhund?

Innan du får hembesök bör du rådfråga folk som har hund (eller har haft) från försv.makten..Det är ju en ganska speciell "uppgift".
Vet en gammal klasskamrat som har hund därifrån men han har haft mycket hund tidigare och även jobbat inom försv.makten...

Tar du reda på allt vad det innebär så har du nog god chans....men vet du inte mycket är nog chansen liten att få bli utvald.

Tyvärr kan inte jag hjälpa dig, men det måste väl finnas info där du gjorde din intresseanmälan....? Inte roligt att få hembesök och inte veta nåt...

Lycka till..:smirk:

...men vet du inte mycket är nog chansen liten att få bli utvald.

Det stämmer nog tyvärr inte... Det kryllar inte precis av bra fodervärdar och behovet finns ständigt.

Jag hoppas bara att det dyker upp fler hundkunniga som fodervärdar.

Ts, om du känner att du klarar av en schäfer med mycket motor som du kommer behöva lägga massa tid på och sen bli av med... Go for it. Men glöm inte att det är ganska jobbigt att lägga jobb på en hund man ändå riskerar att bli av med.

allmänt svar:

hej!
ser det som ett bra sätt att få ha en "riktig" hund och som ett jobb! jag har ej råd att köpa en sådan hund och ser detta som ett alternativ! vill jobba med min hund! jag vill inte ha en "svensson"hund.

på hemsidan står det lite luddigt, typ socialicera valpen!

känner ju ingen som har haft det så tar hjälp av detta forum!

Du får inte träna speciellt mycket med hunden förutom allmän vardagslydnad.. Det med risk att framtida dressyr förstörs om fodervärdarna börjar träna hundarna på felaktiga sätt.

Om jag var du skulle jag istället anmäla mitt intresse för de hundar som inte duger i tjänst. Då får du behålla hunden och kan träna hur mkt du vill.

Sen som ett jobb, du får ju inte någon ersättning förutom de kostnader som hunden har.

Alltså, om du vill ha en hund att träna med ska du inte bli fodervärd, för det första att hunden inte får tränas spec mycket av dig som fodervärd, sen för det andra att det är ganska otacksamt att lägga jobb på att träna en hund man ändå inte får behålla...

det var en bra synvinkel har ej sett det från det hållet! jag är ju ingen stjärna i hundträning så allmänlydnad är lagom för mig! menar att jag vill ha en hund som är pigg och aktiv somjag kan typ allmänlydnad med!

bra det om de hundar som ej duger till tjänst!

Varför hund just från fm, man kan ju bli fodervärd till en uppfödares hund istället.
Där får du ju tävla hur mycket du vill och hunden blir din efter två valpkullar.

det ska jag fundera på! såg det som ett sätt att göra en insatts!! vet ej om jag vill tävla men vara aktiv det vill jag!!

Bra initiativ! Ta reda på så mycket du kan i förväg. Läs på lite om miljöträning och dylikt. Bra fodervärdar är det inte gott om och FM är i stort behov av din hjälp. Säger FM nej kan du ju ringa till Iris Hundskolan och höra med dem.

Jag är fodervärd åt "min" hund. Jag har kontrakt på att uppfödaren får använda honom till parning ett antal gånger under visst antal år. Jag har skrivit under på att jag ska vara med på kurser och att antingen jag eller uppfödaren ställer ut hunden då hon vill ha ck på de hon ev. avlar på. Då jag var intresserad av utställning var detta ett plus...

Detta har fungerat super för min del, då jag och uppfödaren fungerar bra ihop o samarbetar vilket är vikltigt!!

Detta hörde inte särskilt mycket ihop med det tråden egentligen handlade om men tänkte bara ge min syn på detta...:banana:

varför sprarar du inte pengar och köper en egen hund?
Lite enklare.. För du är medveten om att de kan ta hunden ifån dig om den är tillräckligt bra? Jäkla skojj när man fäst sig vid den...

Känner en på nära håll som har en "sk icke soffpotatis hund" åt Fm..
Fegare, vekare jävla odåga får man leta efter...
Skriker och får panik när det råkar smälla i någon dörr i stallet och kissade ner sig när vår PB skulle hälsa.. Den får dom med all säkerhet behålla.:D
Så bara för att det är FM som har hundarna så betyder det inte att det är bra material...

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 678
Senast: fixi
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 051
Senast: Mabuse
·
Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
2 011
Senast: Inte_Ung
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 862
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka