Fodervärd åt ej försäkrad häst?

H

honfridan

Allt är nästan klart att jag ska få hem mannen i mitt liv. En arabhingst på 11 år som jag tidigare varit halvfodervärd och medryttare åt. Jag ska (ev.) få hem honom sista helgen i maj och ha honom till september ut (om han inte blir såld, han är ute på annons). Stallplats och hela köret är redan fixat. Problemet är bara att han inte är försäkrad! Då fattar ni att det ringer en liiiten varningsklocka va? För den risken vill jag inte ta, att ta hem en häst och ha det full ansvaret för, när ÄGAREN väljer att inte ha honom försäkrad? Hon tycker att det inte är någon idé att försäkra honom nu, eftersom hon ändå ska sälja honom.

Ägaren har gett mig ett förslag på fodervärdskontrakt, där allt ser okej ut, förutom att det står att jag som fodervärd ska stå för alla veterinärkostnader... Det står såklart även med att han ej är försäkrad. Hur tycker ni att jag ska göra? Ställa på ägaren och säga att hon får stå för ev. veterinärkostnader, eftersom det ändå är hennes val att ha honom oförsäkrad. Eller ska jag teckna en försäkring? Men det ska jag ju faktiskt inte behöva göra? För att försäkra en häst måste man väl göra besiktning och så? Kanske inte, men jag tycker i alla fall inte att jag som fodervärd ska behöva försäkra honom. Eller också som jag också har funderat på. Att skriva i kontraktet att jag står för veterinärkostnader för upp till tex 3000, och resten över det får ägaren betala? Hjälp mig!!

Tillägas bör nog även att jag och ägaren är väldigt goda vänner, men hon är väldigt fast vid sina principer och svår att ta en sån diskussion med...

Tack så mycket :)

Sv: Fodervärd åt ej försäkrad häst?

Jag hade tagit en veterinärvårds försäkring på hästen så har du ditt på det torra om något skulle hända. Jag skulle aldrig våga ha en häst oförsäkrad för det kan bli väldigt dyrt och eftersom det inte är din egen så kan ju ägaren kräva att du betalar en buköppning själv. Att bara ha veterinärvård är inte så dyrt och du behöver inte besiktiga hästen för att kunna ta den utan du behöver bara intyga att hästen inte har eller har haft några skador eller sjukdomar som du vet om.

Om jag hade velat ha hästen på foder så hade jag tecknat en vetrinärvårdsförsäkrig själv om inte ägaren ville stå för det. Det behöver inte bli speciellt dyrt per månad. För en lägre vet vårdförsäkring tror jag inte att du behöver göra någon besiktning. Ring runt och prata med lite olika bolag och se vilken som verkar billigast och bäst.

Jag har tecknat nya vetvårdförsäkringar på 3 hästar utan besiktning.
Billigare att teckna en sån än att strunta i det om det händer nåt.
Sen tycker inte jag att det är konstigt att fodervärden står för den , det är ju den som har hästen hos sig.

Jag skulle kräva att ägaren försäkra hästen eller ta bort i avtalet att du ska stå för eventuella veterinärskostnader samt att det skrivs in att ägaren valt själv att inte ha hästen försäkrad.

Jag hade inte tagit en saluhäst på foder om inte ägaren stått för försäkringen. Det är trist att ta en häst på foder där man inte kan planera för framtiden och lär vara tvungen att ha spekulanter på besök.

Du verkar jiu ha bra förslag på lösningar.
Antingen att ni skriver in en summa som du max ska betala eller att du skaffar en försäkring. Diskutera med hästens ägare och se hur denna vill göra.
Lycka till!

*kl*

När jag har haft foderhäst har vi skrivit in att ägaren har skyldighet att hålla hästen försäkrad i vissa belopp, samt att jag har skyldighet att betala premien under fodervärdstiden. Det har funkat väldigt bra.

Jag-hade-likom-de-andra-som-svarat-dig-inte-vågat-ha-en-häst-utan-försäkring-på-foder-eller-ej...

Om-inte-ägaren-går-med-på-något-annat-kanske-det-ändå-blir-billigare-för-dig-att-betala-försäkring-varje-månad-än-om-något-händer.

Men kan jag som fodervärd vet. vårds försäkra en häst i mitt namn? Alltså jag är ju helt nu på det här, har ju aldrig haft "egen" häst förut och behövt fundera på sånthär... Hur fungerar det med självrisk och så? Jag har pratat med agria, och säg att jag tar en vet. vårds försäkring för 60 000, då betalar jag 152:- i månaden. Vad är självrisken och belatalar jag BARA självrisken om det händer nåt? Jag vet, konstiga frågor, men som sagt så vet jag ju inget om sånt här... Det enda var att om jag tog en vanlig försäkring så är det typ en "bindningstid" på ett år, så om inte dom nya ägarna vill ha med den försäkringen så kan jag få stå kvar där och betala, fast jag inte har häst. Då sa agria att det fanns en slags "tillfällig" försäkring som man kunde teckna, som jag kunde säga upp när jag ville, men den var dyrare.

Nej man betalar inte bara självrisk. Man brukar få dels betala självrisken då + en viss % som överstiger den. Detta kan du prata med Agria om. Fast det finns andra försäkringsbolag som är billigare än Agria.

Här på Agrias sida står det om självrisker och vad man betalar
http://www.agria.se/agria/text.nsf/id/4169

Senast ändrad:

Vilka då till exempel? Jag kollar runt och har hittat if och sveland. På ifs hemsida kunde jag räkna ut vad det blev. Men inte billigare än agria..

Ja, du kan teckna en försäkring på hästen även om du inte äger hästen utan bara är fodervärd. Varför inte ringa runt till de olika försäkringsbolagen för att se vilken veterinärvårdsförsäkring som är billigast? Jag har själv Agria till mina hästar och har så haft i alla år. Väldigt nöjd med Agria och rekommenderar dom varmt.

Folksam, Länsföräkringar mm. Man behöver väl inte bara se på nätet hur allting kostar, det finns väl telefon ?

*KL*
Någon som vet vad högsta ålder är för att teckna veterinärvårdsförsäkring?

Folksam, Länsföräkringar mm. Man behöver väl inte bara se på nätet hur allting kostar, det finns väl telefon ?

Agria ingår i Länsförsäkringar-koncernen så LF har alltså inga andra djurförsäkringar än de som Agria erbjuder.

De bolag som försäkrar djur är Agria, If, Folksam och Sveland.

Man måste teckna senast året de fyller 15.
Vid 16-21 kan man teckna veteran / katastrofförsäkring hos Agria.

Personligen hade jag ju aldrig tagit en foderhäst under de premisserna men gillar du hästen så teckna som andra redan har sagt en veterinärvårdsförsäkring på hästen. Kostar dig väldigt lite i jämförelse med vad det är värt om du står där med trasig häst.

Kan man ta över en försäkring fast man bara är fodervärd, om hästen är för gammal för ny försäkring?

Liknande trådar

Fordon Fredagen 15 september köpte jag en bil av en bilfirma. Den var nybesiktigad, kamremmen bytt, rostfri, bra sommardäck och ok vinterdäck...
18 19 20
Svar
384
· Visningar
27 923
Senast: ptr
·
Avel Jag har ju lånat ut mitt ena avelssto till en tjej som tagit föl på henne i år. Ursprungligen så skulle stoet stå hos mig och att hon...
Svar
14
· Visningar
2 415
Senast: caballus
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag fick ta över en häst som stod i samma stall som min häst. Jag hade under ca 8 månader skött om hästen mer än vad ägaren gjorde...
Svar
3
· Visningar
1 874
Senast: Oknytt
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 051
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama