"Fodervärdsavtal för ev köp"

jinx

Trådstartare
Min situation har ändrats och jag måste sälja en häst. Jag är medveten om hur marknaden ser ut, men jag reagerar på en sak. Det finns mängder med annonser från folk som vill bli fodervärd eller ha häst på foder i upp till ett halvår innan de löser ut hästen. Vad är er uppfattning om varför folk gör så? Har de inte pengar? Vill de ha möjlighet att lämna tillbaka hästen om de inte gillar den? Jag ser annonser från folk som vill ha lovande tävlingshäst på foder i många år, eller sto att ta föl på och annat, som jag tycker bara låter som att man egentligen vill ha en gratis häst.
Jag måste verkligen sälja, kan inte ta risken att en fodervärd kommer och vill lämna tillbaka hästen hux flux. Men fodervärd kanske är enda möjligheten? Någon som har erfarenhet av liknande?
 
Sv: "Fodervärdsavtal för ev köp"

Svårt att få fram pengar, inte insatt i ansvaret det innebär att vara fodervärd (tror att man kan lämna tillbaka när som helst), det finns många skäl.

Sitter du trångt och inte kan återta hästen vid fodervärdskontrakt hade jag hellre sänkt priset eller lånat ut till mycket god vän om sådan är intresserad.
 
Sv: "Fodervärdsavtal för ev köp"

Kanske för att de inte har råd att köpa just nu, kanske för att de vill kolla om hästen passar innan de köper. Jag hade inte lånat häst för senare köp om jag velat köpa.
Då hade jag kanske frågat om jag fick ha hästen på prov någon vecka.
Man märker rätt fort om det inte finns någon personkemi.
Men jag hade mycket väl kunnat tänka mig att låna en ponny till min dotter i två år, för att vår ponny är skadad och hon ändå kommer att gå upp på häst om ca två år. Då slipper jag köpa en ny och om de inte passar, kan man lämna tillbaka ponnyn. Men då är det ju någon som vill låna ut sin ponny för att sedan få tillbaka den. Jag skulle aldrig låna en ponny för senare köp och sedan lämna tillbaka den helt uträknat. Men det är ju så som jag funkar, vet inte hur fula andra är :crazy:
 
Sv: "Fodervärdsavtal för ev köp"

Jag har lånat en häst på foder för ev senare köp.
Jag lånade för att ägaren ville det, istället för att köpa den på en gång för att de var måna om hästen.
Dock blev det inget köp, för att hästen var väldigt bråkig att hantera och ingen ville ta ut eller in henne från hagen tillslut och man riskerade sitt liv.
Så för min del var det bra med att vara fodervärd, men kanske inte för ägaren som fick tillbaka hästen efter 6 månader.
 
Sv: "Fodervärdsavtal för ev köp"

Ja det blir som sagt besvärligt när man inte har mölighet att ta tillbaka hästen. Jag får grunna vidare tills jag hittar en bra lösning.
 
Sv: "Fodervärdsavtal för ev köp"

Du får väl sätta ut hästen på annons.
Det är ju långt ifrån alla som söker häst för senare köp :)
 
Sv: "Fodervärdsavtal för ev köp"

Om jag skulle låna hem en häst innan köp, vilket jag aldrig gjort hittills, så skulle det vara enbart för att se så att hästen går ihop med mina andra hästar, och det skulle räcka med en vecka. Men jag förstår varför säljare inte vill låna ut hästar fram och tillbaka. Särskilt inte en längre period om man egentligen vill sälja. Sen finns det ju vissa som vill att man ska ha hästen på prov för att se att man passar ihop osv och det känns ju sympatiskt om man kan komma överens. Nu gör jag så att jag tittar flera gånger istället och med strategin att försöka avgöra också hur den är mot andra hästar genom att titta på den i hagen.
Som sagt många har ju inte det kravet så det är nog bara att leta på :)
 
Sv: "Fodervärdsavtal för ev köp"

Jag lånade en häst över en 4 års-period. Nu var det inte jag som initierade det hela, planen var att jag skulle rida in, utbilda och tävla hästen för att sedan lämna tillbaka den till avelsboxen hos uppfödaren med lite meriter i bagaget. Meeeen... sen köpte vi loss henne i slutändan istället för att lämna tillbaka. Bara för att förklara hur ett upplägg kan fungera där man lånar över en flera år lång period. Men det förutsätter ju att ägaren har intresse av att få tillbaka hästen, det är ju inte en lösning för att bli av med hästen, som för dig.

Rätt häst till rätt pris verkar fortfarande gå att sälja, men rätt pris kanske är lägre än man är bekväm med. Fick oväntat hög respons när jag satte ut hästannons i höst med flera seriöst intresserade (och lika många troligen bara halvintresserade). Så marknaden är inte helt död. Misströsta inte än! :)
 
Sv: "Fodervärdsavtal för ev köp"

(Jag skulle inte låna ut för senare köp själv. Vi säljer inte ens med några veckors öppet köp. Det är en häst vi pratar om, inte en tröja. Men spekulanterna får gärna komma och prova igen om de känner sig osäkra eller önskar provrida i annan miljö eller liknande!)
 
Sv: "Fodervärdsavtal för ev köp"

Personligen VILLE jag lämna hästen på foder innan köpet fullföljdes, för jag ville veta att de passade ihop, häst och köpare. Det är jag glad för idag, för köparen var en jäkla katastrof. Tog tillbaka hästen och sålde tillslut till de som köpte min första häst jag sålde.
Den hästen gick också på foder först, han skulle gå med i turridning och de ville ha möjlighet att prova honom ordentligt att han funkade i verksamheten. Där var det klockrent och de var så glada att få köpa honom sedan.

Skulle aldrig lämna på foder långt bort dock, här har det varit på så nära avstånd att jag kunde åka dit dagligen om jag hade behövt.
 
Sv: "Fodervärdsavtal för ev köp"

KL

Den enda gången jag säkert vet att man haft ett sådant avtal var när en ung tjej ville ha egen häst. Föräldrarna var tveksamma till om intresset var starkt nog för att verkligen ta hand om hästen i längden men samtidigt ville de undvika att fästa sig mycket vid en häst de sedan måste lämna tillbaka.
Efter ett par månader blev det en medryttare och efter ca fem månader åkte hästen tillbaka till ägaren.
 
Sv: "Fodervärdsavtal för ev köp"

Min uppfattning är att det antingen är säljaren som måste sälja snabbt/akut och köpare har inte pengarna direkt men att tilltänkta hemmet är perfekt, eller att köparen i vissa fall vill ha häst på prov över en längre tid.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 769
Senast: Juli0a
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 951
Senast: Mia_R
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag fick ta över en häst som stod i samma stall som min häst. Jag hade under ca 8 månader skött om hästen mer än vad ägaren gjorde...
Svar
3
· Visningar
1 845
Senast: Oknytt
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
31 057
Senast: Elendil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp