Fodertips för magsårshäst

Sv: Fodertips för magsårshäst

Ja enbart grovfoder får bli en lösning att pröva om problemen fortsätter. Jag prövar med havre först, men tar bort betfor och det pelleterade kraftfodret samt äpplena. Tur att vi fått tag på så bra grovfoder i år, bättre än någonsin tidigare både näringsmässigt och hyggieniskt!

Förresten, hur var det med morötterna? Kan jag ge det eller är det som med äpplena illa för magen?

Nu har jag inte ngn erfarenhet av hästar med magsår.
Men jag förstår ändå inte varför du måste ge havre? Om du har ett jättebra grovfoder så bör det väl räcka? Jag hade gett mer grovfoder, lusern och kanske lite bakjäst. Äpllena hade jag nog låtit bli.
Men dessa råd har du redan fått.

Här är länken till magsårstudien man måste nog logga in sig för att kunna läsa den

http://www.thehorse.com/ViewArticle.aspx?ID=11596&nID=25&src=RA

Senast ändrad:

Min häst har med känslig mage och hade kolikanfall i vintras. Det bästa för honom är bra grovfoder. sedan ger jag nypon pulver ( mot diarre) och älgört, för matsmältningen.
Älgörten tycker jag har fungerat bra på honom.

Nu har jag inte ngn erfarenhet av hästar med magsår.
Men jag förstår ändå inte varför du måste ge havre? Om du har ett jättebra grovfoder så bör det väl räcka? Jag hade gett mer grovfoder, lusern och kanske lite bakjäst. Äpllena hade jag nog låtit bli.
Men dessa råd har du redan fått.

Här är länken till magsårstudien man måste nog logga in sig för att kunna läsa den

http://www.thehorse.com/ViewArticle.aspx?ID=11596&nID=25&src=RA

Nej havre måste jag väl inte ge i dagsläget egentligen. Men det är ju bra sen om hon kan äta det i framtiden när hon börjar ridas, men det är ju långt kvar till dess.

Om jag har ett bra grovfoder, behöver jag verkligen ge lusern då? Hon har ju fått lusern i våras när vårt hö inte var lika bra, men nu kanske det är bättre att öka grovfodret istället. Hon har fått 15 kg nu, gav mer i början men då spred hon bara ut och trampade ner det. Men tar jag bort kraftfodret så kanske jag kan få i henne mer grovfoder.

Du kan inte kort berätta vad som stod i länken om magsårsstudien?

Jag har Granngården och östergyllen nära mig, åtminståne granngården borde ha? Får åka dit och kolla. Köper man även vetekli i hästaffärer? Vilken mängd kan vara lämplig för en 1 åring? HAr aldrig gett varken linfrö eller vetekli till någon av mina andra hästar så har ingen erfarenhet. Ska vetekliet också blötläggas?

Jag har Granngården och östergyllen nära mig, åtminståne granngården borde ha? Får åka dit och kolla. Köper man även vetekli i hästaffärer? Vilken mängd kan vara lämplig för en 1 åring? HAr aldrig gett varken linfrö eller vetekli till någon av mina andra hästar så har ingen erfarenhet. Ska vetekliet också blötläggas?

Ja det är ju bara att kolla om de har linfrö nödlösning finns som sagt med småpåsar i mataffärerna (brukar finnas på hälsokosthyllan).

Vetekli brukar alla foderaffärer ha. Väger ju ingenting så viktmässigt är det inte så mkt du skall ge. Finns tyvärr lite olika grovmalen den jag köper är väldigt porös och väger nästan ingenting av den får hon 1,5 liter 2 ggr om dagen, dock vet jag om jag köper på granngården här nere så är den grövre och väger mer, så handlar du där så behöver du nog max ge en liter per mål. (rör sig om mellan 0,2-0,4 kg så det är inga mängder viktmässigt).
Vetekli skall blötas dock inte blötläggas (sväller alltså inte utan man blöter för att det är så rykigt) jag brukar alltid blöta direkt i samband med fodring men vet att andra gör det i förväg (jag tycker att vetekli har en tendens till att få knepig lukt när den står blötad i förväg).

Morötter är helt förbjudet i våra foderstater, är hästen känslig kan den reagera rätt häftigt på att morötter faktiskt är rätt sött.

Att byta till enbart grovfoder har för mig också med att göra att sedan kunna introducera nödvändiga foderslag ett i taget. Jag tar först bort allt, får hästen stabil. Räcker det är det gott så. Behövs mer i foderstaten kan jag utifrån den plattformen försiktigt introducera det som behövs, för att se om hästen tål det.

Var förresten stallkamrat med en häst som hade candida (svamp), det var ett mindre helsike att få den stabil. Det RANN bokstavligen talat ur hästen. Och som fullblodstyp var det långtifrån lätt att hålla hull. Där var det absolut tabu att fodra med något som kunde vara sött, just för att inte mata svampen.

Du kan inte kort berätta vad som stod i länken om magsårsstudien?

"In this study, 24 Quarter Horse yearlings were kept in small dry lots and fed two different diets for 28 days each, with a 21-day pasture washout period between. The first diet included coastal Bermuda grass hay and a 15% pelleted concentrate, while the other diet included the same amount of alfalfa hay and the same concentrate. All horses were exercised three times per week using a horse exerciser.

Ulcer scores were significantly lower for the alfalfa diet than for the Bermuda hay diet, and the 11 horses in the alfalfa group with ulcers at the beginning of the study all improved their ulcer score by at least two grades. However, one horse went the other direction, developing ulcers while on the alfalfa diet. Only five of the 12 horses starting the Bermuda diet with ulcers had ulcer score improvement, and only two of those improved by the two grades or more. Ulcers tended to be worse at the end of the Bermuda diet period.

Another notable finding was that while ulcer scores didn't change significantly from the end of the Bermuda diet to the end of the pastured washout period, they increased significantly from the end of the alfalfa diet to the end of the washout period.

"So only one of 23 horses fed alfalfa worsened vs. 16 of 24 on coastal Bermuda," Cohen summarized. "Eleven of 12 horses on alfalfa remained ulcer-free compared to only three of 12 on Bermuda."

"For some owners, the cost of (the FDA-approved omeprazole product) precludes its use, particularly for purposes of preventing ulceration," Cohen concluded. "Feeding alfalfa hay may represent a useful adjunct to antiulcer treatment for the control and prevention of equine gastric ulcer syndrome."

OK här kommer min mkt förkortade översättning med risk för ev fel.

En studie för att undersöka hur alfalfa dvs lusern i fodret påverkar magsår.
Ett antal unghästar fick hö respektive alfalfa dvs lusern och sedan jämförde man hur deras magsår hade blivit bättre/sämre.

Endast en av 23 hästar som fick lusern försämrade sitt magsår. De andra blev bättre. Av högruppen blev 16 av 24 sämre under försöksperioden. Det var inte lika många som blev bättre.

Sammanfattningaen av studien var att fodra med lusern kan vara ett bra komplement för att förebygga magsår.

Nu minns jag inte om det sedan står i den artikeln men anledningen till detta är att lusern motverkar den försurning som lätt kan uppstå i mage, tarm (bla om hästen har svårt att bryta ner havren på rätt sätt)och då är en av orsakerna till magsår. (Om jag har förstått det rätt)

Senast ändrad:

Okej! Jag ska åka förbi Granngården och se vad de har, hoppas de har både vetekli och linfrö. Jag måste tyvärr blöta veteklit i förväg(självklart inte om fodret skulle bli förstört av det, men om det går) för även om det är mitt stall så driver vi det kollektivt så det ska vara så smidigt som möjligt för alla att fodra.

Får kolla vilken typ av vetekli Granngården har. Vad innehåller det egentligen näringsmässigt? Mer än att det är skonsamt för magen.

Mvh MAria

Okej. Morötter är ju egentligen ingen nödvändighet utan skulle mest ges för att det är gott, så det kan jag skippa.

Med risk för trådkapning..
är det skillnad på effekt o innehåll på Pronutri och probimin?vad skiljs dessa preparat från ex mag o tarmbalans, är det bara probiotika i pronutri?

Ja ger nu probimin o försökte nu minska probiminen från 3 ggr om dagen till en gång om dagen, men då vart hon lite lösare i magen så nu får hon 2 ggr om dagen o då går en burk åt fort.

snart är burken slut o det är rätt så dyrt men det blir veterinär räkningarna också om ja får ta ut veterinär titt som tätt för häst m dålig mage som under förra året..

puffar upp, önskar gärna ngt svar på mitt inlägg..

Liknande trådar

Foder & Strö Har en dam med mkt problematisk mage, troligen hade hon magsår eller på god väg att få det när hon kom hit för 2 år sedan. Är extremt...
Svar
6
· Visningar
1 903
Senast: sissu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V