Fodertips för magsårshäst

maria_b

Trådstartare
Hej!

Är det någon som vet ifall det finns något speciellt foder man rekomenderar för hästar med känslig mage? Jag har en 1åring som i våras hade ordentligt med magsår. Hon behandlades med gastroguard med mkt positiv effekt. Detta är dock en dyr medicin som jag gärna inte använder mer än när det är nödvändigt, så jag vill göra så mkt som möjligt för att förhindra att min häst får magsår igen.

Hon mår inte dåligt just nu, men har en mkt känslig mage. Hon fick senast förra veckan kolikkänningar och ikväll så tyckte jag mig se att hon var lite irriterad på magen när jag kikade mot hennes box. JAg kollade över henne men hon visade inget mer så jag gissar att hon hade nått knip eller liknande.

Just nu får hon högkvalitativt hösilage, havre, hippobreed samt betfor. Även lite äpplen till det. Jag har inte märkt någon tendens till att hennes mage skulle ha problem med detta foder, men jag tänkte att det kanske finns något annat som man rekomenderar just magproblemshästar?

Tips och tankar mottages tacksamt.

Mvh Maria

Sv: Fodertips för magsårshäst

Lusern! Se referat av en studie i luserntråden. HH

Jag skulle ta bort äpplena direkt! Min magsårs häst blir mkt sämre i magen bara av ett par äpplen/dag...

KAn du länka eller referera? Jag hittar inte tråden.

Mvh Maria

Hej!

Är det någon som vet ifall det finns något speciellt foder man rekomenderar för hästar med känslig mage? Jag har en 1åring som i våras hade ordentligt med magsår. Hon behandlades med gastroguard med mkt positiv effekt. Detta är dock en dyr medicin som jag gärna inte använder mer än när det är nödvändigt, så jag vill göra så mkt som möjligt för att förhindra att min häst får magsår igen.

Hon mår inte dåligt just nu, men har en mkt känslig mage. Hon fick senast förra veckan kolikkänningar och ikväll så tyckte jag mig se att hon var lite irriterad på magen när jag kikade mot hennes box. JAg kollade över henne men hon visade inget mer så jag gissar att hon hade nått knip eller liknande.

Just nu får hon högkvalitativt hösilage, havre, hippobreed samt betfor. Även lite äpplen till det. Jag har inte märkt någon tendens till att hennes mage skulle ha problem med detta foder, men jag tänkte att det kanske finns något annat som man rekomenderar just magproblemshästar?

Tips och tankar mottages tacksamt.

Mvh Maria

Ja du ger i stort sett allt min magsårshäst inte tål att äta så antingen är de väldigt olika eller så är du heltokigt ute.

För det första det första råd jag fått av veterinärer är ALDRIG pelleterat foder till magsårskänslig häst.

Betfor tål inte min alls, överhuvudtaget ingenting med några större mängder melass i (lucernhacket från kraft går an trots lite tillsatt melass, müsli med melass funkar inte).

Äpple är BIG NO NO äpplesyran är det värsta som finns för en känslig hästmage min tål inte ett enda äpple.

Över då till vad min "tål" och som har löst våra problem.

För det första så får hon så stor del av behoven som möjligt genom bra hösilage, håller henne på så lite kraftfoder som möjligt (vilket har varit lite knepigt när hon tävlat väldigt intensivt)
För övrigt så får hon havre, vetekli, lucernhack (lucernpellets funkade inte fick kolik) och viktigast av allt 2 dl kokta linfrö både morgon och kväll (slemmet är mkt lenande och skyddar slemhinnan). Morötter kan hon äta några stycken så fort det blir för många dock så blir hon "orolig" i magen. Likadant knäckebröd funkar bra.

Hon fick först pronutri och sedan fick jag tips om fiberplex och faktum var att hon svarade klart bättre på fiberplex och det tog inte lång tid efter att jag började med fiberplexen som hon började gå upp i vikt (var alldeles för tunn då) använde fiberplexen under ca 1 år men har sedan kunnat ta bort den utan att få problem igen (nu säkert 4 år sedan).

Håller jag mig till foderstaten ovan så håller hon sig symtomfri vad gäller magen men minsta trassel eller ändring så får hon kolikkänningar för att inte tala om, om man glömmer att koka linfrö till damen då har man inom ett dygn en kolikkänning (har även provat att ge henne linfrökaka istället det funkar inte).

Ja du ger i stort sett allt min magsårshäst inte tål att äta så antingen är de väldigt olika eller så är du heltokigt ute.

För det första det första råd jag fått av veterinärer är ALDRIG pelleterat foder till magsårskänslig häst.

Betfor tål inte min alls, överhuvudtaget ingenting med några större mängder melass i (lucernhacket från kraft går an trots lite tillsatt melass, müsli med melass funkar inte).

Äpple är BIG NO NO äpplesyran är det värsta som finns för en känslig hästmage min tål inte ett enda äpple.

Över då till vad min "tål" och som har löst våra problem.

För det första så får hon så stor del av behoven som möjligt genom bra hösilage, håller henne på så lite kraftfoder som möjligt (vilket har varit lite knepigt när hon tävlat väldigt intensivt)
För övrigt så får hon havre, vetekli, lucernhack (lucernpellets funkade inte fick kolik) och viktigast av allt 2 dl kokta linfrö både morgon och kväll (slemmet är mkt lenande och skyddar slemhinnan). Morötter kan hon äta några stycken så fort det blir för många dock så blir hon "orolig" i magen. Likadant knäckebröd funkar bra.

Hon fick först pronutri och sedan fick jag tips om fiberplex och faktum var att hon svarade klart bättre på fiberplex och det tog inte lång tid efter att jag började med fiberplexen som hon började gå upp i vikt (var alldeles för tunn då) använde fiberplexen under ca 1 år men har sedan kunnat ta bort den utan att få problem igen (nu säkert 4 år sedan).

Håller jag mig till foderstaten ovan så håller hon sig symtomfri vad gäller magen men minsta trassel eller ändring så får hon kolikkänningar för att inte tala om, om man glömmer att koka linfrö till damen då har man inom ett dygn en kolikkänning (har även provat att ge henne linfrökaka istället det funkar inte).

Detta är första hästen jag har med problemmage så jag ÄR förmodligen ute o cyklar gällande vilket foder jag ger som är bra eller inte, det var därför jag skrev just vad jag ger för att få synpunkter på det:) Anledningen till att hon överhuvudtaget har fått magsår är att hon haft en stressig uppväxt och en mängd olika mediciner, hon har nog i dagar sett blivit medicinerad en tredjedel av alla de dagar hon levt. Jag trodde det var borta helt eftersom hon blev bra med gastrougarden innan sommaren men samtidigt så förstår jag att har de en gång haft magsår så är det lättare att utveckla det igen. Tyvärr så hade hon både igår och idag känningar och har sparkat mot magen efter hon ätit (jag märker det efter insläppstid då jag är i stallet och då har hon ju dessutom fått betfor).Så jag vill verkligen göra något drastiskt med fodret i första hand. Problemet har varit att när vi pratat med veterinärer ang detta har jag inte fått något riktigt bra svar ang fodret, så jag har faktiskt inte vetat vad som är bra eller ej.

Det pelleterade fodret gav jag som komplement för att hon skulle gå upp i vikt. Men o andra sidan är hon superfin i hull nu och vi har ett toppen hösilage vad det gäller värden så hon klarar sig garnaterat bra utanf hippobreeden nu. Äpplen är ju rätt logiskt, får ta o ge ett par morötter istället. Betfor, det hade jag faktiskt ingen aning om och som sagt, de gånger hon fått magont när jag uppmärksammat det så har hon ju ätit betfor.

Hon har ju varit symtomfri hela sommaren på betet och symtomen nu kommer just efter att hon ätit, så risken lär ju vara stor att det har o göra med kraftfodergivorna. Linfrö testar jag gärna att ge. Var köper man det och vilken mängd kan vara lagom? Går det lika bra att värma vattnet i mikro och lägga linfröna i? De måste väl inte vara varma när de ges utan man kan väl blötlägga dagen innan? Berätta gärna mer omdet då jag inte vet så mkt om linfrö!

Vad är pronuti och fiberplex?

Vad tror du/ni om att jag prövar ge:

Hösilage av mkt bra kvalitet
Havre
Linfrö
Några morötter (eller ska jag köra utan det med?)
Mineraler

Jag vill verkligen få hennes mage i schack nu, för hon är bara ett år och jag vill inte ha en häst som har ont i magen hela livet.

Tacksam för alla tips jag kan få!

Mvh MAria

Grovfoder och inget annat.Stärkelse (spannmål bla) hade jag omgående uteslutit.

Efter en maghäst har jag lärt mig den hårda och kostsamma vägen; grovfoder. Bara.

Ja jag vet själv hur svårt det är att få vettig hjälp av många veterinärer vad gäller foder, det är en bit som vissa verkar vara dåligt insatta i.
Jag har nu vid detta laget haft min känsliga dam i 6 år så mkt har man ju upptäckt på vägen är bra resp dåligt för henne, tacksamt nog är hon väldigt duktig själv minsta känning hon har i magen så kallar hon resolut ut mig i stallet genom att banka på boxdörren (bor vägg i vägg) och hon vet själv att hon behöver ut och röra sig, tacksamt nog så kommer hon ut i tidigt skede så sköter hon rörelsen själv bara att släppa henne i ridhuset så vandrar hon tills det släpper medans man själv kan sitta och halvsova på uppsittningsbaljan i mitten är jättekul att sitta en timme i ridhuset mitt i natten :angel:.

Min dam hade sitt magsår när hon kom hit för 6 år sedan, om hon alltid varit känslig i magen så att det är därför hon fick det från början och också därför hon fortfarande är lika känslig det vet jag ju inte eller om det helt enkelt alltid är så att de fortsätter att vara känsliga när de en gång fått problemet.

Pronutri är en typ av probiotika (receptfritt men säljs nog bara via veterinärer) och var det min veterinär satte in henne på för att läka magsåret (hon fick alltså inte gastroguard vet inte ens om det fanns då vet att de snackade om losec så kanske att det ännu inte fanns till häst då).

Fiberplexen är ett fodertillskott från Biofarmab finns att köpa i stora spannar hos de foder/hästaffärer som säljer deras produkter. Är någon form av potatisfibrer eller liknande (kommer knappt ihåg) ser ut ungefär som vetekli dock skall man bara ge typ 1 dl i vart mål. Detta hjälpte jättemkt på min dam det var när jag började med detta som min dam äntligen gick upp i vikt (slutade faktiskt delvis för att hon blev lite väl tjock efter ca 1 års användande).

Vetekli är också väldigt snällt för magen, innehåller mkt protein (även om vissa gnäller att det inte är bästa sortens protein) min dam reagerar nästan alltid med gaser när hon får känningar och vetekli har jag fått rekommenderat från veterinär just mot gasbildning, rekommenderas att ge till hästar som lätt drabbas av gaskolik.

Linfrö är verkligen guds gåva till känsliga magar. Jag har en vattenkokare låter vattnet koka upp och häller det sedan över linfröna som är uppmätta i bringare. De svalnar av ganska fort igen men jag brukar låta det gå minst 2 timmar från att jag skållat dem till att jag fodrar. Jag brukar fixa kväll och morgon på samma gång så morgonlinfröna brukar ju stå till dagen efter sätter helt enkelt bringaren i morgonspannen så slår man i det när man fodrar och rör om för de tycker inte det är någon jättehöjdare smakmässigt om de får dem som en stor geleklump.

Efter en maghäst har jag lärt mig den hårda och kostsamma vägen; grovfoder. Bara.

Och då hade min inte levt idag.............

Min måste ha sina linfrö och sitt vetekli varje dag annars är det tack och adjö med hennes mage och att enbart få i henne linfrö och vetekli det kan man glömma utan några nävar lucernhack och några nävar havre så slinker det ner annars icke....

Tack för ditt engagemang! VAr får man tag på linfrö? Det ska inköpas snarast! Vilken giva kan vara lagom för en 1åring? Hon kan få upp till tre ggr om dagen om det är bra att få det ofta. Menar du att du häller på hett vatten även på morgonfröna på kvällen, men sen ställer lite kallt vatten brevid morgonhinken att hälla på så det inte blir klumpigt?

Vetekli, på vilket sätt är det bra? Om jag har ett bra hösilage med mkt protein, samt ger linfrö och havre, behövs vetekli då?

Gastroguard som jag gav min häst är enligt veterinären detsamma som losec. Det är en extremt dyr medicin och jag ger den självklart när det behövs (som i våras) men jag vill ju inte att hon ska "leva" på det då det handlar om flera tusenlappar i månaden.

"Din" receptfria medicin kan ju vara värt att kolla upp om det inte hjälper med foderbyte. Hon fick ju andapsin som är en annan magsårsmedicin från det att hon blev dålig som föl, i förebyggande syfte. Men hon fick ju rejält magsår ändå.

Mvh Maria

Ja enbart grovfoder får bli en lösning att pröva om problemen fortsätter. Jag prövar med havre först, men tar bort betfor och det pelleterade kraftfodret samt äpplena. Tur att vi fått tag på så bra grovfoder i år, bättre än någonsin tidigare både näringsmässigt och hyggieniskt!

Förresten, hur var det med morötterna? Kan jag ge det eller är det som med äpplena illa för magen?

Jag rekomenderar dig att inte byta foder eller lägga till just nu när det är kritiskt. Det bästa för magen är ju ett bra grovfoder och då helst hö bara. Min unga halvblodsvalack levde på bara torrt hö en hel vinter som var en bra kvot på för att lugna sin mage. Då fick ca 18 kg per dygn så att han i stort sett hade hö hos sig både ute och inne dygnet runt.

På min magsår hest, har jeg sluttet med ALT av pelletert foder, han får bare høy, knust bygg og litt havre, multivitaminer, ølgjær,kalk og tokosel får han en gang i uken...

Jag rekomenderar dig att inte byta foder eller lägga till just nu när det är kritiskt. Det bästa för magen är ju ett bra grovfoder och då helst hö bara. Min unga halvblodsvalack levde på bara torrt hö en hel vinter som var en bra kvot på för att lugna sin mage. Då fick ca 18 kg per dygn så att han i stort sett hade hö hos sig både ute och inne dygnet runt.

Varför inte byta nu? Kritiskt tycker jag inte det är nu, om man jämför mot hur det var i våras. Visst, hon har lite ont och sparkar mot magen efter hon ätit men mår för övrigt rätt bra. I våras däremot, var hon mager, gnislade tänder, fick kraftiga kolikanfall och höll på att stryka med. DÅ var det kritiskt:crazy: Jag vill ABSOLUT inte hamna i den sitsen med henne igen, därför vill jag ta bort det foder som man vet kan ge problem. Det enda jag tillsätter är ju linfrö och det var ju för att det skulle bli bra "glideffekt" eller hur det var gylle förklarade.

Har någon annan negativ erfarenhet av linfrö eller kan visa några artiklar om linfrö oavsett de är positiva eller negativa, vill jag gärna se dem. Självklart kan jag ju inte enbart lita på att vad en person på Buke säger, men gylles förklaring lät logisk och eftersom hon själv har en magsårshäst så prövar jag gärna henens knep.

Av vilken anledning bör jag inte byta detta tycker du? Jag är absolut villig att lyssna på dig om du ger mig en bra förklaring:)

Jag köper linfrö i 10 kg säck hos min foderhandel, finns även småpåsar i vanliga mataffärer (betydligt dyrare men kan ju funka tills du hittar någon som säljer i större förpackning om inte din foderhandel gör det). Jag ger min 2 dl linfrö två gånger om dagen (alltså två dl när jag mäter upp dem innan de kokas), vad jag menar med bringare är att jag har alltså två stycken vanliga plastbringare är väl en liters tror jag i med 2 dl linfrö i var, kokar upp en full vattenkokare och häller hälften i var bringare (de blir ungefär halvfulla med vatten) låter det sedan stå så i bringaren och så vänder man bara upp och ner på bringaren i maten när man fodrar, nu fyller vi alltid på ytterligare vatten i hennes mat iom att hon får vetekli och sedan rör man om med en slev, rör man inte om så har man hela klumpen linfrö på ett ställe och det tycker de inte är någon jättehöjdare så gott är det inte.....

Vetekli är bra för magen, håller dels magen igång men är samtidigt väldigt skonsamt och som sagt minskar det gasigheten exakt varför och hur det gör det vet jag faktiskt inte fick tipset av vet som sagt och provade och det funkade så jag fortsätter utan att fråga mer.

Du behöver absolut inte vara rädd för att sätta in linfrö de har bara positiv effekt iom att slemet skyddar slemhinnan.

Jag ville bara säga att jag är inne på Gylles linje (Har för mig att du ville ha fler som visste om linfrön och vetekli?), jag har lärt mig och har erfarenheter från andras hästar (så sent som i vinter med en som hade småkolik ofta) att linfrön och vetekli verkar bra för magen. Dessutom, hästen som fick det i vintras tyckte att linfrögelen var smaskens!
Jag hoppas att din häst börjar må bättre snart.

Liknande trådar

Foder & Strö Har en dam med mkt problematisk mage, troligen hade hon magsår eller på god väg att få det när hon kom hit för 2 år sedan. Är extremt...
Svar
6
· Visningar
1 903
Senast: sissu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V