Fodertals avtal som tar slut då hästen är sjuk.

karolinakempe

Trådstartare
för att göra en lång historia kort.
skulle köpa min foderhäst sedan 2,5 månad tillbaka men på besiktningen så visade det sig att hon var halt hökt båda bak.Något som funnits där länge enligt vet.måste ha missats vid besiktningen innan hon kom till mig.
vårat kontrakt går ut måndag och hästen ska in på klinik igen på tisdag.
Nu till problemet. I kontraktet(ett färdig köpt) står det att hästen ska besiktas innan "hemgång", det är ju nu gjort och hon gick inte igenom.
själv klart ska jag åka med henne på tisdag då ägaren bor i södra sverige och jag i stockholm men jag undrar hur an gör sedan.
jag är nog inte interisserad av hästen hur det än går känner jag nu.
men vad säger juridiken??
hjälp snälla??

Sv: Fodertals avtal som tar slut då hästen är sjuk.

Hästen ska rimligen återlämnas i det skick den utlämnades, d v s UA.

Är den inte UA ansvarar du för hästen och kostnader till dess den är frisk och kan besiktigas UA.

Vad säger kontraktet?

Så tolkar jag det också.

Det är väldigt mycket man ska ta hänsyn till och vara medveten om när det gäller att ha häst på foder....

Många tar allt för lätt på det hela kan jag tycka.

Hoppas verkligen det ordnar sig för er.

Hästen ska rimligen återlämnas i det skick den utlämnades, d v s UA.

Är den inte UA ansvarar du för hästen och kostnader till dess den är frisk och kan besiktigas UA.

Vad säger kontraktet?

jo men om hon nu har pålagringar eller inflammation i knäna så kan väll det inte betyda att jag ska ha kvar henne under 6 månaders behandling för att säljarens vet inte böjde knä vid uterlämmning till mig eller???:(

Beror faktiskt på formuleringen i avtalet. En annan lösning som då hänger på felet på hästen, är att du lämnar tillbaka hästen men ersätter för värdeminskningen om nu hästen inte blir UA igen.

Sedan är det lätt att vara efterklok, men du borde antingen ha varit med vid besiktningen eller om det inte var möjligt så gjort en egen med en gång hästen kom upp till dig. Nu hamnar bevisbördan på dig rent juridiskt att visa att orsaken till hältan fanns innan du fick hästen. Ägaren har ju ett inte tyg som säger att den var UA när du fick den och tyvärr godtog ju du det intyget.

Tyvärr så är det mer riskabelt att ta en häst på foder än att köpa den. Vilket inte många är medvetna om. Det finns inga klara lagar som styr vad som gäller när man lånar en häst utan det blir det avtal man skriver. Köper man så finns det ju ganska klara regler för vem som ska göra vad och vad som gäller.

för att göra en lång historia kort.
skulle köpa min foderhäst sedan 2,5 månad tillbaka men på besiktningen så visade det sig att hon var halt hökt båda bak.Något som funnits där länge enligt vet.måste ha missats vid besiktningen innan hon kom till mig.
vårat kontrakt går ut måndag och hästen ska in på klinik igen på tisdag.
Nu till problemet. I kontraktet(ett färdig köpt) står det att hästen ska besiktas innan "hemgång", det är ju nu gjort och hon gick inte igenom.
själv klart ska jag åka med henne på tisdag då ägaren bor i södra sverige och jag i stockholm men jag undrar hur an gör sedan.
jag är nog inte interisserad av hästen hur det än går känner jag nu.
men vad säger juridiken??
hjälp snälla??

Som många sagt beror det på avtalet.

Råkade själv ut för detsamma när jag lånat ut en häst på foder. Som ägare var min första reaktion att hästen skulle hem till mig omedelbart, så att jag kunde påbörja behandling och övervaka det hela själv. Rätt foder och rätt omvårdnad, är det jag vill försäkra mig om. Fast ser man på det helt krasst ekonomiskt så är det ju vansinnigt. Fast även ekonomiskt ligger det i ägarens intresse om det finns chans att bota hästen, då kan ju värdet bevaras bättre. Jag skulle inte lita på att fodervärd skulle göra ALLT.

Hälsning Maja

det är väll där problemet ligger.
hon kom till mig och skulle var på prov i 3 månader och sedan köpas om allt funka.
men om man nu hittar något som funnits där länge så kan väll jag inte bli betalansvarig.
Veterinären sa klart och tydligt att om det finns något så är det gammalt och inte MITT. det var vi alla överens om.
dock vill jag bara vara förberädd på allt

Se till att få veterinären att skriva ut det på ett papper. Vet att det kan vara problem, men lyckas du så har du ju bevisat att felet fanns innan avtalets början.

Jag hade en foderhäst för fler år sedan som blev dålig. Det visade sig då att han hade erlichias, som han troligtvis fått på betet sommaren innan jag fick honom. Han kom till mig sent på hösten, och gick i grushage hela vintern. Jag var naiv då jag tog emot hästen, och ingen besiktning gjordes. Ägaren vill inte ta tillbaka hästen. Hon tog inte till sig att hästen inte var ok. Hon ville jag skulle fortsätta rida, trots att veterinär på klinik sagt att hästen behövde lång vila. Jag var mycket fäst vid hästen och vägrade utsätta honom för ridning, vilket gjorde ägaren arg. Efter någon månad hittade ägaren ny fodervärd och hästen åkte direkt dit. Mycket sorgligt.

Så har jag själv lämnat ut häst på foder, med ett mycket välskrivet kontrakt och veterinärbesiktning innan. Fodervärden klarade inte att rida hästen, och ville lämna tillbaka vilket jag godtog. Vid besiktningen ömmade hästen i ryggen. För mig var det självklart för mig att ta tillbaka min häst och undersöka på klinik, samt behandla (inflammation i led). Trots att jag litade på fodervärden hade jag inte kännt mig trygg med att hästen fanns kvar där när jag visste att hon inte ville ha honom kvar.

Jag fick hjälp och stöd av veterinär och klinik, hoppas att du också kan få det!

Senast ändrad:

Håller med Masse!
Se till att få det på papper.
Lite bättre än att "vet har sagt" när det kommer till bevisbördan.
Tråkig sits du har hamnat i:(.
Hur kunde det missas vid 1:a besiktningen?
Måste vara himla trist för ägaren oxå.

Lycka till!

/J.

har pratat med ägaren och vi är helt överens. som tur är.
jobbigt bara med hästen för oss båda:cry:

Vad skönt att det löste sig för er.:)

Det kunde blivit en mkt tråkig historia av det hela.

Det gäller verkliegn att tänka efter före innan man skriver under villkor - allt kan hända - och det kan bli svårlöst om man inte från börjat insett vilka avtal som ingåtts.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej. ny här . Har funderingar angående reklamation av häst. Låter ha osagt om jag är köpare eller säljare men. Hästen gårdsbesiktas UA...
15 16 17
Svar
329
· Visningar
33 980
Senast: Lobelia
·
Ekonomi & Juridik Hej! En bekant till mig har råkat ut för en incident där både vi utomstående och hon som hästhållare står handfallna inför hur fel det...
2
Svar
27
· Visningar
3 839
Senast: Blomskan
·
Hästmänniskan Det blir inte alltid som man önskar när det gäller hästköp.. Vi köpte en svensk unghäst för två år sedan som vi red in och började träna...
Svar
3
· Visningar
2 704
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Måste bara skriva av mig. Var inne och skulle beiskta min foderhäst sen 2,5 månad tillbaka inför köp. t förhållningar Har haft vissa...
2
Svar
29
· Visningar
2 787

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka