Foderstrupsförstoppning - igen

Sv: Foderstrupsförstoppning - igen

Det finns väll inget som säger att det SKA blötläggas?

Pratade med min vetrinär m min ena pålle som har ett mellanrum i tand/tandkött och hon får ont om hon får in en bit där
då bestämde vi att jag kunde blöta lusernen lite , men det tillhör ju inte som med betforen (som man abslolut måste blättlägga )) =att man absolut inte få ge lusernen torrt..

Mia

Herregud! :eek:
Det där skulle veterinärförbundet behöva höra!
Fattade din vet. att det var pellets och inte hack?

Herregud! :eek:
Det där skulle veterinärförbundet behöva höra!
Fattade din vet. att det var pellets och inte hack?
:eek:Ja det gjorde hon eftersom vi diskuterade att pelletsen
fastnade mellan 2 tänder ;)

Och jag har aldrig sett att det stått på några påsar att Lusernen SKALL blötläggas .

Hur gör ni med vanliga pellets era hästar får ?

Peppar peppar ta i trä men har aldrig under mina 20 år med eget stall haft en häst med foderstrupsförsoppning .

Vilket företag skriver att lusernen SKALL ges uppblött på säckarna ?

Mvh Mia

på påsen står det att lusernpellets BÖR uppblötas för att undvika foderstrupsförstoppning. inte att det måste.

men blöt upp det! lusernen sväller OERHÖRT mycket när det får vatten på sig, så ja skulle aldrig ge min häst ouppblött luserrnpellets.

2 timmar räcker inte. på den tiden hinner det inte svälla nod mycket. minsta 5 timmar skulle ja säga. och ta MYCKET mer vatten än du tror, det sväller upp helt enormt!

Jag blöter allt pelletrerat foder. Varför ta risker? Även hippon sväller enormt vid blötläggning! Har aldrig varit med om foderstrupförstoppning trots ett relatit stort antal hästar.

men blöt upp det! lusernen sväller OERHÖRT mycket när det får vatten på sig, så ja skulle aldrig ge min häst ouppblött luserrnpellets.

Jag bara hugger ett citat här, ditt var närmast, Cilla. :D

Min häst fick både uppblötta och torra lucernpellets, och hade inget problem med något av dem. Det stod inte på påsen att de skulle blötas. Vad jag undrar är varför "vanliga" pellets, Kraffts pellets till exempel, ofta inte blötläggs om lucernet ska det, för de sväller precis lika mycket. Jag har testat. Visst finns det de som blötlägger all pellets, har själv blötlagt vanlig pellets till en häst som var glupsk och fick kolik av att äta torra, men det verkar inte vara så vanligt. Det är också många, många som ger torra lucernpellets utan några som helst problem.

Kanske att lucernpellets inte faller isär lika lätt som vanliga pellets, och när de väl gör det är de lite kletigare och klibbar ihop sig. En del hästar kanske inte fixar detta och får foderstrupsförstoppning, men jag tror inte man ska säga att det är pga att just lucernpelletsarna SVÄLLER för mycket.

:eek:Ja det gjorde hon eftersom vi diskuterade att pelletsen
fastnade mellan 2 tänder ;)

Och jag har aldrig sett att det stått på några påsar att Lusernen SKALL blötläggas .

Hur gör ni med vanliga pellets era hästar får ?

Peppar peppar ta i trä men har aldrig under mina 20 år med eget stall haft en häst med foderstrupsförsoppning .

Vilket företag skriver att lusernen SKALL ges uppblött på säckarna ?

Mvh Mia

Dags att kräva att de foderproducenterna gör det då!
Konstigt att de inte är rädda för att få ansvaret för djurs olycksfall.
Jag trodde alla visste att lusernpellets sväller enormt.
Resten kan man ju räkna ut själv, vad gäller risker.

Får man inga vettiga besked ang ett pellet som är nytt för en själv, är att själv blötlägga och se, om/hur mycket det sväller inom några timmar.

Ärligt förlåt att jag låter upprörd, men jag har sett saker irl som inte skulle ha behövs hända, om företagen hade gett rätt info. Och det gick INTE bra kan jag säga.

Lusern-pellets
Det sväller ENORMT mycket i vätska.

Då måste det vara olika för olika märken. Jag hade tidigare melassfria lusernpellets av ett danskt märke till mina hästar. De svällde inte alls när man la dem i vatten. Däremot så blev allt till en otroligt äcklig sörja som hästarna tröttnade på. Jag också, för det var nästan omöjligt att få bort det som torkade in.

Hade en ponny som fick 7 foderstrupsförstoppningar på ett år. Vi blötte allt foder (verkligen dränkte), hade stenar i krubban, hade fritillgång till hösilage, vattenhinkar mm. Sista året vi hade henne upptäckte en veterinär en slemmpropp i halsen. Den gjorde att hon hela tiden fick foderstrupsförstoppningar. Vi skulle operera bort den följande vinter, men pga en olycka i hagen togs hon bort tidigare.

*KL*

Nu har herren fått smaka hackad lusern och det var verkligen populärt så nu går vi över till det och hoppas att vi slipper problem i framtiden!

Tack för alla svar och för intressant information!

Liknande trådar

Hästvård Har en 15 åring som fått sin första foderstrupsförstoppning någonsin. Kom in från hagen, förmodligen lite uttorkad pga varmt väder och...
Svar
10
· Visningar
1 357
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 457
Senast: Roheryn
·
Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 274
Senast: Habina
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 292
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka