Foderstrupsförstoppning = Dolt fel?

B

Brouwer

Min häst drabbades av en kraftig foderstrupsförstoppning och vetrinärer fick tillkallas vid flera tillfällen. När jag pratade med förra ägaren kom det fram att han haft det förut, om än inte lika allvarligt. Kan jag hävda att detta är ett dolt fel? Kan jag häva köpet pga detta? Någon som varit med om detta eller som vet ändå?

Sv: Foderstrupsförstoppning = Dolt fel?

Säljaren har i vilket fall upplysningsskyldighet.
Troligen kan det även räknas som dolt fel.
Men det beror också på hur ofta o hur allvarligt hästen fick det innan du köpte den.
Vilken häst som helst kan få en foderstrupsförstoppning men vissa hästar har fel som gör att de får det lättare.
PL

När får han förstoppningen och av vad? Äter han havre som är torrt ska du kanske blanda med betfor eller lägga stenar i krubban. Min häst har fått foderstrupsförstockning 2 ggr denna sommaren och båda gångerna av havre som han kastar i sig utan att tugga. Normalt får han allt foder uppblött som gröt pga tänderna (han är 28) och då är det ingen fara.

Vet att det inte var det som frågan var emn kanske du skulle försöka se vad som framkallar förstockningen.

Hej Simpe och tack för ditt svar!

Min häst har fått det i samband med intag av kraftfoder. Dock börjar jag nu misstänka att det ligger mer bakom än att han äter fort. För då det hände senast stod han lungt och åt. Förra ägaren vill inte prata om detta utan menar att alla hästar kan sätta i halsen. Och ja, det kan dem men när detta tydligen hänt min häst flera gånger så börjar man ju undra lite...

Det KAN vara ett dolt fel, om det finns något fysiskt fel på hästen som skapar foderstrupsförstoppningen.

För att veta om det finns underlag för att reklamera köpet behövs en klinikundersökning. Därefter kan det vara lämpligt att kontakta jurist.

Hej Simpe och tack för ditt svar!

Min häst har fått det i samband med intag av kraftfoder. Dock börjar jag nu misstänka att det ligger mer bakom än att han äter fort. För då det hände senast stod han lungt och åt. Förra ägaren vill inte prata om detta utan menar att alla hästar kan sätta i halsen. Och ja, det kan dem men när detta tydligen hänt min häst flera gånger så börjar man ju undra lite...

En jag känner har en häst med upprepade foderstrupsförstoppningar. Sista gången jag var med om det (det hände var och varannan dag :( ) gick det så snett att det forsade slem ur halsen på hästen. Fråga mig inte varför bara, jag pratade med vet. i telefon samtidigt som jag hade händerna i munnen på hästen samt gick runt i hagen för att få den att hosta upp allt (ägaren var på väg...till slut). Nåja, det stannade i alla fall av tack och lov, det var Riktigt otäckt.

Veterinären hävdade att eftersom det hänt så många gånger tidigare, så kan det bli ganska stora ärrvävnader - som gör att de får det oftare/lättare. Han skickade hästen med remiss till djursjukhuset.

Tyvärr vet jag inte hur det gick, för ägaren struntade i att åka :crazy:.

Med andra ord; ja, det kan nog vara dolt fel, om det kan bli så som jag fick höra. Alla hästar kan ju drabbas, men om det är återkommande...njäe, då är det något som inte stämmer.

Mmmm det låter lite som den första förstoppningen min häst hade nu somras, han fick inte ens luft så jag blåste allt jag kunde i näsborren på honom, sen forsade det slem ur hals och näsa. Naturligtvis var vet 2 timmar bort just då men fick rådet att gå ut och gå med honom och det släppte äntligen när vet var 2 km från stallet.

Alla veterinärer verkar ha olika åsikter om hur man bäst handlar i en situation som foderstrupsförstoppning. De jag pratade med var dock ense om att hästen skulle stå stilla (för att inte få ner partiklar i lungorna) samt att man inte skulle massera halsen (då detta kunde förvärra retningar och sår). Men av andra här på forumet så har de blivit tillsagda att göra tvärtom.
Svårt som lekman och amatör att veta hur tusan man ska agera!

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
39
· Visningar
3 922
Senast: cewe
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 445
Senast: Bison
·
Hundträning Jag har skrivit här förut att vi köpte en valp i november och vi har nu två spaniels. Gamla hunden är fem år. Vi har nu fått...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 804
Senast: Milosari
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 475
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka