Sv: Foderstatsuträkning - HUR??!!
Alltså foderstatsprogram i all ära, men man måste ju veta vad det är man räknar ut med dem och varför...
Min åsikt är att man nog bör börja med att räkna lite "manuellt" innan man ger sig in i foderstatsprogrammens värld, så att man får lite mer förståelse för hur det fungerar.
För att få e bra och välbalanserad foderstat behöver man först och främst ha en analys på sitt grovfoder, höet i ditt fall.
Sen tar man reda på ponnyns vikt och det arbete den kommer utföra. Man läser i tabeller eller låter ett foderstatsprogram tala om var ponnyn har för behov av energi och protein utifrån detta.
Man håller i bakhuvudet att ponnyn bör ha MINST 1,2 kg grovfoder/100 kg häst, vilket för en normalbyggd D-ponny betyder MINST 5 kg hö/dag.
Man tar sen sin grovfoderanalys och summerar hur mycket energi och protein man får av t.ex 6 kg hö (som jag nog skulle rekommendera som utgångsmängd).
När man vet hur stor del av totalbehovet som täcks av höet så försöker man hitta en kraftfoder som täcker resten av behovet på ett bra sätt.
För en vuxen häst som rids och tränas, bör man ha 6 g smältbart råprotein/MJ i totalfoderstaten. Då brukar det fungera bra.
När man har en bra balans mellan energi och protein, i rätt mängd, så är det dags att börja räkna på mineralerna också. Ta åter höanalysen och summera hur mycket av ffa kalcium, fosfor och magnesium det blir av höet. Lägg till vad kraftfodret tillför av dessa ämnen. Läs i tabeller hur mkt ponnyn behöver och leta reda på ett mineralfoder som hjälper till att täcka dessa behov.
Det bör vara balans mellan mineralämnena också 1,2-1,8 i Ca/P-kvot, Ca/Mg-kvoten minns jag inte i huvudet.
Till sist måste man också använda ögon och händer och hålla koll på hur ponnyn reagerar på foderstaten ifråga. Vissa hästar följer alla tabeller och den uträknade foderstaten blir perfekt. Sen finns det hästar som har både större och mindre behov än tabellvärdena och DETTA kan man bara avgöra genom att se och känna på hästens hull och muskulatur. Om foderstaten inte verkar vara perfekt för hästen ifråga så får man försöka justera litegrann "på känn". Det viktiga då är att man bibehåller kvoterna mellan protein/energi och mineralerna. SÅ länge dessa är bra så kan man använda ögonen för att justera matmängderna.