Foderstatsprogram

Sv: Foderstatsprogram

men är det uppdaterat då?
i våras var det gamla värden/behov i det programmet iallafall :(

Har inte hittat något jag tkr är bra, de jag provat följer ju oxå bara en tabell över medelhästen. Så det kan vara bra att se på ett ungefär hur mkt man behöver ge av ett visst grovfoder osv. Men det är ju inget att förlita sig på, man kan ju lika gärna ha en häst som behöver mer eller mindre av nånting.
Enligt hippocampus skulle min förra häst äta typ 11 kg hösilage och lite mineraler, men han åt ca 20 kg av samma hösilage + mineraler, och krafft protein, och såg bra ut hullet då... Så även om man kollar i tex. hippocampus måste man ändå hålla koll på hästen hull och muskler mm.

Jag tycker Hippocampus är bra, stämmer rätt bra överens med det sätt jag har lärt mig att räkna "på pappret". Men man får ju räkna med att det kanske inte passar att man räknar på precis alla hästar, en del kanske behöver dubbelt så mycket mat en vad man får fram genom att räkna foderstat.. Men det ger åtminstone hum och riktvärden om vad hästen får i sig, sedan ska man naturligtvis utgå från att "fodra med ögat" anser jag.

Jag har gjort ett eget i Excel, då blir det som jag vill och som det passar min häst.

freefarm.se

Tycker att det ger bra vägledning.
Man kan ändra behov och lägga in egna mineralfoder och krafft foder!
Varnar vid obalanser...

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
662
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 541
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
524
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • FÅRtråden