Foderstater för hösten 2013 och framåt!

Sv: Foderstater för hösten 2013 och framåt!

Har inte räknat ännu, men i år blir det tufft... :(

Samtliga partier (1 torrhö och 3 silage, alla förstaskörd) ligger på ca 10 MJ och 40 g smbrp per kg TS...

Och någon andraskörd av silage med dundervärden att komplettera med blev det inte, det växte för dåligt i torkan. :arghh:

Min lättfödda unghäst och de andra "normala" hästarna i stallet går väl att lösa, men gammelfullblodet gick ju knappt att hålla i hull på förra årets mer normala hö och kilovisl med lusern och havre. *suck*

Vi har en kvot på 10 på silaget. Fri tillgång på det på lösdrift. Behöver nog inte fodra med något annat än det. Men dom kommer att få lite i krubborna ändå.

KL

Det ser ut som att min tös foderstat kommer att se ut ungefär såhär:

Hö 10kg
Havre 3kg
Betfor 0,5kg
Linfrökaka 0,5kg
Linfröolja 0,3kg
Potatisprotein 0,4kg
Mineraler 100g

Kl
Vi har inte valt mellan analyserna på val av silage ännu . Brukar sikta på ts ngnstans runt 65% ts och kvot på 5,5-6 då både smrp och Mj brukar bli bra både för de med tävlingshästar som vill upp och enkelt toppa med krafft för Mj , och de som inte toppar men enkelt vill kunna komplettera utan att hästarna blir feta eller tossiga pga Mj även de enkelt och billigt kan komplettera . Brukar bli mkt bra för samtliga både funktionellt och ekonomiskt .

Det var inte mycket protein i höt i år men jag tror jag får ihop det hyfsat ändå. Kommer behöva ändra lite efter ett tag dock beroende på hur de ser ut i hull och antal fodringar. De har gräs ute iaf oktober ut, så de får inget hö eller halm ute än utan bara ca 1 kg hö inne delat på två givor.

Ponny 1 kommer i vinter få:
3,5 kg hö
300g equsana alfa omega hack
250g vitafor lucernpellets
100g kwikbeet/spedibeet
0,75 dl Foderjäst
0,5dl mineraler
Samt fritt på halm både ute och inne

Ponny 2 kommer få i stort sett samma:
2,5 kg hö
300g equsana alfa omega hack
200g vitafor lucernpellets
100g kwikbeet/spedibeet
0,75 dl Foderjäst
0,5dl mineraler
Samt fritt på halm både ute och inne

Jag har fortfarande massor av gräs.
Fick hem 11 balar silage häromdagen. 225kr st inkl leverans och moms och de väger nog mer än 150kg. Snorbilligt! Han slår tydligen en gammal ogödslad vall och levererar b la till ett gäng islänningar på fri tillgång som iaf inte brukar se ut som köttbullar, så har jag tur passar det mina också. Tror däremot att det kanske är lite torrare än vad jag vill ha men jag kan ju be om blötare nästa år :)

*kl*

Har precis fått analysen för årets silage, såhär ser planen ut för i vinter:

11 kg hösilage
0,75 kg havre
3 dl linfröpellets
1,5 l Brogaardens Lucern Mix (utan melass)
1 dl potatisprotein (de dagar han rids)
½ dl Krafft Miner VIT

Just nu finns det kvar lite gräs i hagen, så han får bara 7 kg silage.

Jag har fortfarande massor av gräs.
Fick hem 11 balar silage häromdagen. 225kr st inkl leverans och moms och de väger nog mer än 150kg. Snorbilligt! Han slår tydligen en gammal ogödslad vall och levererar b la till ett gäng islänningar på fri tillgång som iaf inte brukar se ut som köttbullar, så har jag tur passar det mina också. Tror däremot att det kanske är lite torrare än vad jag vill ha men jag kan ju be om blötare nästa år :)

Vi har också bete kvar! Har gett en tuss var till hästarna på kvällen för att börja vänja dom men dom är inte värst intresserade utan går ner i hagen och betar istället :) Så det dröjer nog ett tag i år innan vi behöver fodra fullt ut med hö!

Min herre ska få börja såhär:
13 kg hösilage
0,5 kg lucernpellets
0,5 kg havre
0,3 dl (torrt uppmätt) betfor (enbart för att få i honom mineraler och bakjäst)
1 pkt bakjäst
Mineraler
Morötter som belöning

Har korrigerat upp foderstaten lite så han får nu 16 kg hösilage och 1 kg lucernpellets, resten lika.

kl

Smyger in en liten foderfundering.
Min ettåring anländer om en vecka, det kommer dock dröja ett par veckor innan jag får analysen på höet. Han verkar lättfödd och går sista dagarna på betet nu med bara mineraler som tillskott i nuläget. (Welsh Cob)
Men tills analys kommit skulle jag behöva lite krubbskrammel, frågan är vad jag ska köpa? Är det bäst att köpa något "helfoder" (läs tex unghästmusli) eller välja bara en sort, typ havre/korn. Eller spelar det ingen roll i så små mängder under en kort period så länge han har fri tillgång på höt?

Tar tacksamt emot funderingar och råd. :)

Tror inte det finns över huvud taget. Det blir bara krångligare att räkna med kg/TS. När du handskas med fodret så är det ju kg/vara.

för mig är det mycket enklare. Det är ju inte samma ts-halt i alla balar.

Vi har fått tag på toppenfint hö för 2 kr/kg, inkl analys:D

TS 84 %
Sm rp 55 kg/foder
MJ 7.9 kg/foder

Ca 3.9
P 2.1
Mg 1.1

Så det blir selen vi får ge extra. Men jag funderar på magnesium, hur var det nu med det? Enligt programmet får min häst 14.3, behovet är 11.4, men jag har för mig att jag läst att de har för låga behovsvärden på Mg i programmen..?

Jag har lärt mig att Ca/Mg-kvoten skall ligga mellan 1,5 och 3,0. 1,5 om man har fångbenägenhet. Så lite magnesium ska du nog lägga till.

Hmm... Min häst väger ca 600 kg, då ska jag upp till 20 ungefär..? Eller tänker jag snurrigt där. Min häst har inte fångbenägenhet, de andra hon går med däremot är islänningar, så då borde det räcka med det Mg som finns i höet..?

EDIT: Men kvoten blir ju 3.5, väl? Då ska jag öak på så att kvoten blir mellan 1.5-3.0, då är det ju tvärtom, att islänningarna ska ha extra magnesium, men även min.

Senast ändrad:

Jag skulle aldrig börjat kika på magnesium :D Jag fattar inte hur jag ska räkna på de värdena? Om jag tex kollar på Trikems så står det ju bara dosering och sen procent. Men analysvärden då?

Eller det finns bättre magnesium?

Sorry för lite trådkap.

Det finns ren magnesiumoxid att köpa. Bla från Horze. Biofarmab har oxå nån form, tror jag.

Försök hitta ren magnesiumoxid. Hästar tar upp det bäst.

I PC-horse väljer man själv om man vill lägga in värdena per kg Ts eller per kg foder!

*KL*

Har ändrat mig lite angående mina hästars foderstater :)

Laukur, 6 år, islandsvalack, tränas 4 dagar/vecka.
10 kg hö, uppdelat på 4ggr per dag.
3dl linklipellets
Selentillskott

Ljómi, 1 år, islandshingst, skrotar i hagen.
Så mycket hö han vill ha. Men blir uppdelat lika som Laukur i hagen, men får mer till natten eller när han är själv i hagen.
4dl linklipellets
Ev lite lucernhack om han verkar behöva det.

Liknande trådar

Foder & Strö Min häst har varit lös i magen till och från ett tag nu! Vissa dagar är hon helt okej och det blir bollar ;) men dom är dock gröna och...
Svar
15
· Visningar
2 758
Senast: lady_vip
·
A
Foder & Strö Har rätt stora problem med att få ihop en fungerande foderstat till min häst, och har därför lite olika frågor som jag gärna vill ha...
Svar
6
· Visningar
1 978
Senast: Allegra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama