Foderstater för hösten 2013 och framåt!

Sv: Foderstater för hösten 2013 och framåt!

KL

I år har vi eget hö och jag ska precis skicka analys på det nu. Ska bli intressant för jag har ingen aning om vad värdena kan vara. Hoppas att sockerhalten är låg då jag har lättfödda hästar.

*KL*

Vi har nu bytt ut grovfodret jag baserade den förra foderstaten på till ett med TS 56 % och kvot på 6,4. Så plötsligt blev foderstaten väldigt smidig och hästvänlig:

17 kg hösilage
160 gram KRAFFT miner röd
15 gram foderkalk

Bara hoppas på att jag får i fröken kalken...

*kl*

Fri tillgång på hösilage (lösdrift men får även kraft 1 gång/dag)

1 kg Dodson&Horell Build Up Mix :love:
1 mått D&D Vits & Mins (rek dos efter vikt)
2 msk salt
2 mått Magnesium (rek dos efter vikt)
1 dl B-vitamin pellets

Kommer snart att lägga till linfrökaka! Och morötter och i viss mån äpplen ges ett par varje dag! :)

Dessutom finns det ju givetvis vatten & salt i lösdriften! ;)

undrar lite vad din redovisning har med tråden att göra? det är väl foderstats analys som gäller i syftet att redovisa hur och varför man fodrar?????

´´

Senast ändrad:

Ja med tanke på att JAG startade tråden för att jag ville se andras och även visa min egna foderstat så tror jag att du har svaret va? ;)

Och titta gärna en extra gång på trådrubriken om du blir osäker!

:arghh:

vad har du för slutanalys då i fordring ang grovfoder analysen?? förvirrad?

Jag har inte skrivit något om analyser i denna tråd, vill se vad folk ger, inte vad folk räknar på, det finns det andra trådar till! :)

Nu såg jag vad jag tror att du menar? Ang mitt första inlägg som TS så hade jag en annan analys, har nu bytt stall och räknat om igen! :)

då förstår jag ändå mindre syftet öht . det blir ju totalt orelevant, förstår inte öht hur det syftet väcker intresse. det säger ju exakt noll. vad är din grovfoder analys? då först blir tråden som ämne relevant i fråga?

För mig som älskar att prata om foder och upptäcka och lära mig om nya tillskott osv är det extremt relevant och intressant att se vad folk fodrar med, därav trådskapandet! :)

ja det förstår jag och just därför blir ditt intresse så oproduktivt så länge du inte har en grovfoder analys att disklutera utifrån. ;)

tillskott blir ju tex extremt svårt att diskutera och ffa ens om det är nödvändigt eller hälsosamt främjande om du inte anger basen för diskussionen.?

Jag förstår hur du menar och vill du gärna ha värden på mitt hö så kan du få det! Känner mig extremt snäll ikväll! ;):D

Men för att lära mig om nya tillskott och upptäcka mer kan även "Åhå, hon fodrar med XX, google google, ja ha ha, det är till för det, nice, då kan jag det också!" :p:p vara himla bra!

Det förstår jag inte öht ;)

Tråden och ditt intresse blir konstigt eftersom du är så intresserad av detaljer men inte vill ge basen för detaljerna du frågar om , därmed blir svar du ev får väldigt knasiga/ irrelevanta .

Svar som anger svar ang snabb Google förstår jag inte öht ? Det kan du ju googla själv Isåfall ?

Fast att man tycker om att kika på, läsa om och testa tillskott/foder är väl inget som kräver en bas i sig?

Att veta att Magnesium är lugnande, att Hippo har ett foder som heter XX och att foderjäst är bra för magen är väl inget som kräver att man har en bas i sig? Inte för mig i alla fall! ;)

Senast ändrad:

Jo . Du behöver ett grov foder som grund . Det är basic . Varför är din analys så hemlig ? Fattar inte ;)

Ja ????? Förstår inte dunkandet med huvudet öht ?

Magnesium tex är inte lugnande öht - om hästen inte har brist .

Men hur trög kan man vara?

Jag startade den här tråden för att jag vill se vad folk har för foderstater till sina hästar, inget annat, så lägg bara ner OT attityden så blir allt bra liksom!

:wtf:

Min poäng är just det jag skriver . Ditt syfte , vi får hoppas att väntans tider snart är över....med svar blir meningslöst. Varför är analysen inte med ? Din efterlysning faller som sagt utan den i sig själv ?

Spara på otrevligheterna i övrigt . Tack .

Senast ändrad:

Jag behöver alltså INTE tips till min egen. Den är så bra den kan bli.

Utan vill i allmänhet veta vad man matar med, kan det bli mer lättförklarat än så? :cautious:

Hur ska ngn kunna ge tips öht ??? Utan grovfoder grund ?? Det är ju sak samma om det är din eller ngn annans ?

Liknande trådar

Foder & Strö Min häst har varit lös i magen till och från ett tag nu! Vissa dagar är hon helt okej och det blir bollar ;) men dom är dock gröna och...
Svar
15
· Visningar
2 758
Senast: lady_vip
·
A
Foder & Strö Har rätt stora problem med att få ihop en fungerande foderstat till min häst, och har därför lite olika frågor som jag gärna vill ha...
Svar
6
· Visningar
1 978
Senast: Allegra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama