Foderstater för hösten 2013 och framåt!

Sv: Foderstater för hösten 2013 och framåt!

Men vad snackar du om egentligen? :yuck:

Sluta förstöra min tråd.

Det är väl ypperligt tydligt vad jag snackar om ?

Din tråd fråga blir konstig eftersom ingen kan svara eftersom du inte har ngt riktvärde på grovfodret . Tydligare kan det ju inte bli ?

Men jag vill inte veta vad folk har för grovfoder och jag vill heller inte ha tips till mitt! (som jag förövrigt har koll på)

Jag vill rätt och slätt bara veta hur folks foderstater ser ut OBEROENDE på siffror och grovfoder!

Typ:

Betfor
Krafft Miner Blå

(Som jag förövrigt själv spaltat upp det)

Vad är meningen med det ? Fattar inte som sagt ?

Än mindre om du HAR analys ?

Otrevligheterna därutöver fattar jag öht inte .

För att jag tycker att det är roligt att se vad andra ger sina hästar! Förstår du eller ska du förstöra mer? :rage:

Det är sånt här som gör Buke oerhört tråkigt..

Trådkap kallas det väl?

Tänk att folk inte bara kan flyta med....

Vi har också bete kvar! Har gett en tuss var till hästarna på kvällen för att börja vänja dom men dom är inte värst intresserade utan går ner i hagen och betar istället :) Så det dröjer nog ett tag i år innan vi behöver fodra fullt ut med hö!

Jag halmade upp ligghallen i helgen, så nu har de strå där också. Jag tror att mina klarar sig så länge snön inte lägger sig för tjockt. De pillar lite i halmen 2-3ggr/dag och resten av tiden betar de. Har ganska blandat bete och de betar sig över hela hagen (ca 3ha) under dagen.

Ser ut att bli ett billigt foderår nu när jag inte har några unghästar som växer jättemycket längre (de blir tre nu).

Som förut så får de 1dl potatisprotein varje dag och det blandas nu ut i 2dl betfor (avsköljd), 2dl linfrökaka och så en skvätt mineraler och lite bakjäst. När jästen är slut så ger jag yea-sacc istället. Funderar på att komplettera höanalysen med en gräsanalys också nu när de betar så länge, har gett mineraler efter hur det såg ut här för 2-3 år sedan.

Senast ändrad:

Kl

Fick tyvärr ett hö med katastrofvärden, men har kompletterat det med ett hö med bättre värden så jag tror jag fått ihop det rätt bra nu..

1-åringen SWB:
Fri tillgång på hö
1 kg Stamm 30
kommer ev att behöva kompletteras med lusern och betfor

10-åringen SWB:
Fri tillgång på hö
1 kg Stamm 30

16-årigt halvblodstyp, stor dam.

Kväll
0.8kg lucernhack
3 dl betforpellets (mätt torrt)
6 kg hösilage

Morgon
Äpple
3 dl Hippo bas

Fortfarande bra med gräs i hagen :)

Äntligen lite trevliga och trådriktiga inlägg, kul! :)

*KL*

Från idag börjar jag ge mina hästar lite hö morgon och kväll, bara en kaka var för att börja vänja på. Märks att dom vill ha mer än gräset nu, finns inte mycket gräs kvar heller, mest lite plock :)

Ska prova ge linklipellets till mina hästar i år, om jag räknat rätt behöver min 6 åring bara 3-4dl per dag och håller han sig fin ska han klara sig på det lite extra selen och 10 kg hö. 1 åringen kommer få ungefär lika mycket linklipellets men sen lucern på det också för han behöver mer protein.

14-årigt dräktig (dock fortfarande tidigt ca 75 dygn) halvblod, så hennes foder kommer ökas allt eftersom det blir kallare och hon går längre in i dräktigheten.

Min äter just nu:
10 kg hösilage
0,8 kg lucern
4 dl betfor (mätt torr)
5 dl linfrökaka
Mineraler
Evit/selen

Har inte fått analysen av höet än men ger,

9kg hö
5dl lucern
mineraler
linfröolja/majsolja

Efter att även ha fått mineralanalysen och räknat en gång till så har jag ändrat lite. Jag har verkligen fått toppenhösilage och är jätteglad.

11 kg hösilage
½ kg havre
2 dl linfröpellets
1 l Brogaardens Lucern Mix (utan melass)
½ dl Krafft Miner VIT

De dagar han rids får han också en "proteinshake" efteråt, med:
1 dl potatisprotein
1 dl betfor

Nu är jag inte näsvis utan enbart nyfiken, varför får han havre?

Funderar lite på om jag ska återuppta havregivan själv, trots att den egentligen inte behövs.

Började ge det för att kalk/fosfor balansen skulle bli bättre utan massvis med tillskott och för att jag ville se hur han fungerade på det. Eftersom han verkar må prima och det passar bra in i foderstaten så fortsätter jag. :)

*KL*

Fick leverans på linklipellets igår! Har aldrig använt det förut men flera i min omgivning pratar gott om det + att det är billigt och inte går åt så mycket per häst :) Det är främst ett tillskottsfoder men jag räknade ihop det med mitt grovfoder och min 6 åring ska klara sig bra på det och hö enligt foderstaten, eventuellt behöver han lite extra protein, beror på hur han håller hullet :) 1 åringen ska klara sig på linklipellets, hö och lite extra protein :) Ska faktiskt prova Granngårdens proteinfoder. Även fast det inte var några supervärden på hö´t så tycker jag att jag fått ihop en bra foderstat åt båda som inte innehåller massa extra krafftfoder utöver grovfodret! Slipper köpa linfröoljan när jag ger linklipellets också, för det innehåller massa omega 3 och 6 fettsyror som jag vill ha i dom. Så förhoppningsvis blir det en billig vinter fodermässigt :)

*kl*

"mitt" hösilage har följande värden

TS 66 %
smrp 75 g/kg foder
energi 6.6 mj/kg foder

Har ett 6 årigt varmblod. Rids i dressyr.

får idag:
morgon: tuss hösilage, betfor och krafft groov.
Gräs i hagen
kvällen: 9 kg hösilage, krafft groov

kommer sedan få:
morgon: tuss hösilage, betfor
fri tillgång på hösilage ute
kväll: 5-6 kg hösilage + fri tillgång på halm.
lite betfor med mineraler och vitaminer.

Liknande trådar

Foder & Strö Min häst har varit lös i magen till och från ett tag nu! Vissa dagar är hon helt okej och det blir bollar ;) men dom är dock gröna och...
Svar
15
· Visningar
2 758
Senast: lady_vip
·
A
Foder & Strö Har rätt stora problem med att få ihop en fungerande foderstat till min häst, och har därför lite olika frågor som jag gärna vill ha...
Svar
6
· Visningar
1 978
Senast: Allegra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama