Sv: Foderstater för hösten 2013 och framåt!
8 kg hösilage
400g dynavena 20
1,7 kg havre
Är rätt nöjd med det!
8 kg hösilage
400g dynavena 20
1,7 kg havre
Är rätt nöjd med det!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det där höet är helt värdelöst. Du kommer att ha stora problem med att få till en ordentlig foderstat av det. Frågan om det inte blir billigare för dig i slutändan att köpa nytt hö i stället för att köpa alla tillskott som behövs.
Varför ger du av Kraffts olja när du redan har linfröolja?
Ca/P-kvoten är ok. Ska ligga mellan 1.2-1.8. Sen beror det ju på hur mycket fosfor alla tillskotten som du är tvungen att komplettera med, innehåller.
Per kg torrsubstans är när man räknat bort vattnet. Är för att enklare kunna jämföra siffror mellan grovfoder med olika torrsubstans.
Rekommenderar Hästsveriges foderstatsprogram. Det är gratis. Tänk bara på att det programmet är väldigt snålt med TS-behov.
Tack för all hjälp. Måste bli bättre själv på att läsa analys men tycker det är svårt.
Har kollat runt efter nytt hö och som redan är analyserat. Men undrar vad jag bör kolla efter för värden?hur vet man vad som är bra och vad som är dåligt? Känns lite jobbigt att förklara för bonden att vi byter .. Har nyss flyttat hit och han är tjenis med grannen som köper "hans kanonbra Hö" . Ja, jag gjorde väl bort mig som köpte ett lass ca 30st men för hästarnas skull åker jag gärna o köper nytt!
kl
Nu har jag fått svar på min höanalys.. o jag säger bara
Smrp 9,9 per kilo!!!!
MJ 7,7
Kalcium 1,1
Fosfor 1,2
Alltså kan det vara sant??? Känns som jag sjabblat med provet, första gången jag tar själv..
Höet är grönt och bladigt, kommer från gödslad vall och är inte slaget för sent.. Fattar ingenting..
Du kan ju alltid prova att göra ett nytt prov. För siffrorna var verkligen inte kul alls.