Foderstater för hösten 2013 och framåt!

Sv: Foderstater för hösten 2013 och framåt!

Vi fodrar med ögonen än så länge då vi har nån månad kvar med ett nytt fjolårssilage, slaget tiiidigt och måste vara "bättre" än det förra vi hade som var riktigt tråkit.

Pålle får nu:
7 kg silage till natten
1,25 kg krossat korn
1 kg lusern
1/2 dl linfröolja
mineraler
selen + e-vit
kalk

Hoppas på mindre kraftfoder med nya silaget som kommer sedan!

Jag väntar nervöst på höanalysen.. Är första gången jag tar analys då vi har tagit hem vår hästar till egna gården. Nervös som bra den och hoppas kunna få tips och råd här sen !
Återkommer med resultat !

Mycket trist (kvot 4,1) :wtf:, mycket torrt (Ts 80) :mad:hösilage i år.
Till min Pålle blir det:
10 kg hösilage
0,4 kg Krafft Muskel
80 g Mineral Balans (med extra mycket fosfor i)

*KL*

Fick riktigt trista värden på hösilaget i år, med låg kvot... Detta genererar följande foderstat.

15kg hösilage ( eller eg så mycket han orkar äta)
0,5 kg krafft muskel
0,25 kg soja
Miner vit
linfröpellets
E-vitamin

kl

Även här var det lite dålig kvot, med lågt proteininnehåll (som vanligt känns det som, menmen...), så det blir nästan samma foderstat som förra året, jag behövde typ knappt räkna om :p

13 kg hö (ts 84%)
0,3 kg Krafft Muskel
0,3 kg Lucern-pellets (vi kommer att börja så iaf, ev att vi byter ut lite av lucernet mot mer muskel, men det ska funka såhär enligt uträkning - men sånt får man ju se också ;) )
1 dl Krafft Miner blå
1 mått Enzion (för hovarna, dom har blivit så bra så nu vågar jag inte sluta med nånting jag har börjat med :p)
1 dl linfröolja
1 mått glucosamin

Jag har fått hem höanalysen nu men hoppas kunna få hjälp. Har försökt läsa mig till hur jag ska räkna men tycker fortfarande det är svårt. Har dock fått för mig att det är ganska lite protein och mycket energi?
Har två islandshästar på 20 och 4 år. Självklart är dom väldigt olika och kommer behöva olika mängd/ tillskott.
Den äldre har även dålig tillväxt i hovarna enl hovslagaren men antagligen pga av ålder, blir även varm om hovarna / svullen av för mycket protein. Nu ser han inte kul ut i kroppen, bukig och nästintill tittar revbenen fram :/
Har börjat ta in han för att få upp han i hullet inför hösten/ vintern och ger idag melassfri lucern, linfröolja, lite havre samt sen två dagar tillbaka krafft olja.
Unghästen är lättfödd och i för bra hull kan man säga så hon får än så länge bara smaka lite havre.

Skulle önska att någon kan ge mig tips på foderstat via den här analysen?
Ska självklart fortsätta imorgon att leta upp mer info så jag lär mig läsa av analys. Har svårt för per kg torrsubstans vad som menas med det ..

Ts= 85,
Rp= 47 (per kg ts 55)
Smältbart Rp= 17 (20)
Omsättningsbar energi= 7,5 (8,8)
Smältbart Rp/ omsttningsbar energi=2,3 (2,3) varför kommer det igen i analysen kan någon förklara?
Kalcium= 2,1 (2,5)
Fosfor= 1,3 (1,5)
Magnesium= 0,95 (1,1)
Kalium= 17 (21)
Kalcium/ fosfor= 1,7 (1,7)
Socker= 55 (65)

Antar det är mycket fosfor också?
// Elin

Det där höet är helt värdelöst. Du kommer att ha stora problem med att få till en ordentlig foderstat av det. Frågan om det inte blir billigare för dig i slutändan att köpa nytt hö i stället för att köpa alla tillskott som behövs.

Varför ger du av Kraffts olja när du redan har linfröolja?

Ca/P-kvoten är ok. Ska ligga mellan 1.2-1.8. Sen beror det ju på hur mycket fosfor alla tillskotten som du är tvungen att komplettera med, innehåller.

Per kg torrsubstans är när man räknat bort vattnet. Är för att enklare kunna jämföra siffror mellan grovfoder med olika torrsubstans.

Rekommenderar Hästsveriges foderstatsprogram. Det är gratis. Tänk bara på att det programmet är väldigt snålt med TS-behov.

Det där höet är helt värdelöst. Du kommer att ha stora problem med att få till en ordentlig foderstat av det. Frågan om det inte blir billigare för dig i slutändan att köpa nytt hö i stället för att köpa alla tillskott som behövs.

Varför ger du av Kraffts olja när du redan har linfröolja?

Ca/P-kvoten är ok. Ska ligga mellan 1.2-1.8. Sen beror det ju på hur mycket fosfor alla tillskotten som du är tvungen att komplettera med, innehåller.

Per kg torrsubstans är när man räknat bort vattnet. Är för att enklare kunna jämföra siffror mellan grovfoder med olika torrsubstans.

Rekommenderar Hästsveriges foderstatsprogram. Det är gratis. Tänk bara på att det programmet är väldigt snålt med TS-behov.

Oj okej låter ju inte alls bra :/
Är jag och grannen som köper av den här bonden men grannen va inte intresserad av analys. Skönt att jag tog en då!! Men nu har jag en del balar kvar av det här så hur kan jag på bästa sätt komplettera det här höt med de värden som behövs? Vad hade ni tillsatt?
Ska försöka leta nytt, fan borde va krav på analys av bönderna så man vet innan man köper ;) ( skämt )

I senaste numret av Tidningen Ridsport så var det en artikel om provuttag från hö som skickats till tre olika analyslaboratorier. Svaren skiljde en hel del vilket de förklarade med att man måste vara oerhört noga när man gör provuttaget.

De proteinrika delarna som fröerna och bladen går sönder och hamnar lätt underst och när man fyller sin provpåse så får man inte med dem och blandningen blir inte representativ.

Förhoppningsvis är det nåt sådant du råkat ut för.

Som kompletteringsfoder kan jag tänka mig lusern, potatisprotein, Krafft Muskel.

Det är klurigt med blad o frö. Min häst hostar lätt och helst hade jag velat slänga allt "löst", speciellt nu med hö. Men jag inbillar mig att det som trillar ut är något som är bra att få med? Kör med varianten att städa efter varje bal, då kan jag men nästan gott samvete ge nästan allt utom det finaste som jag lämnar. Lättare med hösilage på vintern.

Du kan ju i viss mån ställa krav på analys :-) här finns flera vettiga bönder, får upp rätt många annonser bara på blocket när jag enbart söker efter hösilage med analys inför vintern.

Det är oftast inte alls kul att fråga efter analys om det inte står att det finns, det finns väldigt många sätt att bli dumförklarad på och har man tur får man bara höra ett/bonde...

Tack för all hjälp. Måste bli bättre själv på att läsa analys men tycker det är svårt.
Har kollat runt efter nytt hö och som redan är analyserat. Men undrar vad jag bör kolla efter för värden?hur vet man vad som är bra och vad som är dåligt? Känns lite jobbigt att förklara för bonden att vi byter .. Har nyss flyttat hit och han är tjenis med grannen som köper "hans kanonbra Hö" . Ja, jag gjorde väl bort mig som köpte ett lass ca 30st men för hästarnas skull åker jag gärna o köper nytt!

kl

Nu har jag fått svar på min höanalys.. o jag säger bara :arghh::arghh:

Smrp 9,9 per kilo!!!!
MJ 7,7
Kalcium 1,1
Fosfor 1,2

Alltså kan det vara sant??? Känns som jag sjabblat med provet, första gången jag tar själv..
Höet är grönt och bladigt, kommer från gödslad vall och är inte slaget för sent.. Fattar ingenting.. :crazy:

Tack för all hjälp. Måste bli bättre själv på att läsa analys men tycker det är svårt.
Har kollat runt efter nytt hö och som redan är analyserat. Men undrar vad jag bör kolla efter för värden?hur vet man vad som är bra och vad som är dåligt? Känns lite jobbigt att förklara för bonden att vi byter .. Har nyss flyttat hit och han är tjenis med grannen som köper "hans kanonbra Hö" . Ja, jag gjorde väl bort mig som köpte ett lass ca 30st men för hästarnas skull åker jag gärna o köper nytt!

Att hitta hö med en kvot på 6 mellan smbrp och MJ är toppen. Då kan dina antagligen bara äta grovfoder i vinter och ev lite mineraler om det behövs. För mineraler är mycket enklare att komplettera upp, jämfört med protein. För då får du alltid med dig massa energi, vilket jag som har en lätt född häst inte vill ha. Och skulle din äldre häst behöva kraftfoder så blir det lättare att ge den det, än att försöka kompletterar den yngre mer lättfödda hästen med massa kraftfoder.

Detta är mina tankar om foder, sen finns det säkert andra som tänker annorlunda.

kl

Nu har jag fått svar på min höanalys.. o jag säger bara :arghh::arghh:

Smrp 9,9 per kilo!!!!
MJ 7,7
Kalcium 1,1
Fosfor 1,2

Alltså kan det vara sant??? Känns som jag sjabblat med provet, första gången jag tar själv..
Höet är grönt och bladigt, kommer från gödslad vall och är inte slaget för sent.. Fattar ingenting.. :crazy:

Du kan ju alltid prova att göra ett nytt prov. För siffrorna var verkligen inte kul alls.:down:

Själv har man inte fått någon analys än, tror de slog maten i helgen. (andra skörd) Så får se hur det ser ut sen.

*KL

Såhär ser våra värden ut för hösten:

TS 69%
smbrp 53 g/kg foder
MJ 7,5 /kg foder

Socker (NIR) 142 g/kg TS (15%)

Kraken är en lättfödd, fet ponny. Målvikt runt 375 kg men ligger strax över 400 idag (lite höftat, aldrig vägd på våg). I arbete har han behov på ca 52 MJ och 312 g smbrp. Problemet med honom är att få tillräckligt mycket TS utan att gå över MJ-behovet (som för de flesta lättfödda antar jag).

Jag brukar föredra att ha 1,5 kg TS/100 kg häst men här hamnar jag nere på 1,2 och vet inte riktigt hur jag känner inför det. Halm finns tyvärr inte att tillgå och det finns heller inget förvaringsutrymme att köpa eget (står på större anläggning och bor i lägenhet).

7 kg grovfoder (4, 83 kg TS) 52,5 MJ, 371 g smb rp. Mineralerna löser sig bra utom fosfor.
Proteinbehovet uppfylls med råge, är det ok att ligga såpass mycket över även om det är från grovfoder?

Sockret (NIR) ska enligt analysen ligga på 142 g/kg TS, hur verkar det? Förra året var sockret 79 g/kg TS.

Du kan ju alltid prova att göra ett nytt prov. För siffrorna var verkligen inte kul alls.:down:

Ja, jag funderar på att göra det.. men samtidigt känns det ju inte som att det kan diffa så mkt.. Jag menar om det är 30 smrp är det ju iallafall dåligt. Höångest just nu.. :(

Liknande trådar

Foder & Strö Min häst har varit lös i magen till och från ett tag nu! Vissa dagar är hon helt okej och det blir bollar ;) men dom är dock gröna och...
Svar
15
· Visningar
2 758
Senast: lady_vip
·
A
Foder & Strö Har rätt stora problem med att få ihop en fungerande foderstat till min häst, och har därför lite olika frågor som jag gärna vill ha...
Svar
6
· Visningar
1 978
Senast: Allegra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama