catya

Trådstartare
hej, har gjort foderstat på hippocampus,

men jag tycker det blir väldigt lite mat åt min ponny.
8 kg ensilage
1 liter torr betfor
1 liter hel havre
mineraler.

jag har brukat ge 9-10 ensilage
2-3 liter havre, vilket är 600-900 g
0.5-1liter betfor
och även 1 kg krafft 90

vad tror ni?

Sv: foderstat

Det beror ju helt på ensilaget; hur torrt det är och inte minst vad det har för näringsvärden? Det går heller inte att säga om det är mycket eller lite för en ponny, utan närmare kunskap om hästen (vikt, kondition och träning osv).

Jag tycker det sista, som du brukar ge, låter som enorma mängder mat... Vilket arbete gör den? Kanske har du bättre värden på ditt grovfoder detta året så det inte behövs så mycket kraft. Om du ville ge din ponny mer tuggtid så ge extra halm.

Tänk på att du bara kan räkna i KG, även i havre och betfor.
Kanske därför det blir konstigt?!
Om du ger 6-900 g havre i vanliga fall, men nu räknar hc i 1 kg?

F.ö så tycker jag inte man kan utgå från liknande program mer än så man ser vilken fördelning fodret bör vara på.
Jag har altid bra ensilage och hc skriker överskott om man fyller i mer än 6-7 kg ensilage (BARA ensilage!) men jag har aldrig gett mer än minst det dubbla till hästarna.
Man får ha lite sunt förnuft också. :)
8 kg ensilage är lite väl lite för en större ponny i träning om det inte är nära på hö-torrt.
Sen behöver sällan ponnyer sååå mkt kraftfoder om den inte verkligen hårdtränas (på HÖG nivå).

Det beror ju på hösilagets värden, men jag skulle gett mer hösilage...
Sen kan mna inte följa hippocampus heller jämt, på mina två hästar (varmblod och fullblod) har det inte alls stämt, mitt fullblod ligger på dubbla protein och energi värdet som hippocampus rekommenderar för att hon ska hålla sig fin i hullet...

Så jag skulle lägga till några kg hösilage till och sen vara med och kolla hästens hull och muskler och se om du behöver ge mer lr dra bort någonting :)

Jag tycker inte hippocampus är att lita på, när jag hade fullblod var iallafall deras rekomendationer på TOK för lågt, herregud han hade sett ut som ett staket om jag hade gett det dom föreslog!

Håller med.
Det retar mig att det alltid blir bra enligt deras uträkningar med en liten mängd grovfoder. Över minimimängd ts-giva. Men typ precis över...
Och de välkomnar stora givor kraftfoder. Fel fördelat!:devil:
Oftast är de uträknade behoven för låga också.

Det är för knasigt egentligen, man använder sig av foderstatsprogram för att få hjälp med utfodringen men oftast får man bättre resultat och en mer välmående häst med lite foderkunskap i bagaget och en stor nypa sunt förnuft!

Ja jag tkr oxå att de har lågt på grovfodret, min häst får tydligen för mycket grovfoder enligt hippocampus :p. Tkr inte 20 kg hösilage är så mkt till ett fullblod på 450- 500 kg, men men...

Men man måste tänka lite själv också, och inte enbart överlåta allt till ett räkneprogram. Som ägare känner man hästen, vet man då att värdena som ges i programmet är på tok för låga så bör man ge andra riktvärden för att få en rätt foderstat. Tex, har man en svårfödd häst som fn håller ok hull, bör man inte fylla i normalhullad utan då anger man tunn/mager. Man kan också använda sig av arbetsparametern för att öka värdena.

Programmet gör bara vad man ber om, och ber man inte om mer så blir det ej heller något mer.

MEN ingenstans i detta program kommer man att få ej ok även om man drämmer på mycket grovfoder, som sagt programmet är precis vad man gör det till kort och gott.

Men man måste tänka lite själv också, och inte enbart överlåta allt till ett räkneprogram. Som ägare känner man hästen, vet man då att värdena som ges i programmet är på tok för låga så bör man ge andra riktvärden för att få en rätt foderstat. Tex, har man en svårfödd häst som fn håller ok hull, bör man inte fylla i normalhullad utan då anger man tunn/mager. Man kan också använda sig av arbetsparametern för att öka värdena.

Programmet gör bara vad man ber om, och ber man inte om mer så blir det ej heller något mer.

MEN ingenstans i detta program kommer man att få ej ok även om man drämmer på mycket grovfoder, som sagt programmet är precis vad man gör det till kort och gott.
Håller med. Jag använder programmet som en miniräknare ungefär, och då är det okej. Men då börjar jag alltid med att täcka proteinbehovet med grovfoder (det som är svårast med mina kusar). Sedan ge och ta lite grann så brukar det bli bra. Men man får ju använda sin egen hjärna först sas.

hej, har gjort foderstat på hippocampus,

men jag tycker det blir väldigt lite mat åt min ponny.
8 kg ensilage
1 liter torr betfor
1 liter hel havre
mineraler.

jag har brukat ge 9-10 ensilage
2-3 liter havre, vilket är 600-900 g
0.5-1liter betfor
och även 1 kg krafft 90

vad tror ni?
Vad händer om du täcker hela energi eller proteinbehovet med hösilage. Behöver du så mycket kraftfoder då? Jag ger väldigt lite kraftfoder så för mig är din tilldelning enorm, men din häst kanske behöver så mycket kraftfoder, vad vet jag;) Tänker bara att det kanske blir billigare och bättre för hästen om du lyckas få till det med mindre kraftfoder?

Alltså foderstatsberäkningsprogram är ett hjälpmedel för att räkna ut foderstater till normalhästar.

OM uträkningen inte stämmer för TS häst så innebär det ju att behovet är fel uträknat från början. Programmet ser inte hästen, vet inte vad den väger, hur lättfödd den är eller hur mycket den arbetas. Matar man in fel uppgifter om detta så blir behovsuträkningen fel och då blir även balansen fel.

Man kan i stället räkna baklänges. Vet man att hästen brukar fungera bra på en foderstat på t.ex 80MJ och 480 g smb rp, då kan man använda programmet som miniräknare för att komma fram till dessa siffror och behöver inte fundera så mycket på vilka kommentarer som kommer ifrån uträkningshjälpmedlet.

Så ställer man in programmet efter dessa parametrar, enklare än så kan det inte bli.

Jag tycker ändå inte det stämmer så värst bra.

Jag fyllde i att min häst var 100 kg större, svårfödd och i hårdträning men ändå skrek programmet överskott. :devil:

Sen känner jag lite att om man känner sin häst och vet vad den behöver, så är man väl ändå kunnig nog att inte behöva använda ett sånt program? :p
Det stämmer ju aldrig helt hur lr hur.

Jag tycker ändå inte det stämmer så värst bra.

Jag fyllde i att min häst var 100 kg större, svårfödd och i hårdträning men ändå skrek programmet överskott. :devil:

Sen känner jag lite att om man känner sin häst och vet vad den behöver, så är man väl ändå kunnig nog att inte behöva använda ett sånt program? :p
Det stämmer ju aldrig helt hur lr hur.

Man kan i stället räkna baklänges. Vet man att hästen brukar fungera bra på en foderstat på t.ex 80MJ och 480 g smb rp, då kan man använda programmet som miniräknare för att komma fram till dessa siffror och behöver inte fundera så mycket på vilka kommentarer som kommer ifrån uträkningshjälpmedlet.

är det svar på din fråga?

programmet utgår ifrån "normalhästen" men väldigt många avviker från detta "normal"
man kan se kommentarerna som ett hjälpmedel att utvärdera foderstaten. Säjer kommentaren att "det är för mycket energi" så vet hästägaren att det finns risk för fet häst och kan hålla koll på det. visar det sig att hästen håller hullet bra så behöver man ju inte justera foderstaten.
(då kanske man i stället ska kolla varför behovet blev för lågt satt - har man kanske räknat på för låg vikt på hästen? det är väldigt vanligt med underskattade vikter...)

Senast ändrad:

Jo det är väl sant.

Jag har dock lite svårt att se att det skulle fungera på ett bra sätt.
Om ingenting i foderstaten stämmer, hur kan man då veta att mineraler osv stämmer då?
Det måste ju nästan bli mer komplicerat att räkna via internet och inte "själv".
Om man vet att hästen visst behöver X mkt, men hc säger att det är ett överskott av Det och Det.. Då måste man ju också räkna med att mineralerna osv också är felaktiga, vilket gör att man hur lr hur måste räkna om allt.
Om du förstod min dåliga förklaring :p

Jag brukar också alltid räkna ut i hc, men det slutar varje år med att jag ändå struntar i det för jag inte får ihop det. :D

Som sagt. Jag räknade på att mina hästar (150 cm hög i vila, 140 cm hög unghäst/gammal häst vila) vägde allt från 400-600 kg, både svårfött och lättfött och i hårdträning och vila, men det skrek ändå överskott om jag kom upp i ca 7 kg ensilage :p
Skitskumt.

Jag tycker du ska se dessa uträkningar som riktmått, i slutändan är det ändå hästen "live" som får avgöra vad som funkar eller ej :)

Då måste du ha horribla värden i ditt grovfoder. Utgår jag från förra årets värden på vårt hösilage vilket höll bra med en kvot av 6,5 så skriker den underskott på 7 kg.

Lägger man in 400 kg kroppsvikt svårfödd och mager med en timmes ridpass medelhårt, kräver en sådan häst minst 80 Mj. Ca 60 Mj i underhåll och ca 20 för arbete. Smrp vill då bli ca 360 i underhåll och för arbete ca 135.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 534
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
551
Senast: Elo
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
707
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Efter årets bete har det varit lite svårt att hitta en lagom nivå på utfodringen av min häst, hon har både lagt på sig och sen tappat...
2
Svar
24
· Visningar
2 038
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar