Sv: foderstat

*KL*

En tanke.. Det är inte så att de värden som skrivs in är per kilo TS? Då kan jag tänka mig HC ylar om överskott vid 7 kg silage. Annars känns det väldigt konstigt, om det inte är plastat hö och inte ensilage, och har närmare hövärden.

Jag använder bara HC när jag inte har en aning om vad hästen har för behov, i övrigt räknar jag enbart själv, gjort en liten excelfil så jag slipper sitta med miniräknaren.

Man måste ju ange vilket TS grovfodret innehåller, med basen av dessa siffror räknar programmet ut. Det kvittar ju om det handlar om hö eller hösilage bara TS anges korrekt eftersom foderstaten räknas i TS.

Nä, den räknar DELS på total mängd TS, DELS på MJ/protein/etc.

Värdet för MJ/SRP/osv SKA anges per kg foder, skriver man in värdet per kg TS där, så tror foderstatsprogrammet att det är per kg foder som angetts.

Ett litet exempel. Påhittat silage. 50% TS. 10 MJ/kg TS, dvs 5 MJ/kg foder.
Jag har en häst som behöver 47MJ, och som väger 400 kg.

Jag skriver att jag ger 10 kg, skriver in 50% TS, och fyller korrekt i 5 MJ/kg foder.
Programmet svarar: Behov 4 kg TS, behov MJ 47 MJ.

Det blir
5 kg TS, kommentar: Du har en rimligt grovfodergiva.
50 MJ, kommerntar OK om hästen är/förblir i lagom hull.

Nu skriver jag in värden per kg TS, dvs 10 MJ.
Programmet svarar:
5 kg TS, kommentar: Du har en rimligt grovfodergiva.
100 MJ, kommerntar: Din häst får betydligt mer energi än vad som verkar rimligt med dessa förutsättningar. Om hästen ändå är i lagom hull bör proteintilldelningens balansresultat vara i samma storleksordning som energitilldelningen.

Programmet efterfrågar MJ/kg foder, och räknar med att det angetts. Skriver man av misstag in värdena per kg TS märker inte programmet det, och kommer skrika om för mycket MJ/protein/etc. Och med värden per kg TS är det ganska lätt få det att skrika vid LÅG grovfodergiva, helt enkelt för det blir snorhöga värden sen när programmet räknar om.

Analysen brukar ha 2 delar, inte alla dock Den ena anges per kg foder och den andra anges per kg TS. Den vi använder oss av när vi räknar foderstat, är per kg foder. Du behöver inte ändra i några siffror där, det är ju dessa siffror du ska använda. Men programmen vill också ha värdet av TS, för att veta om stråbehovet täcks.

Ja, men det jag menade ju, att OM en användare av MISSTAG har skrivit in värden per kilo TS när den skulle räkna, så kan det vara därför som programmet slår ifrån och säger att det är på tok för mycket redan vid låg grovfodergiva.

Jag vet att man ska räkna med MJ/kg foder, annars blir det fel. Men jag har på den tiden det var mkt foderstatsfrågor här i forumet sett att alla inte vet det, och det är inte lätt att veta när man är ny i gamet. Och har man tagit siffror från fel del, så förklarar det varför programmet slår ifrån 'tidigt'

Tänk på att du bara kan räkna i KG, även i havre och betfor.
Kanske därför det blir konstigt?!
Om du ger 6-900 g havre i vanliga fall, men nu räknar hc i 1 kg?

F.ö så tycker jag inte man kan utgå från liknande program mer än så man ser vilken fördelning fodret bör vara på.
Jag har altid bra ensilage och hc skriker överskott om man fyller i mer än 6-7 kg ensilage (BARA ensilage!) men jag har aldrig gett mer än minst det dubbla till hästarna.
Man får ha lite sunt förnuft också. :)
8 kg ensilage är lite väl lite för en större ponny i träning om det inte är nära på hö-torrt.
Sen behöver sällan ponnyer sååå mkt kraftfoder om den inte verkligen hårdtränas (på HÖG nivå).

Jag var lite snabb då jag skrev i liter, det är vad jag uppger för mina hyrare, självklart har jag vägt upp det i KG, för att veta vad han ska ha i liter. vår havre 1 liter väger 300g. så det har jag full koll på. Tycker du det är mkt krafft foder jag ger? jag är ingen foder expert men har sett att du brukar ge bra svar. kan tillägga att han har varit MYCKET svår att lägga på hull, blivit bättre senaste året dock- då han var som värst fick han 2 kg havre, 1 kg grov 90, lucern strå och 12 kg ensilage....
obs, jag har alltid analys på hö/ensilage

Jag tycker inte hippocampus är att lita på, när jag hade fullblod var iallafall deras rekomendationer på TOK för lågt, herregud han hade sett ut som ett staket om jag hade gett det dom föreslog!

precis, det är så jag tänker...nu känner jag min ponny, fodrar med hjälp av analys, hippocampus, ögat o sunt förnuft, men om man följer det slaviskt??? oj?oj?

Ja, men det jag menade ju, att OM en användare av MISSTAG har skrivit in värden per kilo TS när den skulle räkna, så kan det vara därför som programmet slår ifrån och säger att det är på tok för mycket redan vid låg grovfodergiva.

Jag vet att man ska räkna med MJ/kg foder, annars blir det fel. Men jag har på den tiden det var mkt foderstatsfrågor här i forumet sett att alla inte vet det, och det är inte lätt att veta när man är ny i gamet. Och har man tagit siffror från fel del, så förklarar det varför programmet slår ifrån 'tidigt'

man skriver väl in det antal kilo hösilage man ger, sen procent TS så räknar programmet ut rätt värde, eller har jag gjort fel?

man skriver väl in det antal kilo hösilage man ger, sen procent TS så räknar programmet ut rätt värde, eller har jag gjort fel?

Du måste ju skriva in värdena på hösilaget med, MJ, protein, Ca, P och Mg? Det är där det kan bli fel, du ska skriva in värden per kilo foder. På analyser finns oftast både värde per kg foder och värde per kg TS med.

Du måste ju skriva in värdena på hösilaget med, MJ, protein, Ca, P och Mg? Det är där det kan bli fel, du ska skriva in värden per kilo foder. På analyser finns oftast både värde per kg foder och värde per kg TS med.

jag är lite trött nu, såklart skriver jag in ALLA värdena, men om jag på analysen har fått TS ska jag då behöva räkna ut värdena själv först? eller skriver jag det kilo jag ger och vilken TS det har, eller ska jag räkna ut värdena och räkna bort vattnet???

min analys uppger värden per kilo foder och dem lägger jag in!!

Och då gör du helt rätt. Då behöver du inte göra mer än mata in alla siffror.

har för mig att du har fullblod? svårfödd? anser min svårfödd, fast bättre sista året, tror han ätit upp sig lite med åren... följer hippocampus hyffsat men ,ökar alltid på lite extra, annars tappar han över linjen, ökar främst protein då, men även lite havre för att ha ngt att bygga på.

haft fullblod tidigare!

det verkar vara många som inte ger så mkt krafft foder, om man generaliserar lite enkelt, utgår från att värdena är ok så hur mkt krafft foder kontra grov foder kan man ge? naturligtvis är detta väldigt olika, men har för mig att jag läst att aldrig mer än 1 kg krafft foder per 3kilo grov foder och isåfall ger jag hyffsad mängd (talar om en mkt svårfödd, kinkig herre)
jag ser alltid i första hand till att få tillräckligt med protein, men han behöver även lite extra fett och då är väl havre bäst?

har för mig att du har fullblod? svårfödd? anser min svårfödd, fast bättre sista året, tror han ätit upp sig lite med åren... följer hippocampus hyffsat men ,ökar alltid på lite extra, annars tappar han över linjen, ökar främst protein då, men även lite havre för att ha ngt att bygga på.

haft fullblod tidigare!

Japps, har fbl. Hippocampus tycker inte om mina foderstater. Är nånstans på elitträning och arktiskt kyla innan den går med på att gå upp i hans underhållsbehov - 120 MJ;)

Men när man vet vilket MJ och vilken kvot, då behöver man inte HC längre, annat än om man vill använda det som räknemaskin.

Japps, har fbl. Hippocampus tycker inte om mina foderstater. Är nånstans på elitträning och arktiskt kyla innan den går med på att gå upp i hans underhållsbehov - 120 MJ;)

Men när man vet vilket MJ och vilken kvot, då behöver man inte HC längre, annat än om man vill använda det som räknemaskin.

Då jag stått i olika stall, haft olika hästar, och tyvärr av olika anledningar ej haft analys på hö/ensilage så är jag ganska grön på det här med att räkna, så jag vet tyvärr ej än vilken kvot o vilket MJ som passar bäst för att hålla hullet på honom, men hoppas snart hitta rätt.....

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 534
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
551
Senast: Elo
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
707
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Efter årets bete har det varit lite svårt att hitta en lagom nivå på utfodringen av min häst, hon har både lagt på sig och sen tappat...
2
Svar
24
· Visningar
2 038
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar