Foderstat.

T

TinkyFortuna

Hejsan!
-Är bara lite nyfiken då jag läst på många ställen att vi ger våra hästar alldeles för mycket kraftfoder idag.
Hur ser era foderstater ut? Under sommar resp vinter, och hur mycket motioneras de i förhållandevis?
Ger ni mycket övriga tillskott, så som ex vitaminer, mineraler, olja, vitlökspulver etc. varför i så fall?
Vore tacksam för svar!

Sv: Foderstat.

Minimalt med kraftfoder här. Hon har fri tillgång på hö, betar av gräset i hagen och får bara något kilo i kraftfoder som det är idag (ändrar allteftersom hur hon ser ut i hull och hur pigg hon är), samt mineraler.

Min får sammanlagt 10 kilo ensilage, 2 kilo havre, 15 dl betfor + mineraler,e-vit, glycosamin, b-vit (fäller fortfarande som en tok) och linfrö olja. Per dag.

Han motioneras dagligen nästan alla dar i veckan. ibland mer, ibland mindre. (halv pensionerad ridskole häst på 17 år:love:) Just nu går dom på gräs oxå men han håller hullet väldigt bra ändå. Inte för tjock och inte för smal. Han har väldigt lätt för att gå upp i vikt på sommaren.

detta får han när han inte går på bete..

sen till betet får han bara betfor och havre. å dom dagar han inte rids får han bara lite betfor får att få i sig allt han behöver för mage å ben å sånt..

Jag ger kallbloddstoet, ca 450 kg och 150-152 i mkh:
9 kg hö (r'tt bra värden)
0,5 kg lucern
0,5 kg korn
ca 60 g mineraler
morötter, halm, en slurk olja, magnesium, salt.

ponnyn, 140 får 8 kg hö, lite korn, morötter, lucern, mineraler.

Motioneras ca 5 ggr/vecka.

Börjar med att ge ca 1,4 kg ts per 100 kg kroppsvikt i hö eller hösilage. Sedan beroende på kvot lägger jag till mer hö, lucer, lite kraftfoder osv tills ajg kommer upp i bra siffror. Klart!

Min gammelman (27 år, kbltravare:love:) är svårfödd, så han får en hel del.
12-14 kg hö
3 liter lusernhack, 1 liter lusernpellets
1 liter havre, 1 liter kornkross, 8 dl betfor torrvikt, 5 dl vetekli, 1 dl bryggerijäst, 1 dl K B-vitaminpellets, 1 dl timjan (för hostan), 1 dl nypon, 2 mått biotin, 2 mått flexijoint, 1 mått kiselgur, ½ mått profeed, 3 potatisar (för lederna). 1 mått tokosel 1 gg i veckan.
Får även lusern och kraftfoder när han går på betet.

10 kg hösilage, ej så proteinrikt
1 krafft mått havre fördelat på 3 givor
ca 5 dl (uppmätt torrt) betfor
0.25 kli för att få upp fosforhalten
100g mineraler
morötter
B-vitaminer under fällningsperiod
ca 2 dl linfrö, ca 3 dagar i veckan (för tarmarna)

Lättfödd häst på 157cm och ca 450kg, fortfarande under igångsättning;)
Men nu börjar man ana muskler och mer kondition:D

Kanske att man borde tillsätta lite lusern, just proteinmässigt?
Vad tycker/anser ni?

Ja, så försökte jag med att lägga ut en bild, men jag fattar bannne mig inte hur jag ska göra:devil:
Nån som har lust att Pm:a mig och förklara hur?!

7 kg hösilage (ts över 70 %)
1 kg hö
fri tillgång på halm (i boxen)
1,7 kg havre
1 kg hippo pro champ
3-4 hg betfor (torrvikt)

div mineraler och vitaminer

Sto på 1,62 mkh. Tränar och tävlar hoppning på LA-nivå. Tränas 4 dagar/vecka, rids 2 och vilar 1 dag. Hon går rätt ordentligt med andra ord.

Denna foderstat ändras inte mycket på sommaren då hon går kvar i vinterhagen. Det växer upp en del gräs och då tas lunchfodringen bort, dvs 1 kg hö. Vi får se om jag justerar något annat i foderstaten. Det beror på hur hon ser ut och fungerar i träningen.

//Alice

Min 4-åring har jag aldrig gett kraftfoder på de 2 år jag haft henne, hon är så extremt lättfödd och fick dessutom fång förra året...

Denna vinter har hon ätit:
6-7 kg hö
1,5 kg lusernhack
1 kg halm
120 g Miner Vit
100 g betfor

Har inte gett några andra tillskott regelbundet, bara tillfälliga kurer av bakjäst, nypon, nässla och snärjmåra.

Hejsan!
Tack så mycket för allas stater:) Lite kul att se vad dem äter.
Jag gör nog lixom många andra, ändrar staten beroende på hur hårt de tränas, rids, årstid(de går på lösdrift) etc.
Men över lag så får de mestadelen hö. Även kornkross, betfor, vitaminer, miniraler, morötter, äpplen saltsten. (säkert glömt något.)

Min c-ponny får nu
9 kg hösilage, 9 dl havre, 6 dl betfot(torrmätt), 1 dl mineraler och 4-5 morötter.
Han är i fint hull, glansig och pigg.

Det är ju bra om du skriver vilken ras och i vilken utsträckning denne tränar ;)
En fet shettis behöver ju knappast detsamma som ett fullblod i löpkondis.

Mina fullblod som är 2 år och ännu ej tränas fullt får fri tillgång till ensilage, gissning 8 kg, plus 2 kg lucern, 3 kg havre, 150 gr mineraler.
De jag tränar får fri tillgång till ensilage, gissnig 8 kg, 4 kg havre, 2 kg fibergi elit och 100 g mineraler.

Senast ändrad:

Min häst får normalt sett ca
8-10 kg hö, 1 kg krafft groov 125, 0,5 l betfor, 2 hg vetekli och så e-vitaminer med selen och morötter. Ibland lucern beroende på värdena på höet.

Men just nu är hon högdräktig och får lite mer..

Hej! Jag gör en analys på vårat hö/hösilage vilket vi nu har via analycen. Sen använder jag denna länk http://www.freefarm.se/djur/nyhast.htm där finns två olika program för att räkna ut foderstaten för sin häst ett är mer avancerat och modernt än det andra. Men den räknar ut balansvärde osv. Det som är bra är att man kan lägga in sin foderstat som man har och sen se om man ger hästen rätt eller om det är för mkt kalcium eller protein eller vad det nu kan vara. Jag tycker detta fungerar super och då vet jag också att jag ger min häst rätt mängd av allt!

Vill verkligen lägga ett gott ord för det!

mvh Sanna

min 6 åriga valack rids för det mesta 5 grr i veckan blandat (dressyr (lösgörande), skogshoppning, tömkörning och långritter.) han har fått:
1 kg havre
2 kg müsli
10 kg hö /per dag under "träningssäsongen" har inte trappat ner ännu, eftersom han inte ska ställas av/ut på bete än.

Min 24åriga valack som rid ca 4 grr i veckan (lektion 1 gång, annars mest skogsturer):
1 kg havre
5 dl betfor
1,5 dl mineraler
10 kg Hö /per dag får det även nu även om han inte rids så mycket, han håller sig fin på den här foderstaten men har gett honom B-vitamin ca 15 ml per dag under pälsfällningen då han föll ur lite, fick lite extra hö då oxå...

10 årigt travarsto, promenadrids i skritt då och då.
5 dl betfor
3 dl havre
2 nävar müsli
4 kg hö/per dag... går hon på just nu. Mkt energi i henne och har inga problem att lägga på sig. Hon går i en gräshage så det går ingen nöd på henne. Hon har fått mer i vintras.

Då pållan haft fång får hon inte äta havre o dyl.
Hon står på 11 kg hö och 2 kilo lucern samt mineraler.
Håller sig slank och fin och lagom pigg på det!

Tinkersto 5år, ca 550kg(nätt modell), 150cm. Under igångsättning.
2/3 L Betfor
1L Kornkross
Ca 30Ml vitaminer och miniraler. (fulltillskott)
+(uppskattningsvis) 10kg ensilage.

Varmblodssto, 12år, taskigt hull/muskler, under igångsättning, ca 155cm mankh.
1L Betfor
2/3Kornkross
30Ml vitamin&mineraltillskott.
ca(uppskattningsvis) 8kg hösilage.

Tips på att få upp hullet på varmblodet? Tog över henne för två veckor sedan, och vet att sådant kan ta tid. Linfröolja har jag hört skall vara bra? Hon har ätit pellets tidigare(dålig i hull då med) Vilket skulle ni rekomendera?

Tinkern är väldigt fin i hullet och glansig i pälsen.

Har försökt räkna ut stat med hjälp utav programmet, men förstod inte alls hur man skulle göra:P

De får även morötter, äpplen och någon/några nävar havre.

Vad ger ni hästarna under betet? Stödfodrar ni med kraftfoder, men ger mindre av det?

Min får kraftfoder + lusern under betet. Är gammal och svårfödd.
Får ungefär 5 dl havre, 5 dl korn, 5 dl betfor torrvikt, 5 dl vetekli + 1-2 liter lusernhack. Plus mineraler och alla hans "pulver".
Även hö och mera lusern när betet börjar tryta.

Har tre hästar just nu:

1. Sv. Halvblod/ardennerkorsning, 156cm, ca 480kg (ska upp till minst 500kg) något tunn över revbenen men bukig (troligen proteinbrist i förra stallet pga 0 möjlighet till påverkan på foderstaten.)

10 kg hö
1 kg lucern
1 kg have
ca 3-4 deciliter betfor (torrmått)
ca ½ mått kraftfoder
2 mått shy feeder

Har även fått linfröolja ett tag och ett mått vitlök i kvällsmaten. Rids 4 ggr/vecka, 1-2 dressyrpass och resten leker han skogsmulle. Behöver fås upp litegrann i vikt då man ser antydan till revbenen, men detta kommer nog att gå superbt så fort de släpps på sommarbete.

2. Sv. Halvblod, 175 cm, också något tunn. Har varit lite hetsig på senare tid, så har tagit bort lite av havren på honom, för att senare lägga till det igen när vi börjar träna igen.

12 kg hö
1 kg lucern
½ kg kornkross
½ kg havre
3-4 dl betfor (torrmått)
Lite kraftfoder för mineralens skull.
Päron, äpplen, morötter.

Fick även han linfröolja ett tag och får sedan en tid tillbaka ett mått vitlök i maten. Ska snart börja bygga muskler på honom, så då kommer han att få en lite annan foderstat. Matglad nisse. Rids 4 ggr/vecka, 2 gånger dressyr och ut i skogen 2 gånger, till hans förtret :-D Men snubblar mindre och mindre nu.

3. Nordsvensk fd. travare, 165cm, 680 kg. På gränsen till lite rund, men har relativt fint hull och muskler ändå.

10 kg hö
½ kg kornkross
2-3 dl betfor (torrmått)
½ mått müsli
1/4 dl kraft miner.
1 pumpslag B-vitamin
Päron, äpplen, morötter

Rids 3 gånger i veckan, skogsmulle.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 776
Foder & Strö Såhär års överöses man av artiklar, reklam från fodertillverkare mm på temat att ta in hästarna från betet och "stalla in". För mig är...
2
Svar
34
· Visningar
4 291
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 798
Senast: Jiovedi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka