B

Bim

Jag har ägt ett litet halvblod i ca 1 år nu. Jag har en uträknad foderstat som ser ut så här 1 kg havre, 1 kg kraft musli, 700g betfor, mineral + shy feder och fri tillgång på hö. Problemet är att han blir nipprig av havren vad kan jag byta havren mot? Mina andra hästar i stallet äter pasturemix (dobson&horrell), men han får ont i magen av av det sådet törs jag inte ge.

Sv: Foderstat

Du kan säkert dra ner på kraftfodret rejält, för det är jättemycket kraftfoder för ett litet halvblod. Då får du inte en så nipprig häst heller. Lägg om din foderstat, börja med hömängden (du får nog försöka lista ut hur mycket hö hästen äter så att du kan räkna på något, men låt säga 12 kg om dagen) därefter kraftfodret på det. Hästen ska hålla lagom hull och vara lagom pigg. Vårt stora halvblod (172 cm) får 10 kg hö och 1,5 kg kraftfoder (fibergi bas= inte ren havre) + lite betfor för att han tycker det är gott. Håller ett utmärkt hull och är lagom pigg.

Vad skulle hända om du bytte havren mot lucern och behöll resten? Blir det stora förändringar, frånsett att intaget av smrp åker upp en bit så även Mj men där mera marginellt.

Om du bara ska byta ut havren rakt av så behöver du byta till nåt med likvärdiga värden vad gäller både energi, protein och mineraler (för att inte störa balansen i foderstaten). Korn skulle funka och säkert en del färdigfoder men kan inga värden i huvudet.

Men man skulle också kunna räkna om foderstaten lite... så du slipper just havren och kanske även minska på kraftfoder mängden totalt sett.
Vet du vad du har för värden i ditt grovfoder? Hur mycket hö äter din häst på fri tillgång?

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
10 091
Senast: Bee
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 808
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Har i år fått tag på två olika sorters hö. Skickade in själv analys till USA. Hade aldrig köpt det ett normalt år, men har inget val...
Svar
9
· Visningar
1 965
Senast: Bee
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 631
Senast: Irival
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka