Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ni är 2 stycken i denna tråd som har fånghästar. Och ni ger dom betfor
Jag har fått lära mig att betfor är resterna från sockerbetorna och är därför i stort sett nästan bara energi (socker). Är det bra med betfor till en fånghäst verkligen??
Själv använder jag enbart betfor om det är för att jag vill att någon häst ska ha i sig rejält med vätska och då är betforn endast till för att smaksätta vattnet.
/M
Betfor innehåller mkt fibrer som är bra även för fånghästar.
Det är bara hästar med Insulinresistens man bör undvika betfor på.
Jag har fått lära mig att betfor är resterna från sockerbetorna och är därför i stort sett nästan bara energi (socker). Är det bra med betfor till en fånghäst verkligen??
/M
Det är ju socker man utvinner från betorna. Det som blir kvar när man utvunnit sockret är de goda fibrerna som är särskilt bra för miljön i grovtarmen. Sen häller man på litet melass. Av melassen blir det socker iofs men i enkel, lättupptagen form (till skillnad från spannmål).
Melass i större mängd är bara olämpligt för hästar med sockersjukeliknande tillstånd eller vissa typer av korsförlamning. HH
Åh, Vad tråkigt med ett nytt anfall! Har du slutat ge bakjäst o lusern också?