Foderstat utan spannmål..?

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare stormhatt1980
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 28
  • Visningar Visningar 2 858
Sv: Foderstat utan spannmål..?

Betfor innehåller mkt fibrer som är bra även för fånghästar.

Det är bara hästar med Insulinresistens man bör undvika betfor på.

Ni är 2 stycken i denna tråd som har fånghästar. Och ni ger dom betfor :confused:

Jag har fått lära mig att betfor är resterna från sockerbetorna och är därför i stort sett nästan bara energi (socker). Är det bra med betfor till en fånghäst verkligen??

Själv använder jag enbart betfor om det är för att jag vill att någon häst ska ha i sig rejält med vätska och då är betforn endast till för att smaksätta vattnet.

/M

Nu har jag slutat ge min shettis betfor då han fått sitt andra anfall, så nu lever han på 'sträng diet' bl a hösilage med riktigt bra värdena för just lättfödda shettisar och halm o så får han lite mineraler/vitaminer som han får en gång dagligen. Sen så får han även sin medicin 1 gång dagligen. Så betfor får han aldrig mera, det finns melassfritt betfor, men jag anser att det är onödigt o ge honom något foder bara för att märrarna får det (de behöver lusern pga högre protein även om vårat hösilage har såpass bra värdena, som passar lättfödda hästar) får min shettis inget bara mineraler/vitaminer. Han har vant sig vid att han får inget mer än bara grovfoder av riktigt bra kvalité.

Betfor innehåller mkt fibrer som är bra även för fånghästar.

Det är bara hästar med Insulinresistens man bör undvika betfor på.

Tydligen så har min shettis det, därför får han inget betfor på veterinärens inrådan. Så nu lever han bara på grovfoder, som består av hösilage o halm av bra kvalité. :cry:

Jag har fått lära mig att betfor är resterna från sockerbetorna och är därför i stort sett nästan bara energi (socker). Är det bra med betfor till en fånghäst verkligen??

/M

Det är ju socker man utvinner från betorna. Det som blir kvar när man utvunnit sockret är de goda fibrerna som är särskilt bra för miljön i grovtarmen. Sen häller man på litet melass. Av melassen blir det socker iofs men i enkel, lättupptagen form (till skillnad från spannmål).

Melass i större mängd är bara olämpligt för hästar med sockersjukeliknande tillstånd eller vissa typer av korsförlamning. HH

Det är ju socker man utvinner från betorna. Det som blir kvar när man utvunnit sockret är de goda fibrerna som är särskilt bra för miljön i grovtarmen. Sen häller man på litet melass. Av melassen blir det socker iofs men i enkel, lättupptagen form (till skillnad från spannmål).

Melass i större mängd är bara olämpligt för hästar med sockersjukeliknande tillstånd eller vissa typer av korsförlamning. HH

Jag ger min fånghäst vanlig betfor med melass och det klarar hon utan problem. Sedan förstår jag i och för sig inte varför de tillsätter melass men OK.
Med risk för att upprepa mig för hundrade gången:
Jag vet att du kan mkt mer både om foder i allmänhet och om fång än vad jag kan.
Men jag har ändå förstått det som att man tror att det kan handla mer om sockermetabolismen överhuvudtaget än vad man har trott tidigare och i så fall borde det inte spela ngn roll om det tillsätts som enkla/sammansatta sockerarter än som ex den stärkelse som finns i spannmål. Det bildas ju glukos i vilket fall som helst som sedan påverkar insulinproduktionen. I så fall borde dessa hästar som är känsliga för detta inte vara helt ovanliga. Men som sagt jag kan ha fel.

Tack allihop för alla bra förklaringar om betfor :bow:

/M

Åh, Vad tråkigt med ett nytt anfall! Har du slutat ge bakjäst o lusern också?

Åh, Vad tråkigt med ett nytt anfall! Har du slutat ge bakjäst o lusern också?

Nej, han får bakjäst bara man får blanda med ngt. Men han behöver inte ha lusern eftersom vårat hösilage är så pass bra (analyserat) så han klarar sig bra på detta o halm + mineralerna. Hade vi hö med lågt proteininnehåll hade han fått lusern, men annars inte.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 566
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
539
Senast: Sryoqwe
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 669
Senast: super
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 871
Senast: Fazeem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka