Foderstat utan spannmål..?

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare stormhatt1980
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 28
  • Visningar Visningar 2 858
S

stormhatt1980

Funderar lite på foderstat till min häst som kommer hem från fodervärd i nästa vecka...

Hästen i fråga kommer att få fri tillgång på (tyvärr...) oanalyserat hösilage. Dock verkar de flesta hästarna i det aktuella stallet stå sig bra på det plus en liten giva kraftfoder.... Det verkar OK i innehåll.
Min häst är normalt sett lättfödd men har nu tappat massor i framförallt muskler, är dock inte mager eller utmärglad....

Funderar på att ge något kilo lusern och lite betfor plus mineraler som enda kraftfoder. "Går" det eller bör man ge havre eller korn? De flesta jag pratat med runtomkring tycker man bör ge spannmål, men "måste" man...?

Hästen kommer att promenadridas och tränas lätt, dvs inget hårt arbete...

Sv: Foderstat utan spannmål..?

Jag kan inte påstå att jag är någon auktoritet inom området :p , men hur mycket motioneras hästen?
Jag tror inte att man "måste" ge något spannmål, men om hästen rids intensivt så kan den behöva en extra energikick och även vissa näringsämnen som kanske inte tillgodoses genom silaget?

Mina hästar äter inte spannmål numera och mår alldeles utmärkt. De får bra hösilage och 1 kg lucern + några dl betfor, mest för smakens skull. Arbetas 5-6 dagar per vecka 30- 90 min per gång i regel. Kan ge lite havre vid extra hårt arbete eller om jag vill höja energin tillfälligt.

Kommer att ridas 3-6 dagar i veckan, men inte intensivt utan på "hobby-nivå". Mest skogsmullande och lite träning i paddock när underlaget tillåter.... Tror energin i hösilaget ska täcka det....

Nej, inte måste man ge spannmål bara för att man fodrar med lusern! Jag ger mina pållar lusern utan något spannmål. Det funkar jättebra.
Har slutat ge mina pållar spannmål, därav "rena fodermedel" utan att man ska oroa sig för att nån av dom ska få något problem eller liknande. Säkrare utfodring, med andra ord.

Eftersom du har icke analyserat grovfoder går det jättebra att fodra med lusern! Det räknas ju som grovfoder. :)

Det är ju jättebra för dig.

Min unghäst däremot blir tydligt segare med mindre kraftfoder, inte för att han får några stora mängder, men en liten höjning gav märkbart resultat.

Jag ger inte spannmål till mina hästar. Ger fri tillgång på hö (har ännu inte fått analysen, men det verkar vara bra), lusernhack, betfor och mineraler. Förra året hade jag ingen analys på höet, men fodrade ungefär lika. Jag rider just nu mycket lätt, men även när jag rider mer och tränar ger jag inget spannmål, ökar på det andra bara om det behövs. Finns inget som säger att man måste ge havre/korn, även om jag vet att många tycker så.

Ingen av mina hästar behöver energikickar, snarare tvärtom...

Tack för svaret. Det är lite samma sak här, jag behöver verkligen inte ge kraftfoder för att få en pigg häst, snarare behöver jag en mindre het häst...
Dock är det ju naturligtvis viktigt att hästen får allt hon behöver, men det borde ju mängderna hösilage samt lusern, betfor och mineraler täcka, tycker jag....

Tar tacksamt emot fler kommentarer, erfarenheter och synpunkter...

Jag ger inte spannmål till mina hästar. Ger fri tillgång på hö (har ännu inte fått analysen, men det verkar vara bra), lusernhack, betfor och mineraler. Förra året hade jag ingen analys på höet, men fodrade ungefär lika. Jag rider just nu mycket lätt, men även när jag rider mer och tränar ger jag inget spannmål, ökar på det andra bara om det behövs. Finns inget som säger att man måste ge havre/korn, även om jag vet att många tycker så.

Ingen av mina hästar behöver energikickar, snarare tvärtom...

Håller med dig till fullo! Eftersom jag har en fångponny har jag ju slutat ge dom spannmål. Och så rena fodermedel som lusern o även betfor är ju bättre.
som du säger, tränas hästen får man öka på fodergivan genom grovfoder,eller lusern. Ena märren mår mycket bättre i magen sedan hon börjat äta lusern istället för annat sk färdigfoder.
Ger dem Kvarnbyfoders lusernpellets - melassfritt -.

Varför skulle du behöva ge spannmål? Det dummaste jag hört. Det finns ingenting speciellt i just spannmål som hästar måste ha... Behöver man ge extra energi utöver grovfodret kan man lika gärna ge vilket annat foder som helst som passar.

Om du tror att det behövs mer protein just så är lusern ett utmärkt val! Och du behöver inte ge nåt annat om du inte vill - förutom ett mineralfoder och om du ger mycket lusern så ska du välja ett mineralfoder med låg kalciummängd (o mer fosfor) t ex Krafft MIner Vit.

(Trådkapning ) :o
Om man ger Krafft Groov som tilläggsfoder utöver hösilage, vad är i din mening nödvändiga ämnen att lägga till i foderstaten?

Skulle inte jag göra om jag inte har analys på mitt grovfoder. Jag väljer HELLRE lusern framför Groov. Det innehåller ju spannmål i grooven.

Min d-ponny får heller inget spannmål (fånghäst) o det fungerar utmärkt. Hon får lusern o betfor, givetvis hö oxå

(Trådkapning ) :o
Om man ger Krafft Groov som tilläggsfoder utöver hösilage, vad är i din mening nödvändiga ämnen att lägga till i foderstaten?

Det beror på vad värdena i ditt hösilage är och hur mycket av vilken Groov du ger (90 eller 125)... Om du har ett tillräckligt bra hösilage så är även Grooven onödig.

Det är svårt att gissa sig till i förväg vad och om hästen behöver något utöver hösilaget eftersom ingen analys finns men det är ju inte svårare en att ta en analys på fodret. Många lägger ner onödigt mycket pengar på massa tillskottsfoder som inte behövs för att de är osäkra på om grovfodret räcker till när de i själva verket skulle kunnat fått sig en god uppfattning om värdena i fodret på detta smidiga sätt. Är ni flera kan ni väll dela kostnaderna för en analys? :confused: Man kan ju inte gissa sig till riktvärden.

Annars får man helt enkelt låta hästen äta och gå på hur den ser ut, om hästen t.ex. har stor proteinbrist brukar det visa sig. Du kan ju gardera dig med att ge lite lucern i övrigt skulle jag inte hålla på och lägga till en massa extra kraftfoder om man inte har någon aning om fodret är bra eller dåligt. Är det dåligt Väldigt dåligt lär det ju märkas men om det är Ok så lär det inte vara någon fara om du har din häst så den får stå på fri tillgång. Det du Behöver ge är ett selentillskott, t.ex. tokosel.

Jag tycker att Krafft Groov är ett ypperligt kraftfoder för min växande unghäst, har fungerat mycket bra på den förra och gör det på den här också, sen tillhör jag ju inte skaran som är emot spannmål.

Anledningen att jag undrar är därför att de uträkningar jag gjort med hjälp av nätsidor ifrågasätter om jag verkligen behöver mineralerna med i foderstaten.

Det är onödigt o ge unghästen Groov om inte man har nån analys på grovfodret.
Därför är lusern att föredra, det räknas som grovfoder.
Varför ge Groov när man inte har en susning om analysen i grovfodret?
Det viktigaste för en unghäst är att den ska få stora mängder grovfoder, dvs. fri tillgång av riktigt bra grovfoder.

Nu hänger jag inte med alls i resonemanget faktiskt.

En häst behöver ju både energi och protein för att klara sig. Om man då inte vet vad ens grovfoder innehåller varför ska man då bara ge protein som tillägg?? För det är ju mycket protein i lucern och ingen enerig om jag har fattat det hela rätt, eller har jag missuppfattat något?

/M

Ni är 2 stycken i denna tråd som har fånghästar. Och ni ger dom betfor :confused:

Jag har fått lära mig att betfor är resterna från sockerbetorna och är därför i stort sett nästan bara energi (socker). Är det bra med betfor till en fånghäst verkligen??

Själv använder jag enbart betfor om det är för att jag vill att någon häst ska ha i sig rejält med vätska och då är betforn endast till för att smaksätta vattnet.

/M

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 566
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
539
Senast: Sryoqwe
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 669
Senast: super
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 871
Senast: Fazeem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka