Foderstat till Islandshäst?

Sv: Foderstat till Islandshäst?

Det hade varit ett alternativ, men jag är inte så förtjust i betfor. Det ska blötläggas och det blir alltid besvär i ett kollektivstall (jag kommer förmodligen att vara ensam om betfor och det kommer definitivt att glömmas någon dag då jag inte är där)
Men vad sägs om det här då:
6 kg hösilage (ovanstående analys)
0,5 kg lusernhack
12 g krafft miner vit
Det skulle enligt min beräkning ge:
47 MJ
312 g smrp
~32 g Ca
~19 g P
7 g Mg och 0,8mg Se
Det ger en protein/energikvot på 6,6 och en Ca/P kvot på 1,7.
Sen måste jag ge 0,5 dl havre eller nåt för att det ska rassla lite i krubban när dom andra får ;). Men jag tror att det lilla är försumbart.
Verkar detta ok? Och förresten..jag har aldrig fodrat med lusernhack, hur stor volym upptar ett halvkilo ungefär :confused: ?

min 9-åriga islandshäst vallack får på vintern:
6 kg hö och ca 1 kg krafft grund, med 20 ml "multi vitamin"
han rids då ca 4 ggr i veckan á 45-50 minuter.

närmare "tävlingarna" får den
5 kg hö och ca 1-1,5 kg krafft sport, ca 3dl betfor
och 20 ml "multi vitamin" (även från krafft)
den rids 5-6 ggr i veckan 45-60 minuter med blandad ansträngning,
ibland jobba på banan och ibland skogen.

:D

kolla på foderföretagets krafft hemsida för produktinformation;)

Du det där låter ju KANON! Du kan ju räkna bra själv! ;)

Iaf, bara 12 g mineralfoder? :confused: Räcker det verkligen? Jag skulle ge 20g iaf, det är bättre att ge lite för mycket än för lite. :smirk: 20-30g skulle jag ge.

Lusernhack är som hackat hö... så tänk dig ett halvt kilo hackat hö - så mycket är det i volym.

*KL delvis*
Bra att du hittade Miner Vit, tänkte inte på den. 12 g låter lite, men om beräkningarna stämmer så är det säkert rätt. Dock kan det vara svårt att mäta upp en så liten mängd. Det går 80 g mineralpellets (Krafft) på 1 dl.

Lucernhack bör väl kunna vägas upp på samma sätt som hö? T ex IKEA-påse och hövåg? Annars är pelletsen smidigare att hantera, men hacket ger kanske lite mera sysselsättning för hästen.

Jag kunde inte hålla mig utan åkte förbi grann***den på väg till stallet och köpte en bal med lusern. Pållen tyckte det var smaskens, så jag kan ge honom det istället för havre när dom andra får kraftfoder. "Så länge det ges i krubban så smakar det gott" verkar vara pållens devis :D
Men det såg verkligen ut som höbös - sånt där man sopar bort från stallgolvet typ.. Och det väger ju ingenting!
Jag var tvungen att stå och titta på när han åt för att vara säker på att han inte skulle sätta i halsen eller få världens hostattacker. Men han åt så snällt och lugnt och verkade tycka att det var jättegott...

Fick tyvärr inte tag på miner vit, så jag får kolla i en större butik imorgon.
Jag funderade också över den ytterst lilla mängden när jag såg rekommenderad dos på kraffts hemsida.. Jag får nog räkna lite till på det. Som du säger så är det nog bättre att dom får lite för mycket än för lite.
Jag hoppas nu att denna foderstaten funkar, för jag vill inte hålla på med en massa extra kraftfoder av olika sorter. Tycker det är bäst när man kan ge så mycket grovfoder som möjligt. Det borde ju ge bäst mättnadskänsla.

En annan är ju lite petig då :angel: så jag tog faktiskt med hushållsvågen och vägde upp 250 g. Det blev precis 2 knökfulla foderburkar. Testade att fylla dom flera gånger och hamnade på samma vikt hela tiden. Så nu behöver jag inte väga fortsättningsvis, bara att ta 2 burkar... :idea:

Jag blev jätteglad när jag hittade miner vit, dom passade ju perfekt. Tyvärr hade dom inte dom hemma i min butik så jag ska kolla inne i stan. Vad gäller dosen så tycker jag också att den kändes löjligt liten, jag får kolla igen.

Kosmoskatten skrev:
Men vad sägs om det här då:
6 kg hösilage (ovanstående analys)
0,5 kg lusernhack
12 g krafft miner vit
Det skulle enligt min beräkning ge:
47 MJ
312 g smrp
~32 g Ca
~19 g P
7 g Mg och 0,8mg Se

Mattesnillet har slagit till igen då :o
Energin blir ju 292 g smrp och inte 312 g. Vilket ger en kvot på ca 6,2. Inte riktigt lika bra, men acceptabelt.
Sen krävdes minst 50 g miner vit för att täcka upp fosforbehovet. Den mängden känns mer rimlig :angel:

Energin blir ju 292 g smrp

Proteinet menar du väl? :angel:

Sen krävdes minst 50 g miner vit för att täcka upp fosforbehovet. Den mängden känns mer rimlig

Ja nu börjar det låta som en normalmängd... Fast visst KAN det vara så att det bara behövs 10g eller ingenting alls, men kändes som 12g var så petigt LITE... nåt som jag skulle avrundat till 20g direkt.

ang skrev:
Är det enbart fosfor du är ute efter så finns fosforbalans. Läs mera på http://www.eclipsebiofarmab.se/ (säljs på Granngården).

Jo, jag var faktiskt inne på det först, eftersom kvoten blev så fel med lusern. Men jag behöver ju ändå komplettera med bla selen så då passade miner vit bra. Jag vill ha så få grejer som möjligt att dutta med ;)

milly skrev:
Proteinet menar du väl? :angel:

Ja nu börjar det låta som en normalmängd... Fast visst KAN det vara så att det bara behövs 10g eller ingenting alls, men kändes som 12g var så petigt LITE... nåt som jag skulle avrundat till 20g direkt.

:o Kan man skylla sin virriga hjärna på influensa? Protein var det givetvis och inget annat....
Sen är jag lite fixerad vid siffror, gärna med många decimaler ;) Tyvärr har jag ingen våg som klarar det :devil:
Fast jag har kontrollräknat igen och 50 g blir bra. Visserligen blir det lite för mycket fosfor och kalk, men kvoten ligger bra och det ger tillräckligt med selen.

Och förresten..jag har aldrig fodrat med lusernhack, hur stor volym upptar ett halvkilo ungefär :confused: ?

Jag ger 1 kg lucernhack/dag och det motsvarar ungefär en full 10 L hink, alltså på ½ kg motsvara 0,5 L

Här har jag 2 hästar som går på dessa foderstater.

1. 7 kg hösilage, 3/4 kg Hestekraft samt magnesium tillskott och linfrölja.

2. 7 kg hösilage, 2 hg Hestekraft för att få i sig magnesiumtillskottet.

Grovfodret har 65 % TS, 70 smrp samt 6,2 Mj. Ca 3,8 och P 1,8 samt Mg 0,8.

Vid kallare väder ökas grovfodret, eftersom de förträdesvis vistas mestadels utomhus.

Häst nr 1 har antagit vad man kan kalla för en mycket trevlig siluett, nr 2 är dock lite segare att slimma sig men är ändå på en rätt väg. Bägge hade en något för rundhyllt kropp, men det börjar alltså att gå åt rätt håll.:D

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Mitt sto har nu börjat ridas mycket mer än tidigare, o från att ha varit i normal hull i gräns till lite rund börjar hon se...
2
Svar
22
· Visningar
2 572
Senast: Blyger
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 005
Senast: Twirro
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 540
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama