Sv: Foderstat till Islandshäst?
Det hade varit ett alternativ, men jag är inte så förtjust i betfor. Det ska blötläggas och det blir alltid besvär i ett kollektivstall (jag kommer förmodligen att vara ensam om betfor och det kommer definitivt att glömmas någon dag då jag inte är där)
Men vad sägs om det här då:
6 kg hösilage (ovanstående analys)
0,5 kg lusernhack
12 g krafft miner vit
Det skulle enligt min beräkning ge:
47 MJ
312 g smrp
~32 g Ca
~19 g P
7 g Mg och 0,8mg Se
Det ger en protein/energikvot på 6,6 och en Ca/P kvot på 1,7.
Sen måste jag ge 0,5 dl havre eller nåt för att det ska rassla lite i krubban när dom andra får . Men jag tror att det lilla är försumbart.
Verkar detta ok? Och förresten..jag har aldrig fodrat med lusernhack, hur stor volym upptar ett halvkilo ungefär ?
Det hade varit ett alternativ, men jag är inte så förtjust i betfor. Det ska blötläggas och det blir alltid besvär i ett kollektivstall (jag kommer förmodligen att vara ensam om betfor och det kommer definitivt att glömmas någon dag då jag inte är där)
Men vad sägs om det här då:
6 kg hösilage (ovanstående analys)
0,5 kg lusernhack
12 g krafft miner vit
Det skulle enligt min beräkning ge:
47 MJ
312 g smrp
~32 g Ca
~19 g P
7 g Mg och 0,8mg Se
Det ger en protein/energikvot på 6,6 och en Ca/P kvot på 1,7.
Sen måste jag ge 0,5 dl havre eller nåt för att det ska rassla lite i krubban när dom andra får . Men jag tror att det lilla är försumbart.
Verkar detta ok? Och förresten..jag har aldrig fodrat med lusernhack, hur stor volym upptar ett halvkilo ungefär ?