Foderstat till islandshäst, åring

RonjaH

Trådstartare
Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare.
Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom!

Årets hö (per kg foder)
Smb råprotein 36,6
Energi 9,6
Kalcium 2,3
Fosfor 1,6
Magnesium 0,9

Jag har en räknesnurra för foderstat i Excel som jag sitter och testar lite i, men blir inte riktigt klok ändå...
Bör jag ha på en foderstat med en protein/energi kvot högre än 7?
Funderar också på vilket proteinfoder som är bäst att komplettera med.
Soja är väl absolut billigast sett till proteininnehåll, men vill inte ge för mkt av det så tänkte ev kombinera med Salsa (lucernpellets) och kanske Lucern hack för tuggtiden...
Vad ger ni era islänningar? Några bra tips till mig?

Årets hö (per kg foder)
Smb råprotein 36,6
Energi 9,6
Kalcium 2,3
Fosfor 1,6
Magnesium 0,9

Jag har en räknesnurra för foderstat i Excel som jag sitter och testar lite i, men blir inte riktigt klok ändå...
Soja är väl absolut billigast sett till proteininnehåll, men vill inte ge för mkt av det så tänkte ev kombinera med Salsa (lucernpellets) och kanske Lucern hack för tuggtiden...
Kan inte kalla mig någon expert men har haft isis och har fjordingar.

Till att börja med.
Det torrhö vi pratar om va? Dvs torrsubstans på uppåt 90%?
Hur mycket hö kan du tänka dig att ge? Har du några begränsningar eller bara så att du får ihop en foderstat?

Soja har jag inte behövt ge farligt stora mängder när jag haft hö med den kvoten. Potatisprotein kan däremot vara ett bättre alternativ om du kan få tag på det. Alternativt proteinpellets eller krafft muscle up.
Det svåra är att hålla nere energin tillräckligt inte att få upp proteinet.
Och tillfredställa tuggbehov.

Har du tillgång till halm?
Jag har svårt att se att du ska behöva ha lucern i foderstaten utan hade valt något av de ovan som ger mer koncentrerat protein.

Hur mycket arbetar hästen?
Lösdrift eller uppstallad? Isolerat eller oisolerat stall?

Vad är hästens ungefärliga idealvikt? Är den lättfödd dom de föesta isisar eller har svårt att gå upp i vikt?

Jag tycker att till exempel hästsveriges foderstatsprogram ger en bra hjälp. Men där behöver du mata in värdena för olika kraftfoder.
Jag kanske kan göra ett överslag på vad jag skulle gett mha den senare om du kan besvara alla frågor ovan så gott du kan.

Jag har islandshästar i lite olika åldrar, dock är våra hemmavarande hästar (de som vi själva fodrar) vuxna och tränas/tävlas i varierande grad. Jag ser generellt en stor fördel i att ge islandshästar hö eller hösilage med HÖG kvot, tycker att de håller vikten bättre då (dvs blir inte lika tjocka). Så om du kan välja ett sådant hö är det min starka rekommendation. Alla unghästar vi har och har haft har gått i unghästflock och haft fri tillgång på bra hösilage fram till 3-4 års ålder. Därefter är det få som klarar fri tillgång (undantag dräktiga och digivande ston) och då brukar de dessutom plockas hem för att påbörja inridning så egentligen först då det går att börja utfodra individuellt. Mineraler o salt får de såklart i unghästflocken.

Hur kommer din häst att bo och vilka andra hästar kommer den att gå tillsammans med? För en så ung häst hade jag absolut valt lösdrift och fri tillgång på grovfoder (med hög kvot då).

Behövs proteintillskott använder jag lucern i första hand, helst uppblött pellets (har haft foderstrupsförstoppning med hacket, så väldigt restriktiv med det numera). Vad gäller tuggtid bör det för en unghäst lösas med fri tillgång på grovfoder tycker jag.

Våra vuxna hästar äter just nu 2-3 kg hö per dag (fortfarande gräs ute) samt en blandning av lucernpellets och speedibeet som "bas" för att få i dem mineraler o salt, vissa får även kraftfoder i form av müsli eller mash inblandat. Vintertid äter de hösilage och får då som mest 8-9 kg per häst och dag, samma tillskottsfoder som nu men eventuellt mer av lucernen.

Tillägg: Våra hästar väger mellan 320 och 380 kg ungefär

Jag börjar förstå ditt problem.
Jag fick inte riktigt ihop någon bra foderstat heller. Jag räknade på ett lättfödd med önskad vuxenvikt på 350kg i normalhull och över 0 grader utomhus.

Försökte med potatisprotein eller soja i upp till de maxdoser man sägs få ge av det med upp till 2 fodringar av kraft per dag.
Länk till potatisproteinet jag räknade på:
https://wirominwebbutik.se/hast/foder-foderravaror/show-horse-potatisprotein/

Det mest vettiga jag fick ihop var med 0.5kg Muscle up men då hamnade man något äver optimalvärdet på energi och får då vara vaksam på om det kommer läggas på sig eventuell övervikt.
OBS! prova själv att kontrollräkna detta innan du fodrar så att jag inte räknat fel.

6kg hö
0.5 kg Krafft muscle up

Ovanstående gav okej smrp. något högt i energi och okej kvot protein/energi.
Ca/P kvot okej, men då jag inte vet vilka mineraler du tänkt ge måste det ju ändå räknas om.

Det finns ju säkerligen andra kombinationer av foder som är bättre. Kanske potatisprotein el soja och något annat.

Kanske finns någon annan här som är bättre på foderstater som kan hjälpa också.

Jag börjar förstå ditt problem.
Jag fick inte riktigt ihop någon bra foderstat heller. Jag räknade på ett lättfödd med önskad vuxenvikt på 350kg i normalhull och över 0 grader utomhus.

Försökte med potatisprotein eller soja i upp till de maxdoser man sägs få ge av det med upp till 2 fodringar av kraft per dag.
Länk till potatisproteinet jag räknade på:
https://wirominwebbutik.se/hast/foder-foderravaror/show-horse-potatisprotein/

Det mest vettiga jag fick ihop var med 0.5kg Muscle up men då hamnade man något äver optimalvärdet på energi och får då vara vaksam på om det kommer läggas på sig eventuell övervikt.
OBS! prova själv att kontrollräkna detta innan du fodrar så att jag inte räknat fel.

6kg hö
0.5 kg Krafft muscle up

Ovanstående gav okej smrp. något högt i energi och okej kvot protein/energi.
Ca/P kvot okej, men då jag inte vet vilka mineraler du tänkt ge måste det ju ändå räknas om.

Det finns ju säkerligen andra kombinationer av foder som är bättre. Kanske potatisprotein el soja och något annat.

Kanske finns någon annan här som är bättre på foderstater som kan hjälpa också.

Tack, det är exakt detta jag kämpar med.
Jag tycker det är svårt att få till en foderstat med något mer än 4 kg hö, då det strular till det med proteinkvoten.
Jag ska testa räkna med Muscle Up. Jag undviker egentligen helst Kraft då jag tycker de är onödigt dyra, men blir det den bästa lösningen så får jag väl ge efter ;)

Jag tycker det är svårt att få till en foderstat med något mer än 4 kg hö, då det strular till det med proteinkvoten.
Jag ska testa räkna med Muscle Up. Jag undviker egentligen helst Kraft då jag tycker de är onödigt dyra, men blir det den bästa lösningen så får jag väl ge efter ;)
Kolla även granngårdens proteinpellets. Tror de har en med 330g protein (om jag inte minns galet) medan Muscle up har 340.

Blir oftast billigare att ge rent potatisprotein istället ☺️ Man får dock hålla koll på maxdosering (och det måste man med muscle up med eftersom det innehåller potatisprotein)

Hippo protein plus om du vil undvika Krafft

Hippo protein plus om du vil undvika Krafft
Tack, ska kolla upp det.

När jag räknar på kostnaden av foder, så verkar det alltid vara billigare med att ge rent potatisprotein, soja eller dylikt.
Vad är fördelarna med att istället ge en pellets med högt protein, som tex de från Kraft och Hippo?

(jag ger ett mineralfoder, just nu Granngårdens Balans, också så det behovet täcks)

Tack, ska kolla upp det.

När jag räknar på kostnaden av foder, så verkar det alltid vara billigare med att ge rent potatisprotein, soja eller dylikt.
Vad är fördelarna med att istället ge en pellets med högt protein, som tex de från Kraft och Hippo?

(jag ger ett mineralfoder, just nu Granngårdens Balans, också så det behovet täcks)

Det är enklare att ge något färdigpelleterat. Du betalar för bekvämligheten.

Det är enklare att ge något färdigpelleterat. Du betalar för bekvämligheten.
Det och smakligheten (i mitt fall iaf). Mitt kräsna sto hade en gräns för hur mycket potatisprotein det gick att äta, iaf utan att öka det goda (energin) som det blandades med. I mitt fall krävdes det betydligt mer potatisprotein än vad jag fick i henne för att få upp kvoten, och tyvärr för plånboken så blir det istället Muscle up om proteinet måste upp mycket.

Det och smakligheten (i mitt fall iaf). Mitt kräsna sto hade en gräns för hur mycket potatisprotein det gick att äta, iaf utan att öka det goda (energin) som det blandades med. I mitt fall krävdes det betydligt mer potatisprotein än vad jag fick i henne för att få upp kvoten, och tyvärr för plånboken så blir det istället Muscle up om proteinet måste upp mycket.
Bra poäng.
Jag har gett betfor till mina tidigare, då brukar det mesta slinka ner tsm med det.
Men har bara en halv påse kvar nu och de säljs väl inte längre så får hitta nåt annat.
Jag har tre hästar som alla behöer extra protein i år med tanke på värdet på höet.
Det blir mkt pengar per månad om alla ska äta pellets 🙈

Tack, ska kolla upp det.

Det beror på vad du får tag på för potatisprotein. Priserna varierar. Kan du få tag på billigt potatisprotein så är det billigare, men det har blivit dyrare så är inte alls säkert att du tjänar på det.
Jag skulle köpa potatisprotein nyligen men priset hade stigit så mycket att krafft muscle up faktiskt blev lite billigare. Då räknar jag på hur mycket smältbart råprotein jag får per krona.

Soja är billigare än potatisprotein men då ska man vara okej med den miljöpåverkan som soja i djurfoder innebär. Man försöker ju inom lantbruket att komma bort från soja i djurfoder eftersom det leder till att regnskogen skövlas. Personligen är jag inte okej med att bidra till sånt, därför går både rent soja och proteinkoncentrat som innehåller soja (tex hippos foder som du fick tips om här i tråden) bort.

Annars tycker jag fördelarna med pellets är att det blir mindre att balta med. Jag blandar potatisprotein i blöt mat och det är lite trixigt att få till precis lagom konsistens på ”gröten” för att potatisproteinet varken ska bli till en cementklump eller bara samlas i botten på hinken. Men behöver jag lägga till stora mängder protein har det ändå varit mitt förstahandsval, tills nu då när jag inte längre kan få tag på billigt potatisprotein..

Bra poäng.
Jag har gett betfor till mina tidigare, då brukar det mesta slinka ner tsm med det.
Men har bara en halv påse kvar nu och de säljs väl inte längre så får hitta nåt annat.
Jag har tre hästar som alla behöer extra protein i år med tanke på värdet på höet.
Det blir mkt pengar per månad om alla ska äta pellets 🙈
Jag skulle ta något som är mer grötigt om du ska blanda ner större mängder potatisprotein. Blöt lusernpellets är bra tex. Vid mindre mängder spelar det nog inte så stor roll.

(De flesta hästar jag vet älskar potatisprotein så inte säkert just smaken blir problem för dig)

Årets hö (per kg foder)
Smb råprotein 36,6
Energi 9,6
Kalcium 2,3
Fosfor 1,6
Magnesium 0,9

Hur mycket hö behöver du ge för att uppfylla proteinbehovet med enbart grovfoder? Hur mkt över energibehovet hamnar du då?
Räknar du på växande unghäst? De flesta unghästar har ju rätt stora behov, men jag har dålig koll på just islandshästar..

Hur mycket hö behöver du ge för att uppfylla proteinbehovet med enbart grovfoder? Hur mkt över energibehovet hamnar du då?
Räknar du på växande unghäst? De flesta unghästar har ju rätt stora behov, men jag har dålig koll på just islandshästar..

Well, jag är ingen expert men som jag förstått det så ska man räkna på att unhästen behöver lika mkt protein som den kommer behöva när den når sin förväntade vuxenvikt. I mitt fall runt 350 kg.
Samt en kvot på minst 7. Islandshästar är väl som regel lättfödda, så har räknat på lättfödd häst, och då har jag fått fram ett behov av smb rp på 240, och ett energibehov på 40.
Skulle jag fodra med hö till proteinbehovet är uppnått så behövs drygt 6,5 kg hö, vilket ger 50% överskott av energi pch en urusel kvot på 3,85.
Så det känns inte som ett bra alternativ.
Har ockå hört, dock ej verifierat, att islandshästar mår bra av en hög andel protein i sitt foder generellt och att de håller sig bättre i hull då....

Det beror på vad du får tag på för potatisprotein. Priserna varierar. Kan du få tag på billigt potatisprotein så är det billigare, men det har blivit dyrare så är inte alls säkert att du tjänar på det.
Jag skulle köpa potatisprotein nyligen men priset hade stigit så mycket att krafft muscle up faktiskt blev lite billigare. Då räknar jag på hur mycket smältbart råprotein jag får per krona.

Soja är billigare än potatisprotein men då ska man vara okej med den miljöpåverkan som soja i djurfoder innebär. Man försöker ju inom lantbruket att komma bort från soja i djurfoder eftersom det leder till att regnskogen skövlas. Personligen är jag inte okej med att bidra till sånt, därför går både rent soja och proteinkoncentrat som innehåller soja (tex hippos foder som du fick tips om här i tråden) bort.

Annars tycker jag fördelarna med pellets är att det blir mindre att balta med. Jag blandar potatisprotein i blöt mat och det är lite trixigt att få till precis lagom konsistens på ”gröten” för att potatisproteinet varken ska bli till en cementklump eller bara samlas i botten på hinken. Men behöver jag lägga till stora mängder protein har det ändå varit mitt förstahandsval, tills nu då när jag inte längre kan få tag på billigt potatisprotein..

Soja är tvekslöst billigast per 100 g smb rp på de foder jag räknat på.
Debatten kring miljöpåverkan tänker jag inte ge mig in i här ;)
Jag äter inte kött av miljöskäl, så kanske är det dubbelmoral att fodra mina hästar med soja :crazy:

Liknande trådar

Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 787
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 565
Senast: mackan
·
Foder & Strö Hej bukisar! Nu är snart fjolårets hösilage slut och det är dax att börja på årets skörd. Har fått analysen och har försökt sätta ihop...
Svar
4
· Visningar
859
Senast: Elo
·
Foder & Strö Hej, årets analys för oss: per kg foder/ per kg torrsubstans Torrsubstans 77% /100 Råprotein 83 / 108 Smältbart...
Svar
2
· Visningar
954
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Hur visualiserar du ditt år?
  • Min man är död

Hund, Katt, Andra Djur