Foderstat till islandshäst, åring

RonjaH

Trådstartare
Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare.
Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom!

Årets hö (per kg foder)
Smb råprotein 36,6
Energi 9,6
Kalcium 2,3
Fosfor 1,6
Magnesium 0,9

Jag har en räknesnurra för foderstat i Excel som jag sitter och testar lite i, men blir inte riktigt klok ändå...
Bör jag ha på en foderstat med en protein/energi kvot högre än 7?
Funderar också på vilket proteinfoder som är bäst att komplettera med.
Soja är väl absolut billigast sett till proteininnehåll, men vill inte ge för mkt av det så tänkte ev kombinera med Salsa (lucernpellets) och kanske Lucern hack för tuggtiden...
Vad ger ni era islänningar? Några bra tips till mig?
 
Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare.
Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom!

Årets hö (per kg foder)
Smb råprotein 36,6
Energi 9,6
Kalcium 2,3
Fosfor 1,6
Magnesium 0,9

Jag har en räknesnurra för foderstat i Excel som jag sitter och testar lite i, men blir inte riktigt klok ändå...
Bör jag ha på en foderstat med en protein/energi kvot högre än 7?
Funderar också på vilket proteinfoder som är bäst att komplettera med.
Soja är väl absolut billigast sett till proteininnehåll, men vill inte ge för mkt av det så tänkte ev kombinera med Salsa (lucernpellets) och kanske Lucern hack för tuggtiden...
Vad ger ni era islänningar? Några bra tips till mig?
Kan inte kalla mig någon expert men har haft isis och har fjordingar.

Till att börja med.
Det torrhö vi pratar om va? Dvs torrsubstans på uppåt 90%?
Hur mycket hö kan du tänka dig att ge? Har du några begränsningar eller bara så att du får ihop en foderstat?

Soja har jag inte behövt ge farligt stora mängder när jag haft hö med den kvoten. Potatisprotein kan däremot vara ett bättre alternativ om du kan få tag på det. Alternativt proteinpellets eller krafft muscle up.
Det svåra är att hålla nere energin tillräckligt inte att få upp proteinet.
Och tillfredställa tuggbehov.

Har du tillgång till halm?
Jag har svårt att se att du ska behöva ha lucern i foderstaten utan hade valt något av de ovan som ger mer koncentrerat protein.

Hur mycket arbetar hästen?
Lösdrift eller uppstallad? Isolerat eller oisolerat stall?

Vad är hästens ungefärliga idealvikt? Är den lättfödd dom de föesta isisar eller har svårt att gå upp i vikt?

Jag tycker att till exempel hästsveriges foderstatsprogram ger en bra hjälp. Men där behöver du mata in värdena för olika kraftfoder.
Jag kanske kan göra ett överslag på vad jag skulle gett mha den senare om du kan besvara alla frågor ovan så gott du kan.
 
Jag har islandshästar i lite olika åldrar, dock är våra hemmavarande hästar (de som vi själva fodrar) vuxna och tränas/tävlas i varierande grad. Jag ser generellt en stor fördel i att ge islandshästar hö eller hösilage med HÖG kvot, tycker att de håller vikten bättre då (dvs blir inte lika tjocka). Så om du kan välja ett sådant hö är det min starka rekommendation. Alla unghästar vi har och har haft har gått i unghästflock och haft fri tillgång på bra hösilage fram till 3-4 års ålder. Därefter är det få som klarar fri tillgång (undantag dräktiga och digivande ston) och då brukar de dessutom plockas hem för att påbörja inridning så egentligen först då det går att börja utfodra individuellt. Mineraler o salt får de såklart i unghästflocken.

Hur kommer din häst att bo och vilka andra hästar kommer den att gå tillsammans med? För en så ung häst hade jag absolut valt lösdrift och fri tillgång på grovfoder (med hög kvot då).

Behövs proteintillskott använder jag lucern i första hand, helst uppblött pellets (har haft foderstrupsförstoppning med hacket, så väldigt restriktiv med det numera). Vad gäller tuggtid bör det för en unghäst lösas med fri tillgång på grovfoder tycker jag.

Våra vuxna hästar äter just nu 2-3 kg hö per dag (fortfarande gräs ute) samt en blandning av lucernpellets och speedibeet som "bas" för att få i dem mineraler o salt, vissa får även kraftfoder i form av müsli eller mash inblandat. Vintertid äter de hösilage och får då som mest 8-9 kg per häst och dag, samma tillskottsfoder som nu men eventuellt mer av lucernen.

Tillägg: Våra hästar väger mellan 320 och 380 kg ungefär
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 743
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 501
Senast: mackan
·
Foder & Strö Hej bukisar! Nu är snart fjolårets hösilage slut och det är dax att börja på årets skörd. Har fått analysen och har försökt sätta ihop...
Svar
4
· Visningar
804
Senast: Elo
·
Foder & Strö Hej, årets analys för oss: per kg foder/ per kg torrsubstans Torrsubstans 77% /100 Råprotein 83 / 108 Smältbart...
Svar
2
· Visningar
911
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp