Foderstat till fång häst.

Inka-90

Trådstartare
Jag undrar hur man räknar ut en bra foderstat till en häst som haft fång?
När man räknar i vissa program så tar ju inte de hänsyn till fång.
Vilka ämnen är det man ska undvika? Vad ska man tänka på? Hästan ska inte ha nån sorts kraftfoder väl? Är det bara hö som gäller?
jag kann ingenting om fång.. alla tips mottages:bow:

Sv: Foderstat till fång häst.

Jag ska försöka att ge dig lite tips och råd, fånghästar är en hel vetenskap och foderstat till en fånghäst kan vara riktigt klurig att få ihop!
Vi har en 18-årig haflingervalack som haft problem med fång i flera år, dock är han symtomfri nu och har varit det ett rätt bra tag.
Räddningen för honom är betesreducerare under somrarna (han har den i princip jämt), en noggrann barfotaverkning (dock rids han oftast med Easy Boots fram) och naturligtvis väldigt uppmärksamma ägare samt barfotaverkare. Nu går han ute på bete med sin GreenGuard och det fungerar fint, han är bra i hullet och pigg.
Han får inga andra tillskott än en himalayasten. Under uppstallningen äter han magert hö (sent skördat), mineralpellets (som troligen helt ska bytas mot brunalger, beroende på hur han verkar vilja äta det eller ej, alger ska ju inte trugas på en häst), äppelcidervinäger, magnesiumoxid och ibland linfröolja. Har funderingar på att börja med lusern (hackad strå) för att får upp proteinerna.

Äppelcidervinäger kan jag verkligen rekommendera, särskilt till fånghästar!
Det ökar cirkulationen och sätter fart på hela systemet, rensar upp. Dessutom innehåller det mängder av nyttiga mineraler.

Se till att inte ge fånghästen hö eller hösilage med högt sockerinnehåll. Var mycket noga med mineraler och vitaminer så dessa behov täcks. De allra flesta fånghästar har mineral- och vitaminbrister pga bantningshagar och för lite grovfoder. En häst som går med dessa brister kommer aldrig att återhämta sig helt utan bara att bli sämre. Tillgodoser man behoven av alla näringsämnen så främjar man ett hållbart tillfrisknande. Särskilt viktigt är att tänka på magnesium, många fånghästar har brist på magnesium.

Tack för ditt svar!
Det är inte min häst utan de hyr plats utav mig, han fick fång förra sommaren innan han kom till mig och behandlades och är idag symtomfri.
Han går på 10hk stort bete tillsamman med mina andra hästar med munkorg på sig, han får komma in några timmar varje dag och äter 3kg hö.
Hästen är ett varmblod 148cm och 20år gammal.

Problemet är att jag vet ingenting om fång, har aldrig haft en fånghäst själv och ägarna vet inte heller mycket om fång och jag var inte med och hörde vad vererinären som behandlade honom sa, han behandades bara hemma, är aldrig röntgad..
Han var överviktig och de har bantat honom så han är på gränsen till tunn nu.

Nu känner ju jag lite press när jag ska räkna på en foderstat åt honom tills de ska stallas in, jag vet inte ens vilka ämnen det är som ska undvikas.. Betfor är ju socker, så det ska väl undvikas?
De ska inte äta havre och korn väl? han ska inte heller ha mineraler hade veterinären sagt. Kan de äta müsli och lusern pellets?

Jag tycker att han är lite tunn nu och verkar lite hängig, han är inte allert..
Han börjar även få dåliga tänder så jag tror inte han äter ordentligt med munkorgen på.

Havre och korn ska fånghästar inte äta. Müsli innehåller säkert också mycket stärkelse och socker. Skulle undvika sådana färdiga foder. Mineraler får fånghästar visst äta, men dessa kan innehålla socker, läs på förpackningen. Om hästen sen behöver tillskott av mineralerna får du ju veta när du räknar på ditt hö. Kan ju vara at det är tillräckligt. Försök räkna på ett hö eller hösilage som grund (som då skall vara sockeranalyserat helst <8% socker=80g/kg foder). Det går att byta ut en del mot halm eftersom halm inte BORDE innehålla socker (nu skickade jag mitt på analys för säkerhetsskull).

Om t.ex. proteinet är för lite kan du komplettera med melassfritt lucern, soja eller linfrö om det bara fattas lite. Linfrön är också bra för magen. Det var enda "kraftfoder" min fånghäst fick. Bakjäst innehåller nyttiga bakterier och är bra för magen.

Jag skulle ge ett hö som inte innehåller för mycket socker, melassfritt lucern och eventuellt lite soja om det behövs.

Betfor är INTE socker. Morötter som ex innehåller MER socker än betfor. ;)

Det som blir kvar när man utvunnit socker ur betorna är de goda fibrerna som är särskilt bra för miljön i grovtarmen för en fånghäst. Visst, man häller sedan på melass i betforen, men sockret är i enkel lättuptaglig form. OM man sköljer sin betfor så slipper man melassen och då blir betforen ypperligt för en fånghäst.

En fånghäst ska INTE ha näring i underkant, en fånghäst ska ha bra grovfoder med bra värden. Det är INTE bra näringsvärde som är skadligt för en fånghäst, tvärtom är det vanskligt att svälta dom.

Spannmål bör undvikas, och energin bör baseras på fett och fibrer. Det du ska lägga krut på är att försöka få tag i ett riktigt bra grovfoder och vid behov komplettera med lusern...betfor som jag nämnt innan är bra det med. Linfrökaka, rapspellets, olja är bra energikällor de med.

Tycker du har fått bra svar, tänkte bara tillägga att, fånghästar oftast är lättfödda hästar, som har historik av att vara feta.

Jag tycker absolut man ska se till att en fånghäst aldrig blir fet igen. Jag har helre min aningens för smal än aningens för tjock numera, men självklart beror det lite på vad det är för häst och varför den fick fång.

Det är viktigt att hålla magen i god form för en fånghäst. Därför kan det vara bra med ett hö utan för mycket energi i, så att du kan ge mycket att tugga på. Mycket strå och fiber är bra för magen. Fast som andra har skrivit, så får det inte bli på bekostnad av protein eller mineraler och det får som sagt inte heller leda till att hästen blir för fet (igen?).

Sköljd betfor, linfrön och bakjäst är också bra för magen.

Ensilage/hösilgar är sockrfattigt då sockret går åt i fermenteringsprosessen i balen. Men det går att kolla med en analys hur mycket socker det finns kvar i balarna.

Vi har en 18-årig haflingervalack som haft problem med fång i flera år, dock är han symtomfri nu och har varit det ett rätt bra tag.

Hur kunde hästen ha problem med fång i flera år? Tilläts den få anfall efter anfall av akut fång, eller led den av obehandlad kronisk fång?

mineralpellets (som troligen helt ska bytas mot brunalger, beroende på hur han verkar vilja äta det eller ej, alger ska ju inte trugas på en häst),

Men om han inte äter algerna behöver han väl inte mineralerna då, eller hur var det? Känner inte hästar av sådant själva?

Har funderingar på att börja med lusern (hackad strå) för att får upp proteinerna.

Är grovfodret analyserat, eller hur vet du att det behövs mer protein?

Äppelcidervinäger kan jag verkligen rekommendera, särskilt till fånghästar!
Det ökar cirkulationen och sätter fart på hela systemet, rensar upp. Dessutom innehåller det mängder av nyttiga mineraler.

Men mineraler får den ju redan från sina mineralpellets/alger och från grovfodret. Hur stor mängd mineraler behövs egentligen? Var försiktig så att du inte överdoserar!

Se till att inte ge fånghästen hö eller hösilage med högt sockerinnehåll.

Det håller jag med om. Men ska man med säkerhet veta att sockerinnehållet är lågt måste man göra en tilläggsanalys, för sockerinnehållet analyseras inte tillsammans med energi, protein och mineraler i Sverige.

Var mycket noga med mineraler och vitaminer så dessa behov täcks.

Ja, det är väldigt bra att analysera sitt grovfoder så man vet hur mycket man ev. behöver tillsätta. Överdosering är aldrig bra, och kan till och med vara giftigt!

Särskilt viktigt är att tänka på magnesium, många fånghästar har brist på magnesium.

Av vilken anledning har fånghästar ofta brist på magnesium?

Särskilt viktigt är att tänka på magnesium, många fånghästar har brist på magnesium.

Varför då ? Enda sättet att säkert veta om en häst har magnesiumbrist eller inte är via blodundersökning, vilket är ganska dyrt att göra...och jag tror knappast folk gör det, åtminstone inte i större utsträckning.

Ska man promt ge magnesium så ger man extra salt med. Då blir upptaget bättre, men sämre om man ger kalk och fosfor....de flesta foder innehåller mycket kalk, och det förtrycker upptaget av magnesium. Så man bör ju hålla koll på sånna bitar med annars förvärrar man bara problemet, dvs om hästen har magnesiumbrist.

Har ett nyinköpt russ som haft fång och som jag nu ska göra en foderstat åt. tidigare har hon ätit 6 kg ensilage och 0,5 (kg tror jag) edel häst, men gick då på ridskola och reds mer än nu. Tycker att det var intressant att läsa att ensilage innehåller mindre socker än hö pga fermenteringsprocessen. Hade nämligen tänkt utfodra med hö... Hur säkert är det? Vill inte köpa på mig "massa" ensilage och sedan upptäcka att det hade funkat lika bra med hö. Vad skulle ni rekommendera till en fånghäst?

Hur mkt äppelcidervinäger kan man ge per dag? Tycker hästar om det? Enklast att blanda i betfor eller funkar det med lucern?
hur mkt bakjäst per dag? Utfodring sker hur?

Den bör hållas smal, men ändå få en rätt anpassad foderstat.

En häst som rids hela tiden kan ha en ngt högre kroppsvikt vilket innebär mer mat. Motionen gör att den mår allmänt bättre.

Hö, halm, lucern o ev, soja o avsköljd betfor. Silage bör man vara försiktig med. Sockerhalten är lägre, men ngt gör att de blir känsligare.

Blötlägg höt o du får ner energin o behåller proteinet.

Min får fritt bete, lite betfor, havre, soja o linfrökaka just nu. Den rids ganska hårt o är piggare än någonsin vid 19 års ålder. Motionen gör alltså att den kan äta mer o blir lyckligare;)

Den var mkt smal innan betet. Den är latent IR o dessa bör hållas på den smalare sidan av skalan.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 549
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hur ser era hästars dagar ut vad gäller fodertider och upplägg? Det är januari, kallt och vi har haft kolikkänning i stallet. Tankarna...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
4 303
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 876
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
788
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka