Foderstat, kvot hit och dit..

S

Sandran

Jag suger verkligen på detta, men vi fick en analys på vårat vinterhö i höstas som ser ut såhär:

Torrsubstans: 60 %
Smältbart Råprotein: 38 g/kg foder
Energi, foder: 6,2 MJ/kg foder

Råprotein: 101 g/kg torrsubstans
Smältbart råprotein: 64 g/kg Torrsubstans
Energi: 10,2 MJ/kg Torrsubstans

Krafft beräknade en foderstat åt mig som ser ut såhär:

Fri tillgång..äter nog 10 kg ca.
1- 1,5 kg havre om dagen
0,2 kg betfor
120 gram mineraler

Ifall han föll ur skulle jag lägga till lucern hack.

han är 19 år gammal, rids/tömkörs 6 dagar/v, mkt ut i skogen, men även markarbete med bommar och dressyr.
ca 600 kg, 163 cm.

Jag tycker inte att han musklar sig lika mkt som han brukar göra..
och är lite tunn musklemässigt tycker jag.. :/
däremot har han en stor mage..Kan det göra med åldern att han har svårt att ta upp näringen?
tror ni att kvoten kan ha blivit fel på något sätt?

Han äter nu även krafft lucern hack, ett halvt kilo..

Skulle vara intressant att höra vad ni har att säga.. ni som är lite bättre på det här än jag.. haha

Sv: Foderstat, kvot hit och dit..

Hästar blir sämre på att ta upp näring med åldern, men din är ju inte så gammal;.).

Du har ju ett jättebra grovfoder, äter han verkligen inte mer än 10 kg på fri tillgång? Det låter ganska lite. Om du kan få i honom mer skulle jag ge honom mer.

Havren förstår jag inte riktigt vitsen med, speciellt när du skriver att han är tjock om magen men tunn muskelmässigt. Jag skulle byta den mot ett mer proteinrikt foder i så fall. T ex lucern, gärna pellets om det är så att du inte får i honom mer grovfoder.

Kvoter är bra att utgå ifrån. Det är inget fel på kvoten i din foderstat, dock är alla hästar individer. En del behöver en högre kvot, andra klarar sig bra på en lägre.

Nu förutsätter jag naturligtvis att allt annat är i ordning på hästen som maskstatus och tänder.

Ge mer grovfoder o Lusern så ska du se att det rätar sig till

Mitt hösilage har ung samma ts som ditt o mina shettisar äter runt 10kg/dag

Jo menade ungefär 10 kg. Så jag hoppas han iaf får i sig 12-13. Ger han ca 3 kg på kvällen också.

Oj, han har ju de 8 åren vi haft honom gått på havre, känns ju lite vemodigt att byta helt :/ Lucernhack äter han GÄRNA, älskar det :) ger han ca 0,5 kg av det nu..

Han har nyligt kollad tänder, raspade. Mask vet jag inte :( Tänk om det är så att det är det som spökar. han har ju varit dålig i magen till och från också..

Visste ju att höet var dugligt, men skönt att veta att det är så pass bra iaf! :)

Senast ändrad av en moderator:

Ta ett kolla-masken-prov, finns på Apoteket bla. Supersmidigt och du ser precis vad du behöver avmaska mot.

Min systers häst hade dålig päls, lite putmage och så var han lös eller vattnig i magen. Han hade massor av mask :crazy: Trots regelbunden avmaskning. Tack för att det finns träckprov så vi kunde få reda på det :bow:

Ta ett kolla-masken-prov, finns på Apoteket bla. Supersmidigt och du ser precis vad du behöver avmaska mot.

Min systers häst hade dålig päls, lite putmage och så var han lös eller vattnig i magen. Han hade massor av mask :crazy: Trots regelbunden avmaskning. Tack för att det finns träckprov så vi kunde få reda på det :bow:

Sitter just och läser om "kolla masken" ska göra ett sånt där prov! Skönt att veta om han har något eller inte..Pälsen ha rju inte heller varit den bästa..usch.. Nej jag köpet ett sånt IMORRN! :p Ser dom försten alla typer av mask?

Tror de kollar tre kategorier, det är Blodmask lilla/stora, spolmask samt Övrigt vilket typ är magmask, lungmask mm.

Styngflugan sitter ju utanpå hästen, gula ägg på benen så de syns inte på provet.

Okej, då vet jag.
Återkommer då jag fått svar och så..

Han hade ingen mask alls på masktestet. Men de sa att det kan bli falska provsvarer på vintern. annars tycke rjag han ser finare ut nu när jag höjt lucern och kvällshöet lite..dessutom ha rjag börjat ge E-vitamin (vet ej om förändringen ebror på det)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
729
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 557
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Har en häst som är JÄTTESVÅR att få upp i hull och undrar vad det kan bero på? Jag har gett honom 500% mer protein än optimalområdet och...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 808
Senast: a1agnlju
·
Foder & Strö Hejsan Jag behöver lite hjälp med hur jag ska tänka kring min hästs foderstat:) hon är en lättfödd fjordhäst som tidigare varit i...
Svar
18
· Visningar
1 433

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XVI
  • Mata småfåglarna
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka