Foderstat för hund

W

Wildty

Det talas mycket om foderstater för hästar. Hur är det med hundar då? Finns det några foderstatsprogram för hundar?

Sv: Foderstat för hund

Mycket bra fråga! :idea:

Det skulle vrkligen behövas då man ser många hundar som fodras alldeles fel. Fler och fler hundar som blir feta och därför sliter ut sina leder fortare. Ett foderprogram skulle säkerligen underlätta för hundägaren att få rätt foderstat till just sin hund, då foder-rekommendationerna på fodersäcken är just det. Rekommendation, inte hur man ska fodra hunden.

Vad jag vet om finns det inget färdigt program för det, utan man får räkna och hålla koll själv.

Kalorier, balansen mellan protein och fett, vitaminer/mineraler/spårämnen och hela köret. Dom flesta hundar klarar sig helt okey om man går på rekommendationerna av ett bra foder och sen kör med ögonmått på hullet.

Jag räknar och har mig själv, och hittills har det fungerat superbra och jag har fått mycket mer insikt i vad min hund stoppar i sig och vad han behöver för att hålla hullet uppe och bygga muskler, samt vara fin i övrigt.

Jag tycker själv att jag har koll på foderstater för häst, och vill gärna lära mig att göra för hund. Kan du ge mig lite tips Bebben? jag vill hjälpa min systers vovvis som inte mår så bra...

Vad är det med den vovven då?

Först och främskt ska du läsa dig till vad en hund generellt sett behöver, i olika åldrar och storlekar. Jämföra vad foderexperter ger, hur mycket och varför. Läsa om vitaminerna, mineralerna, fettet, proteinerna, fettsyrorna osv osv.

Därefter får man kolla på hunden. Vilket hull är den i? Sjuk på något sätt? Aktivitetsnivå? Storlek? Växer den? Ja, och 100 frågor till typ...;)

Jag kan hjälpa dig lite om du vill?

Gärna!!:bump:
Det är en stor blandis (schäfer, rottis, golden och new foundland) ca 45-50 kg. Han går på lydnadsträning 1 gång i veckan + dagliga promenader. Han har en liten benägenhet av att bli dålig i magen och nu senast har han spytt och tunnat ur. Jag tror iof att det beror på att han känner av att min syster inte mått så bra.
jag är inte riktigt säker på vilken slags mat han får, men det ska vara ett av de dyrare märkena tror jag..typ RC eller Hills.

Tror inte att det finns foderprogram till hundar, då de flesta ger färdigfoder, så det behövs inte. Men det skulle vara bra om rekomendationerna på paketen stämde. Brukar tycka att de är lite knasiga, men de kan hjälpa en att få ett humm om vad hunden ska ha. Sen tycker jag inte att man ska gå efter hundens vikt heller, för på Hills planscher om vikter (tex.) står det att en Westie ska väga 7,5 kg (tror jag det var, eller 7,0 kg), men i beskrivningen av Westiesar står det att de ska väga 8-12 kg. Min väger 8 kg och är inte fet, men han skulle vara undernärd om han vägde 7 kg. Så jag tycker att man ska vara försiktig med att gå efter vikt och ras, utan gå efter storlek på hunden och motion...

Wildty skrev:
Det talas mycket om foderstater för hästar. Hur är det med hundar då? Finns det några foderstatsprogram för hundar?
Eftersom hö får så olika värden varje år så måste ju foderstaten beräknas efter det, skillnaden för hundar är ju att säcken vi köper innehåller lika år efter år efter år...... Det du måste veta är ju om hunden är lättfödd, hur mycket den jobbar och att den är frisk. Jag har draghundar och kör med ett visst märke som jag vintertid har ett högre fett-protein värde på och sommartid lägre värden då de ju dels inte jobbar och dels inte behöver extra för att hålla värmen. (de bor ute året runt)
Du kanske inte blev klokare av detta!!

Liknande trådar

Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 710
Senast: Tantan
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 534
Övr. Hund Jag har blivit kronisk sjuk och sitter här med en ung vallhund som jag inte klarar av att aktivera. Min prognos är oklar, jag kan bli...
Svar
18
· Visningar
1 879
Senast: tuaphua
·
Övr. Hund om en jagande jakthund attackerar en kopplad hund på promenad?
2
Svar
27
· Visningar
2 039
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar