Fodersort för växande 4åringar

TCJ

Trådstartare
Vad ska jag välja?
Han kommer sättas igång ordentligt i sin utbildning, dvs 7 dagar i veckan med någon form av arbete.

Jag har mycket fint hö, dock ej analyserat ÄN.
Men det är grönt och doftar gott, så ni får ett hum ;)

Och hur många kilo om dagen ungefär av kraftfodret?

Sv: Fodersort för växande 4åringar

Oh just det. Han är en korsningsvalack.
Grovt varmblod/Nordsvensk
ca 154cm hög och rätt kraftig.

Mycket unghästenergi! Mycket!

7 dar i veckan, vilken dag ska han sätta muskler?
Man måsta ha en analys för att göra en rimlig bedömning. Annars gör som många här förespråkar (inte jag) fodra med ögat.

jag har oxå en 4-åring och jag kan bara rekomendera dig att inte rida 7 dagar iv eckan. ett bra tips är att rida lika många gånger i veckan som hästen är gammal... Givetvis till en viss gräns... :)

Man vet ingenting om val av fodersort före man analyserat höet. Det går liksom inte att svara på. Personligen tror jag på, bara ett bra hö eller hösilage och saltsten och vatten tills vidare...

Med tillräckligt bra värden på höet , rätt mineralfoder och ev extra vitaminer så kommer du långt.
Sen är det ju alltid trevligt med nåt kg morötter att knapra på i krubban.

hoppla skrev:
jag har oxå en 4-åring och jag kan bara rekomendera dig att inte rida 7 dagar iv eckan. ett bra tips är att rida lika många gånger i veckan som hästen är gammal... Givetvis till en viss gräns... :)

Man vet ingenting om val av fodersort före man analyserat höet. Det går liksom inte att svara på. Personligen tror jag på, bara ett bra hö eller hösilage och saltsten och vatten tills vidare...
Oj då måste jag rida 16 dar i veckan :o

Jag kunde inte låta bli :D

TCJ skrev:
Vad ska jag välja?
Han kommer sättas igång ordentligt i sin utbildning, dvs 7 dagar i veckan med någon form av arbete.

:eek: Inte 7 dagar/vecka på en växande 4:a åring!!!?? :eek:

Liknande trådar

Foder & Strö Långt, hoppas ni orkar läsa! Jag har en Arab på 7 år ca 155-160 cm. Har haft han sen han va 2 år. Han har alltid varit lättfödd. Sett...
2
Svar
28
· Visningar
4 298
Senast: lovehorses
·
Hästmänniskan Jag har sådan beslutsångest och behöver skriva av mig, och kanske bolla med någon... Jag är 28 år, har heltidsjobb och två hundar av...
2 3
Svar
42
· Visningar
7 716
Senast: Efwa
·
Träning Jag har problem med min häst som är dåligt musklad och blir springig (går/springer snabbt och slarvigt så att hon nästan snubblar) när...
Svar
8
· Visningar
1 755
Senast: Efwa
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 360
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar