Foderrutiner-bete

C

cfz205

Har en islandshäst som står i ett lösdriftstall. De har gått på bete från maj och äter fortfarande bara gräs och jag börjar fundera på om detta verkligen är tillräckligt. De går ute på dagarna och står inne på kvällar och nätter, men får då inget att äta. Tycker att han börjar tunna ur lite över ryggen också. Magen är ganska rund men det är väl egentligen inte ett mått på att de får i sig tillräckligt med näring? De får ju inga mineraler/vitaminer heller när de går på bete. Är det inte för lång tid att vara utan mat mellan ca18.00 på kvällen och ca 10.00 på förmiddagen??

Sv: Foderrutiner-bete

Jo, det är alldeles för lång tid! Hästar ska inte vara utan mat i mer än 4-5 timmar. Tänk på att deras galla rinner till hela tiden just för att de ska äta nästan hela tiden. Förutom att hästen blir jäkligt hungrig under de timmarna så kan den, om du och den har otur, få magsår!

Dessutom innehåller gräset inte speciellt mycket näring nu, hur grönt och fint det än ser ut. Du har ju redan fått ett varningstecken, den har börjat tunna ur så ge mer mat.

Har en islandshäst som står i ett lösdriftstall. De har gått på bete från maj och äter fortfarande bara gräs och jag börjar fundera på om detta verkligen är tillräckligt. De går ute på dagarna och står inne på kvällar och nätter, men får då inget att äta. Tycker att han börjar tunna ur lite över ryggen också. Magen är ganska rund men det är väl egentligen inte ett mått på att de får i sig tillräckligt med näring? De får ju inga mineraler/vitaminer heller när de går på bete. Är det inte för lång tid att vara utan mat mellan ca18.00 på kvällen och ca 10.00 på förmiddagen??

Jag får inte kläm på det här. Å ena sidan säger du att de ännu går på bete, och å andra sidan att det är långt mellan måltiderna? ;)

Jag antar att du menar är att de går ut om dagarna i en hage där det fortfarande finns bete.

Näringen i betet är säkert inget problem. Däremot måste du ge minst någon form av grovfoder på natten om hästen är inne så länge. Varför tar ni in hästarna?! De flesta islänningar tycker det är helt OK att gå ute dygnet runt/året bara de själva kan gå in i ligghall.

Även med bara bete bör man komplettera med saltsten och någon form av mineraler som ger Selen.

De går alltså ute på dagen och äter gräs mellan ca 10.00 och 18.00, på kvällen/natten tas de in i en natthage där det inte finns gräs och får inte något att äta förrän de släpps ut nästa dag igen. Alltså inget grovfoder eller kraftfoder på kvällen/natten.

Det är inte bara för mig att börja ge mer mat eftersom vi som har hästarna i stallet inte ansvarar för/sköter utfodringen utan det gör den som äger stallet. Jag vill informera mig om vad andra tycker för att kunna ifrågasätta dessa fodderrutiner(om det behövs...??)

bara en fråga varför ta in de i en hage utan gräs?? låter ju bara dumt.. låt de gå i en hage med gräs å utfodra en gång om dagen med hö så de får i sig näring.Ge lite kraftfoder/mineraler på detta så=).

Så svaret på din fråga är beroende på om de får så pass mkt hö kl 18 att de räcker hela natten, ja då är det inte för lång tid mellan. Men ger du bara nått kilo så är svaret ja!

Det låter ju helt vansinnigt att de inte har något att äta under natten. 8 timmers bete är alldeles för lite. En häst äter i snitt mellen 16-20 timmar/dygn. Och som en tidigare har nämnt, gallan rinner till hela tiden och det är för att hästen alltså äter i stort sett dygnet runt. Du kan ju räkna ut resten hur magen mår på hästarna. Ta du och gå samman med de andra hästägarna och säg till stallägaren att det måste till hö under natten. Om hästarna går ute ändå, varför inte låte de gå kvar i gräshagen? Förstår inte anledningen av flytten förmiddag och kväll.

Snälla rara, betet den här tiden på året innehåller alldeles för litet näring.
Och om de dessutom inte får äta hela dygnet så blir det ännu värre.
Mina går ute på "bete" dygnet runt men jag fodrar ändå 3 ggr/dag.

Det är alltid svårt att ta strid om rutinerna i en annans stall. Om de inte vill ändra på rutinerna, och du inte vill flytta, får du nog ta saken i egna händer, för din häst behöver mera mat.

Det du kan göra är att förslagsvis kan göra, är att göra en egen hage i hagen till din häst, om du inte vill at hästen ska stå ensam. Ställ din häst där under natten och ge den fri tillgång på hö.(med långsam övergång från lite till mer) Den behöver nog minst ca 3-5 kg stödhö just nu, beroende på var du bor.
Komplettera med mineraler allraminst, om du inte har en höanalys.
Vill du att din häst efter avslutad måltid ska kunna spatsera ut till sina hästkompisar, kan man installera en egen grindöppnare som öppnas med en timer.

Förutom att foderrutinerna i ditt stall låter horribla så skule jag iallafall försökt få i hästen ett par kilo lucernsnitt eller pellets när jag var i stallet.

Liknande trådar

Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
626
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 743
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 878
Senast: Twihard
·
Foder & Strö Såhär års överöses man av artiklar, reklam från fodertillverkare mm på temat att ta in hästarna från betet och "stalla in". För mig är...
2
Svar
34
· Visningar
4 291
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025