Foderprogram

L

Lindaslycka

Har provat det på hippocampus men det funkar inte jag kommer inte längre än till första sidan .....nån som har förslag....

Skulle behöva veta så jag inte fodrar med för mycket protein...

Jag har tyvärr ingen analys på höet....ingen diskussion om det tack...

men om man räknar på ett snitthö.

Min häst är 10 år gammal väger typ 550 kg halvblod svårfödd.

Hon äter nu

1,2 kg krafft grund....men jag ska övergå till rehab lika mkt tänkte jag.

typ 300 gr musli

1 kg lusernhack tänte ev öka till 1,5 kg

0,5 dl blå mineral

0,5 dl sojamjöl

b vitamin

cortaflex och lite magnesium

vad har ni att säga om det

Sv: Foderprogram

Vad är det som inte funkar? Jag har använt Hippocampus en hel del de senaste dagarna och det har fungerat bra. Bara man fyller i alla uppgifter.
Innan jag fick vår höanalys använde jag snittvärden som jag tog från andra analyser, bara för att lära mig och få en någorlunda uppfattning. Men det var bara i studiesyfte.

Jag kommer bara till sidan där man ska skriva in hur gammal hästen är och vad den heter trycker jag sedan på fortsätt så händer ingenting :confused:

Lindaslycka skrev:
Jag kommer bara till sidan där man ska skriva in hur gammal hästen är och vad den heter trycker jag sedan på fortsätt så händer ingenting :confused:
Du måste först klicka på knappen "arbete" fylla i den popup-rutan, klicka på "använd" och så vips kan du fortsätta!
//marti

Om du ska räkna på ett medelhö (som du skriver), säg 8MJ och 50smbrp (ett BRA medelhö!), så behövs ingen kraftfoder alls för att täcka upp energi och proteinbehovet till en normalhäst. 10kg hö av ett sånt hö räcker gott o väl till de flesta normalfödda hästar omkring 500-600kg i lätt arbete. Är de mer svårfödda - då kanske man ska ge 12, 13, 14kg så är det ordnat! ;)
Lusernhack skulle du väl kunna ge iaf, om du nu vill det, men varför Krafft Grund, musli, soja och dittan o dattan?

Men låt säga att ditt hö har värdena 8MJ men bara 40smbrp, som ju också är ganska "medelhö"... då blir proteinet för lågt. (kvoten bara 5) Då kan man med fördel ge just LUSERN för att höja upp kvoten.

Om värdena är 8MJ och 30smbrp, så blir kvoten bara 3.75 - på TOK för låg, men inte alls ovanligt att ett hö ser ut så. Tyvärr.

Om du nu inte har analys på höet, så att man kan räkna på det och vara på den säkra sidan, så skulle jag räkna efter de sistnämnda värdena och försöka att få upp kvoten genom LUSERN och om du VILL, kanske 0.5kg Krafft Grund. Men inget mer! (mineraler förstås men inte soja!, musli o sånt)

Det som är bra med att höja upp kvoten (dvs höja proteinet i foderstaten) med just LUSERN är att ÄVEN om det nu skulle vara de högre värdena med protein i höet så GÖR DET INGET om du ger lusern - det är ofarligt att ge en hög kvot så länge det kommer från grovfoder, vilket ju lusern räknas som.

Så mitt tips är alltså:
Räkna på de låga värdena, 8MJ/30smbrp, och använda LUSERN som proteintillskott. :smirk: Det är det allra bästa sättet för den som inte har analys på grovfodret!

Skulle tro det är din dator det är fel på. Kommer du inte vidare, men alla andra gör det så ligger nog felet i din dator.

Tack .......har själv funderat på att ta bort sojan men jag ger ju så lite så....

Hon är jättesvår född så om jag inte skulle ge krafft skulle hon inte kunna sätta muskler alls.

Egentligen så köpte jag krafft och musli för att få i henne lusernpellets men hon ville ändå inte ha...hon har tunnat ur jätte mkt bara på 1,5 månad utan lusern...men jag hoppas hon blir rundare snart...

hon kommer nog äta krafft rehab och musli sen när grunden är slut...

men 0.5 kg krafft blir inte det lite lite till en stor svårfödd häst???

jo det måste ju vara nått fel ...........på min om det funkar för er andra

Lindaslycka skrev:
Tack .......har själv funderat på att ta bort sojan men jag ger ju så lite så....

Hon är jättesvår född så om jag inte skulle ge krafft skulle hon inte kunna sätta muskler alls.

Egentligen så köpte jag krafft och musli för att få i henne lusernpellets men hon ville ändå inte ha...hon har tunnat ur jätte mkt bara på 1,5 månad utan lusern...men jag hoppas hon blir rundare snart...

hon kommer nog äta krafft rehab och musli sen när grunden är slut...

men 0.5 kg krafft blir inte det lite lite till en stor svårfödd häst???

Inte om du ger tillräcklig mängd hö av goda värden! Är den svårfödd så ge en fri tillgång på hö då - plus lusern som proteintillskott. Man behöver inte ge kraftfoder om man har bra hö, men nu vet vi ju inte om det är bra eller inte. Därför skulle jag ge lusern för att vara på den säkra sidan!

Sen kan du som sagt, för skrammel i krubban, ge 0.5kg Krafft. Men varför inte byta ut det mot Nya Krafft Groov som har en större proteinmängd och kvot?

Men förresten - du skriver att "Egentligen så köpte jag krafft och musli för att få i henne lusernpellets men hon ville ändå inte ha" - är det alltså svårt att få henne att äta lusern?

Har du krafft groov och musli kvar så fodra det tills säckarna tagit slut... sen kan du ev. byta om du vill (till NYA krafft groov). Öka både lusern och hömängden i första hand!! (hur mkr får den nu?)

Hon får krafft grund ,,,men jAG håller på och byter till rehab...

hon får 9 kg hö och 1 l lusern hack...

Ja hon åt sin pelletrerade lusern i ett år men nu vägrar hon äta ....

Det var min vet på mälarkliniken som ville att ja skulle ge rehab

Ja men byt till Rehab du! Det inenhåller en högre kvot (mer protein).
:smirk:

Men du! Varför ger du bara 9kg hö till en svårfödd häst?? :confused:
De ska ha fri tillgång på hö i första hand, SEN kan man kompensera med kraftfoder OM det behövs.
Om inte förklarningen är att den inte äter mer än 9kg även omd en FÅR mer? Vissa hästar är ju sånna...

Men öka höet så mycket du kan och öka lusernet till minst ett par kilo. Ge 0.5-1kg Rehab också, OM du nu absolut vill det och tror att den behöver det MEN I FÖRSTA HAND: ÖKa grovfodret!!

Hon äter direkt inte mer än 5 kg under natten...och så är det inte mer mängd hon behöver....hon får hömage lusernen däremot gör henne rund runt om och inte bara på magen...

men jag ska öka lusernen mer då om hon inte tjockar till sig...:)

5 kg under natten - ja men resten av dygnet? Hur många gånger per dygn fodrar du och får inte hästen hö varje gång?

Om hon då tappar över ryggen på bara hö och blir rund om magen - det du kallar hömage - så kan ju det vara tecken på låg proteinhalt. När du då dessutom får en bättre "kropp" på hästen när du tillför lusern verkar det som om ditt hö har låg proteinhalt. Då har du redan tidigare i tråden fått råd om hur du bör göra.

Senast ändrad:

Pigan skrev:
5 kg under natten - ja men resten av dygnet? Hur många gånger per dygn fodrar du och får inte hästen hö varje gång?

Om hon då tappar över ryggen på bara hö och blir rund om magen - det du kallar hömage - så kan ju det vara tecken på låg proteinhalt. När du då dessutom får en bättre "kropp" på hästen när du tillför lusern verkar det som om ditt hö har låg proteinhalt. Då har du redan tidigare i tråden fått råd om hur du bör göra.

:bow: Ja kan mycket väl vara låg proteinhalt i höet och därför blir hästen BUKIG av det. ("får hömage")

Om man inte vill analysera sitt hö och räkan ut en korrekt foderstat så är den bästa lösningen att ge några kilo LUSERN. Då har man säkrat proteinbehovet (om inte höet har en VÄLDIGT låg kvot förstås) och även om höet är proteinrikt så är det ingen fara att ge överskott av protein så länge det komer från grovfoder (dvs hö och lusern).

milly skrev:
:bow: Ja kan mycket väl vara låg proteinhalt i höet och därför blir hästen BUKIG av det. ("får hömage")

Om man inte vill analysera sitt hö och räkan ut en korrekt foderstat så är den bästa lösningen att ge några kilo LUSERN. Då har man säkrat proteinbehovet (om inte höet har en VÄLDIGT låg kvot förstås) och även om höet är proteinrikt så är det ingen fara att ge överskott av protein så länge det komer från grovfoder (dvs hö och lusern).

Mmmm jag vet. Tror du svarade fel person. Tycker det vore intressant att få veta antal utfodringar från frågeställare då h*n säger att hästen inte äter mer än 5 kg under natten. Det handlar ju om vad hästen äter under hela dygnet också.

Pigan skrev:
Mmmm jag vet. Tror du svarade fel person. Tycker det vore intressant att få veta antal utfodringar från frågeställare då h*n säger att hästen inte äter mer än 5 kg under natten. Det handlar ju om vad hästen äter under hela dygnet också.

Nej jag svarade inte fel person. Sista spalten var ett allmänt konstaterande, inte som påpekande för just DIG. :smirk:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 495
Senast: Irival
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 207
Senast: ufot
·
Foder & Strö hej! Jag skulle vilja ha lite tips på foder till min äldsta herre. Som rubriken lyder är han 34 år och har alltid varit precis...
Svar
10
· Visningar
1 361
Senast: Blubbis
·
Hundhälsa Min 14 veckors valp är en kräsen individ. Det är min teori iallafall. När hon kom hem fick hon bozita robur för valpar. Kräktes av...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 207
Senast: isafore
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar