Foderponny

OliviaLillans

Trådstartare
Hej alla på buke.
Nybörjare det så att jag söker foderponny och tänkte själv lägga ut en annons. Om ni skulle leta fodervärd vad skulle ni vilja att det skulle stå i annonsen?
Sen tänkte jag lite med det här med betalning vem ska betala vad?
 
Sv: Foderponny

Du ska inte skriva vad du tror att ponnyägare vill läsa du ska skriva precis som det är och inget mer el mindre annars kommer du inte hitta rätt iallafall.
 
Sv: Foderponny

Angående betalning är det "normala" att fodervärden betalar allt utom försäkringen, men även det kan vara lite olika.

Stallplats, foder och skoning får du räkna med att betala.
 
Sv: Foderponny

Plus vaccinationer, tandvård, åtminstone en viss del av veterinärvården (t ex utryckning vid kolik, sy ihop sår), träckprov och avmaskning, träning, samt den utrustning som inte ägaren lämnar med vilket i värsta fall kan innebära sadeln.
 
Sv: Foderponny

Säger som tidigare redan skrivit att var ärlig med vad du kan erbjuda i form av kunskaper, stallplats, tränings/ridambitioner och vilken typ av ponny du söker.

Räkna med att du får betala precis allt så får det bli en bonus om ägaren själv vill betala försäkringen. Båda alternativen är nämligen vanliga.

Om du hittar en ponny som passar så var noga med att skriva ett ordentligt kontrakt som innefattar uppsägningstider m m. Besiktiga gärna innan du tar hem den också för då har du papper på vilken kondition ponnyn är i om det skulle hända något.
 
Sv: Foderponny

jag ser gärna att man beskriver sig själv och vilken sorts häst man gillar att rida (pigg eller seg typ?) ungefär hur bra man rider (vad man gör på lektionerna) gärna att man pratat med sin ridlärare som kan agera referens. Var man tänkt ha hästen, vad man vill göra med hästen.

Är det ett barn som söker foderhäst ser jag jättegärna att vuxna sköter kontakten, eftersom det är de somska stå för det ekonomiska. Vet inte hur många tretton-fjortonåringar som mailat mig och säger att de bara söker en häst, temperament spelar ingen roll. Frågar man hur långt de kommit inom ridningen så blir det "vi galopperar och travar och skrittar och ah rider runt lite" och frågar man vilken ridlärare de har minns de inte namnet. På frågan om föräldrarna är engagerade och "med på tåget" undrar de ofta vad "engagerade" betyder och det ger ju inget toppenintryck till en hästägare. De vill ofta ha egen häst för att komma ut och tävla, samtidigt som intrycket man får från dem är att de ska vara kvar på ridskola ett par år till.

Jag tycker man ska se på foderhästsletandet lite som om man skulle köpa häst. Man ska inte leta efter "en häst" utan DEN hästen, som man trivs med från början och kan ha kul tillsammns med. en för svår häst eller en häst med temperament man inte klickar med blir sällan så kul som det kan bli.
 
Sv: Foderponny

Hej alla på buke.
Nybörjare det så att jag söker foderponny och tänkte själv lägga ut en annons.

Jag skulle inte svara på en annons som är utlagd av ett barn (omyndig person). Jag vill att det ska vara en förälder som lägger ut annonsen och ärligt beskriver vad FAMILJEN kan erbjuda.

Finns det föräldrar (eller annan närstående vuxen) som har erfarenhet/kunskap? I övrigt vill jag veta lite om ridkunskaper, uppstallning, tränare etc.

Sådant som inte behöver stå i annonsen men som måste kunna besvaras vid ev kontakt är: Finns det backup från föräldrar/syskon om barnet bli sjukt, tröttnar etc. Om det händer hästen något - kan den då köras till klinik? Rätt föräldrar har inga problem att svara på dessa frågor. De som inte har en aning om vad det innebär att ha häst har inte alltid tänkt igenom vad det kan innebära.
 

Liknande trådar

L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 037
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Hej! Snart dags att köpa egen häst efter att ha haft den önskan sedan 7 års ålder. Har nu äntligen en månadslön som tillåter häst och...
Svar
1
· Visningar
822
Senast: Andromedae
·
Ekonomi & Juridik Idag noteras att det finns 186 svenska halvblod mellan två och tre år till salu på den stora hästförsäljarsajten. Tittar man på alla...
Svar
6
· Visningar
1 141
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
2
Svar
20
· Visningar
3 621
Senast: SwedEmB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Väder
  • Störiga saker vi stör oss på, del 36.
  • Vd

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp