Foderpackning

sarawi

Trådstartare
Hade veterinär/tandläkare ute innan sommaren och konstaterade då att min häst hade flera jättestora foderpackningar både långt fram och vid tänder långt bak i munnen. För några dagar sedan va veterinären ute igen och sa att dom inte har "läkt" utan är lika stora och inflammerade. När hon pillade med en stor pincett så började det blöda och hästen verkade ha ont, även fast hon fått extremt mkt lugnande.
Vet sa att detta behövs göras var 6e vecka antagligen livet ut. känns inte så kul eftsrom det kostar en del varje gång, ca 1500kr

vet sa också at jag kunde försöka sploa själv med slang varje dag.

Har försökt hitta info om detta på internet men kan inte hitta något!

Är det nån som har lite fakta foderpackningar?
är det verkligen så att det så svårt att läka? och är det någon som har tips på hur man kan få hästen att tycka om vattenslangen inne i munnen?

Sv: Foderpackning

Min häst får också foderinpackningar men min veterinär sa att det räckte göra vid tänderna 2 ggr om året, vi ska snart in igen. Min häst hade också rejäla tussar ganska långt in i munnen. Var 6:e vecka låter ofta och jag håller med dig: dyrt!

Ett av mina ston får inpackningar. Jag rensar själv vid behov (några gånger i veckan) dels med handen och så använder jag en stor spruta med vatten. Det funkar bra att hålla efter och så får vet kolla med regelbundna mellanrum -det handlar absolut inte om var 6-e vecka.
Men det beror ju helt på hur stort problemet är, vissa funkar bra att hålla efter och rensa själv och vissa hästar är så illa att man får ta bort dom.

Prova att rensa själv och se vad vet säger efterhand. En STOR spruta tror jag är lättare än att stoppa in en vattenslang dock...

Det beror nog på orsaken till inpackningen, hästens ålder, hur länge den haft inpackningar, hur ofta man rensar och hur duktig veterinären är på just tänder.

Vår (då 7-åring) hade fått en felaktig tuggrörelse pga en vargtand som störde när han åt. Han hade en del inpackningar då som rensades, sedan hade vi ett par ytterligare återbesök då vet rensade och kollade hur det ändrade sig.
På tre behandlingar hade det gått till sig, och året efter på återbesöket hade han inga inpackningar.
(Vargtanden togs naturligtvis bort)
Veterinären har gått utbildning hos Torbjörn och hon är mycket noga och förklarar allt hon gör.

Så, om jag var du skulle jag fråga veterinären vad denne tror är orsaken till inpackningarna och om det finns något annat att göra för att förbättra.
Jag har ingen fakta om vad som är den vanligaste orsaken till inpackningar, eller hur vanligt det är att man måste ta ut vet var 6:e vecka resten av hästen liv (:eek:) det blir ju sjukt dyrt, frågan är hur länge man har råd med sånt... Hur gammal är hästen?

veterinären sa att hon hade haft det så länge att det antagligen aldrig kommer läka...

Har testat med slang och det funkar rätt så bra, hon tycker det är helt ok att ha den i munnen när jag väl fått in den. grejen är att packningarna sitter så himla långt bak att det är jättesvårt att komma till. När veterinären va ute så fick hon ge extremt mycket lugnande eller vad det nu är så att vi kunde dra tungan åt sidan och komma åt.

Hon är 16 år, så inte jätteung men inte gammal heller.

Få rhelt enkelt fortsätta med slangen, funderar även på att köpa en sån besprutnings spruta som hon hade om det går bra med slangen, blir ju billiagre i längden :crazy:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna...
Svar
16
· Visningar
1 082
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 980
Senast: Lavinia
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 693
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 673

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat