"Foderöverkänsliga"?

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare faxa
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 903
F

faxa

Är det vanligt att hästar inte klarar äta betfor? Blir stirriga, nervösa, stressiga?
Min blir nämligen det, även några fullblod som jag jobbade med för många år sen. Kan någon med kunskap förklara varför?

Några andra hästar som är överkänsliga mot något annat typ av foder, berätta gärna om hur dom reagerar o vad det beror på.

Sv: "Foderöverkänsliga"?

En av våra går i taken om han får 3 dl blöt betfor. Vi hade ett HBL sto hon fick kolik av betfor.

Mammas häst verkar inte tåla hippo alfa. Normalt sett får han havre o hösilage. Men för någon månad sen tog havren slut o det dröjde ett tag innan vi kunde köpa nytt, Hade dock hippo alfa hemma o började ge små mängder av det. Han fick stora bulor vid ryggen. När vi började med havren igen vart han helt bra after nån vecka. Är ju inte säkert att det inte va alfan han tålde, det kan ju vara för att det vart lite mer protein som han fick bulorna. Men han fick bara 0.4 kg om dagen så på den lilla mängden blir det ju inte så stor protein skillnad.

Min häst tål inte betfor, får allergiska reaktioner och diarrée.
Syrrans ponny blir knäpp av havre.

Hej!

Min blir som en månraket av betfor. I vanliga fall är hon en snäll och cool häst som nästan ingenting skrämmer, med betfor i kroppen förvandlas hon och tycker allt är läskigt. Kan inte galoppera rakt fram i skogen för alla odjur (stenar, träd, fåglar mm som hon annars inte bryr sej om)...
Extra kul är det när hon får medicin och måste få betfor...

/ Lavinia, som just nu rider ut på månraket och faktiskt nästan trillar av ibland..

Borde betfor inte kunna ge en s k "sugarrush", eller hur man nu ska uttrycka det?

Jag upplever att min cob blir stissigare med betfor i foderstaten, vilket han nu måste ha för att förebygga kolik ( enligt vet rek ):(

En annan häst i stallet är också på tårna och jag misstänker starkt betforn eftersom ägaren har provat att dra ner på den redan minimala kraftfodermängden utan att det gett ngt positivt resultat.

Socker ger ju snabb energi så i o f sig borde det stissiga försvinna rätt snabbt, egentligen...

Mitt fullblod tål inte heller betfor hon får en otrolig nergi och blir jätte stressig och nervös. Samtidigt märkte jag att hon mycke lättare fick kolik när hon åt detta. Efter ajg slutade ge betfor till henne för ca 3 årsedan har hon heller inte fått kolik....finns nog ett litet samband där.
Sen blir hon väldigt nervig av havre, så det har jag fått låta bli och ge henne det med.
Men hästar är lite olika de oxå precis som vi manniskor. Märker man att de reagerar negativt på något sätt utav sitt foder så får man väl se över det och sluta ge dem det som de inte klarar av.

Lustigt att veterinären på djursjukhuset "ordinerade" min pålle betfor just för att förhindra kolik! Det innehåller mycket fibrer och vätska och hjälper till att transportera resterande kraftfoder enligt veterinären. Kanske olika typer av kolik våra hästar har haft.

Ja, kan nog vara så eller att reagerar olika. Har oxå hört att betfor ska vara bra mot kolik, men så är inte fallet med min.
Men hon får i övrigt en väldigt fiberrikkost utan betfor och utan havre nu och hon mår alldeles prima!

Men som sagt man får ju testa och se vad som passar just sin egna häst. Varje häst är ju unik på sitt sätt....:)

Pröva att blanda medicin i äppelmos, fast det är ju socker i det med i och för sig men det kanske går bättre? Om man har egna äpplen kan man göra äppelmos utan socker

Betfor innehåller lättsmälta kolhydrater som ger snabb energi. Dessutom innehåller det 23% socker så om hästen är lite känslig blir den nog lite stirrig av betfor.

Liknande trådar

Foder & Strö Min häst ger mig gråa hår. Jag har nu testat Aveve Icelandic mix - om det är mineraler i det vill hon inte äta. St. Hippolyt Höcobs...
Svar
17
· Visningar
909
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
3 002
R
Gravid - 1år I dag var min man och jag och gjorde ett tidigt ultraljud, då vi ville se om allt såg bra ut med "vårt lilla Pyre" (jag är i v. 7). Vi...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 634
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna...
Svar
16
· Visningar
1 157
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka