Fodermängder

S

Skåningen

Hej alla!
Jag har en sån enorm hästlängtan och har börjat räkna på de ekonomiska möjligheterna att skaffa häst.
Har väldigt dålig koll på hur mycket en häst äter och vad den behöver. Hade tänkt mig en häst i storleksordningen 160-165 cm mankhöjd som skulle ridas dels i skogen, dels för instruktör.
Någon som kan hjälpa mig?? :confused:

Sv: Fodermängder

Det beror ju mycket på individen. Vissa hästar inom en viss ras är svårfödda (generellt sett fullblod), andra lättfödda (kallblod, ponnies), men allt hänger ju på just individen.

Mitt förra halvblod satte nog i sig mellan 15-25 kg hösilage/dag (á 2.50 kr/kg) och en skvätt kraftfoder. Min nuvarande lilla kallblodsfröken äter nog för runt 10 kg hö (med bra värden) till samma kg-pris. Dessa två har alltså käkat GROVFODER för ca 750 kr respektive 1875 kr. Sedan tillkommer kraftfoder (vilket jag strävar efter att hålla på minimum. Ridning promnad-lätt träning.

Kort sagt: svårt att kalkylera med utan att veta vilken häst det baseras på. Men titta på stall med helinackordering där fodret ingår i priset, så slipper du kalldusch...

Hej!

Jag förstår att det är jättesvårt att säga så på rak arm, ville bara försöka få ett hum om vilka mängder det rör sig om.
Har haft två väldigt lättfödda araber, som mest gick som sällskap och lätt promenadridning, tidigare. Känns inte alls som att det går att jämföra med dem.

Tack för ditt svar! :)

Som sagt; en lätt grej kan ju vara att börja med foder-ingår-stallplats om man inte vill ha hela uppskatta åtgång-handla in foder-boka hö-hämta-etc-grejen.

Lite beroende på var i Skåne du huserar finns det ju platser där man kan stå så pass billigt med maten inkluderad att det knappt lönar sig att fara fram och tillbaka som en iller för att fixa själv.

Ystadtrakten, så det är inte billigt med såna platser här...Men annars är det nog det bästa alternativet. Smidigast om inte annat.

LÅTER inte som något dyrt område, jag har fått erbjudande om 1500 kr inkl mat exkl. mockning. Underbar ridterräng, paddock och fint stall.

Det är inte mer än vad jag får betala med kallhyra och mat när jag fixar det själv. Och då tillkommer min DYRBARA tid och körning (för att hämta själv menar jag)

Se bara till att det inte är ett stall där det ingår 6 kg hö och om du tar mer får du betala 4 kr kg....

Been there...

Nu står jag på ett ställe där hö köps in av stallägaren och så delas kostnaden lika på antalet hästar i stallet oavsett hur många kg den enskilda hästen sätter i sig. Målet är att folk inte ska backa för att ge mycket grovfoder :bow:

Jättesvårt att säga vad en häst äter, beror som sagt var på ras. Mitt kallblod åt ca 16kg höensilage (ingick i stallhyran) och ca 0,5 kg kraftfoder (korn och krafftgrund) (dvs kostnad högst 300kr/mån inkl mineraler & vitaminer.

Mitt fullblod som jag har nu äter ca 10-12kg hö (ingick i stallhyran) och 3-4kg kraftfoder + tillskott! Och inte de billiga sorterna utan bla sånt som kostar 10kr/kg :o Dvs jag kan räkna med en månadskostnad på nästan 700-800kr!!

En stor häst kostar i snitt runt 3000:-/månaden. Detta om amn räknar med "normal" hyra, träningar,mat,försäkring, veterinär mm...

Skulle vilja säga att en normal häst kostar minst 4000 kr i månaden om man räknar med ca:

1000kr i kallhyra inkl strö.
Kraft, grovfoder och mineraler 1000kr
försäkring 500 kr
hovslagare 400 kr
träningar x 4 1000kr

plus utrustning, vaccinering, avmaskning, skador, transport till o från stallet etc etc.

Jag föredrar att inte räkna efter... :crazy:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 111
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 940
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 423
Senast: mamman
·
Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 328
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar