Fodermängd, hur mycket mat får din hund?

Vad väger din hund?
De väger 6-6.5 kg båda två

Hur mycket foder får din hund?
Mina får 50/50 färskfoder och torrfoder. De får 1 dl (60-70) torrfoder och ca 75 g färskfoder per dag.

Vilken typ av foder ger du och vilken mängd rekommenderar tillverkaren?
Följer rekommendationerna ganska bra. Lägger dom mellan rekommenderad dos för aktiva och överviktiga. Ger Acana prairie pultry torrfoder och pure natural färskfoder.

Hur upplever du din hunds hull? Är den lätt eller svårfödd i relation till aktivitetsnivå?
Mina hundar äter inte exakt mängd torrfoder per dag. De får varsin skål men båda småäter under dagen, är ofta lite kvar till dagen efter. Jag tycker båda är bra normalhull. Man känner revbenen utan att behöva trycka, men revbenen syns inte. De är inte särskilt musklade någon av dom, pga lägre aktivitetsnivå. Ena hunden kastrerades ifjol och var orolig för att han skulle lägga på sig men det verkar inte vara någon fara. Den hunden är också känslig i magen och tål inte foderbyten särskilt bra.

Jag vet inte vad ett normalt fodermått rymmer i dl men det rymms ca 200g i de vi har.
Lilla S. Bruksschäfer 1 år 27 kg- Standardt Orginal strax under 400g fördelat på 2 ggr. Får lite mindre än de andra ungtikarna då hon pga sin skada inte jobbar fysiskt. Hon är ändå snygg i kroppen, lagom hull med midja och bygger lätt muskler även om mer hade önskats. Hade hon kunnat tränas normalt hade hon varit döläcker i kroppen.

Calibra. Bruksschäfer 8,5 mån 24 kg- Standardt Orginal 400g fördelat på 2 ggr. Skitsnygg i kroppen!! Torr och stam med synliga muskler. Jättenöjd!

Criga. Bruksschäfer 8,5 mån 23 kg - Standard Orginal strax över 400g fördelat på 2 ggr. Hon har lite högre förbränning än sin syster så vi har nyss börjat öka hennes giva. Torr och stram i kroppen. Hullet är lagom för en unghund men hon behöver lite extra för att bygga muskler.

Mamma Mu, Bruksschäfer 9 år nu 37 kg ska väga 34-35 - Här har vi slitit vårat hår med att få ner henne i vikt. Hon har det sista året blivit fet av allt! Bytte nyligen från Standardt till Eukanuba Adult Weight Control Large. Ger strax under 400g fördelat på 2 ggr. Hon får även lite extra kosttillskott för att hålla lederna frächa. Hon är fet men superfräch.

Skägget, Dvärgschnauzer 4 år 8,7 kg- Standard Orginal lite under 4 dl fördelat på ggr. Skägget är stor i typen för sin ras och är fin i kroppen. Midja och muskler. Han hänger på Schäfrarna över allt.

Frank, 3 år nykastrerad, 25 kg: Ca 140 g Standardt Normal och 230 g Nordic färskfoder fördelat på två mål per dag. Just nu ligger han väl lite lite för högt i hull, men man känner utan problem revbenen när man stryker honom längst sidorna. Vi får väl se om hans kastrering påverkar hans ämnesomsättning längre fram.

Morris, 10 mån, 27 kg - Ca 180 g Standard Normal och 250g Nordic färskfoder. Han är fin i hullet nu, man kan skymta revbenen i vissa vinkar men han är inte längre så benig som han var för någon månad sen.

Ingen aning vad tillverkaren rekommenderar för mängd, vi tittar på hullet på hundarna och utgår ifrån det.

Båda mina är i bra hull. Sigge (dvärgschnauzer drygt 7 kg) äter bravo färskfoder, lite mer än rekommenderad giva. Han har alltid varit svårfödd även om det är lättare nu efter kastrering och medelålders. Han äter 1,5-2 hamburgare/dag vilket motsvarar ca 250 g.

Stoja (aussie typ 17-18 kg) äter istället mindre än rekommenderad giva för att hålla hullet. Numera äter hon rc Urinary efter urinsten i somras. 6-7 dl/dag kommer inte ihåg gram.

Jag gör en ny tråd med risk för att frågan annars drunknar i "allmänna fodertråden", hoppas det är ok för moderator :)

Jag är helt enkelt nyfiken på hur mycket foder ni ger era hundar, i relation till hull och fodertillverkarens rekommendationer.

Vad väger din hund?

Hur mycket foder får din hund? (gärna i både gram och deciliter om det är torrfoder, gram och % av kroppsvikt om du ger färskfoder. Om ni orkar väga alltså :p)

Vilken typ av foder ger du och vilken mängd rekommenderar tillverkaren? (om du inte barfar alltså)

Hur upplever du din hunds hull? Är den lätt eller svårfödd i relation till aktivitetsnivå? (gärna en utförlig beskrivning av hullet. Har din hund en synlig midja? Hur lätt känner du revbenen? Är de synliga? Osv)

Orkar inte väga. 12 dl Acana Lamb and okanagan Apple per dag. Spelar ingen roll om jag ger 18 dl, hullet är som det är. Generöst med köttiga märgben av nöt, älg och lamm. Ca 1 dl olja (solros)/dag i tillägg.

Riesenschnauzer, hane, kastrerad, 9 år, 77 cm i mkh. 33 kg. Slank/spinkig. Tydlig midja. Väldigt tydligt kännbara revben (synliga om annan päls), tydligt kännbara samt synliga höftbensknölar, kännbara kotor i ryggraden, syns om klippt. Notoriskt svårfödd, alltid varit.

Inte kollat vad tillverkaren rekommenderar. Stämmer aldrig iaf.

Gav färskfoder förr. Men vid 1200 gram färskfoder per dygn (tre mål) och en hund som vägde 30 kg la jag för alltid ner det experimentet.

Vad väger din hund?
6,3 kg och 6,8 kg fullvuxna, den ena kastrerad. Båda samma aktivitetsnivå.

Båda får strax under 1 dl åt gången två gånger per dag. Så kanske 1,75 dl per dag. Plus 1 kapsel fiskolja.

Magnusson M&B Grain-free. Tillverkaren rekommenderar 3 dl per dag för en 5 kg hund. Dvs mer än det dubbla mot vad mina får idag! :eek:

Hur upplever du din hunds hull? Är den lätt eller svårfödd i relation till aktivitetsnivå?
Båda är väldigt lättfödda. De har en synlig midja och man kan känna revbenen men inte se revbenen pga pälsen.

Vad väger din hund?
6-månadersvalp på ca 20 kg.

625 g plus godis och köttben.

VoH Puppy. Rekommendationen är 2-5% av kroppsvikten, 625 g är ca 3% av hans kroppsvikt just nu.

Han är bra mycket mer lättfödd än vad jag är van vid men jag tror att han är rätt normalfödd. Jag känner hans revben med lätthet och han har en tydlig midja. Ser inte hans revben pga massa päls (Pudel). Känner ändå att jag behöver dra ner på hans mat lite nu då han slutat växa så mycket på höjden och istället fått lite kagge.

Vad väger din hund?
6,3 kg och 6,8 kg fullvuxna, den ena kastrerad. Båda samma aktivitetsnivå.

Båda får strax under 1 dl åt gången två gånger per dag. Så kanske 1,75 dl per dag. Plus 1 kapsel fiskolja.

Magnusson M&B Grain-free. Tillverkaren rekommenderar 3 dl per dag för en 5 kg hund. Dvs mer än det dubbla mot vad mina får idag! :eek:

Båda är väldigt lättfödda. De har en synlig midja och man kan känna revbenen men inte se revbenen pga pälsen.

Tänk så olika det kan vara! Frank väger ju bara drygt ett halvt kilo mer och får ungefär dubbelt så mycket mat som dina om man antar att fodren väger typ lika mycket :D

Betty, 1 år, 6,5-7 kg: Äter just nu en blandning av brit care active och nutrima sport intense, ungefär 1 dl som jag smular och blandar med varierad mängd blandfärs 2 ggr om dagen. Lite olivolja blandas i ibland och nån gånger i veckan en äggula. Råa eller torkade ben varje dag och sen träningsgodis på det.

Håller på och byter foder i jakt efter ett hon gillar så jag slipper toppa fodret.

Kör just nu både torrfoder och färskt då jag har två hundar som fått vila massor i vinter och behövde magrare foder.
Vikter på hundarna
Polly 7,7-7,8 kg som perfekt - väger just nu 8,2 men inget som oroar mig då hon snabbt går ner när hon väl får börja röra på sig mer (hon var uppe i 8,7 ett tag pga strikt vila pga sina skador).
Mini 5 kg som perfekt, men väger tyvärr modiga 5,6 nu då hon varit mycket sällskapsdam till Polly - är dock alltid överviktigt hur tusan jag än gör.
Skalman 7,4 kg och växer fortfarande (bara 8 månader). I lagom hull.

Hur mycket foder får dom
Polly i vanliga fall 150 gr färsk mat per dag. Just nu pga rehabtid får hon istället 30 gram magert torrfoder (kombo av Brit Care rabbit och RC satiety) morgon och 50 gr Mush + 25 gram ris på kvällen. Går även en del småbitar magert godis till rehab-träning varje dag.
Mini får 20 gram magert torrfoder (kombo av Brit Care rabbit och RC Satiety) på morgonen (galet liten giva) och 25 gram färskt + ca 20 gram ris kväll. Mindre än halv ranson mot rekommenderat, men detta är hunden som vägrar släppa sitt fett ;) Även hon får lite godis dagtid när dom får träna på gåbandet eller hålla på med balansövningar, men mycket liten ranson till henne.
Skalman får just nu 35-40 gram fetare torrfoder (Purizon eller Essentials) på morgonen och 75 gram färskt på kvällen.

Hur jag upplever hullet och lättföddhet/svårföddhet på dom.
Polly normalfödd. Lätt att hålla i hull när hon är normalt aktiv (eller hon är väldigt aktiv i vanliga fall), men just nu under rehab sen ett halvår tillbaka. Lätt att få om hon gått upp något, bara hon får röra på sig.
MIni - oerhört lätt att lägga på hullet och har varit så hela sitt liv. Tyvärr sen ett år tillbaka tvingad till mer koppelgående då hon är lite väl jakttokig och inte helt säker på vissa hundmöten (hon kan gärna ge en rak höger till vissa tikar/kastrater). Inte så busig mm så gör inte av med speciellt mycket energi.
Skalman. Är nog rätt normal vad gäller hålla i rätt hull. Matgalen och skulle säkerligen kunna käka sig smällfet om han bara fick...

Senast ändrad:
Jag tar mina två tävlingshundar som exempel:

Vad väger din hund?

Tik 1 (7,5 år) ca 22-23 kg
Tik 2 (2,5 år) ca 18 kg

Tik 1 får ca 4 dl torrfoder + ca180 g färskfoder uppdelat på 3 mål (två mål torrt och 1 färskt)
Tik 2 får ca 5 dl torrfoder + ca 180 g färskfoder uppdelat på 3 mål (två

Magnussons Meat & Biscuit + MUSH Vaisto. Ingen aning om vad rekommenderad utfodringsmängd är, det tittar jag aldrig på :p. Fodrar alltid efter hur hunden ser ut i kroppen, aktivitetsnivå osv.

Tikarna är olika byggda och av lite olika typ och kroppsform, och har därför olika "grundvikt" om man så säger pga kroppsbyggnad och stomme ex. Tik 2 är mindre, men behöver mer mat än tik 1 pga mycket mer aktiv i vardagsrörelse ;) ! Tik 2 bränner helt enkelt mer än tik 1.

Bägge två är i bra hull och hålls alltid hellre mot det lite magra än det lite feta....

Vad väger din hund?

Ladda: 20 kg (lite tjock, ska inte väga mer än 19,5)
Otis: 22,5 kg
Floyd: 14 kg

Hur mycket foder får din hund? (gärna i både gram och deciliter om det är torrfoder, gram och % av kroppsvikt om du ger färskfoder. Om ni orkar väga alltså :p)

Ladda: ca 380 gram Nordic SP+
Otis: ca 650 gram Nordic SP+
Floyd: ca 500 gram VOMs valpfoder eller MUSHs valpfoder (gris/kalkon/kyckling)

Vilken typ av foder ger du och vilken mängd rekommenderar tillverkaren? (om du inte barfar alltså)
Nordic SP+ till de vuxna och blandar VOMs och MUSHs valpfoder till valpen. Brukar ge valpen en klatt av de vuxnas emellanåt också för att han ska få lite rött kött i kosten.
Tror Ladda ligger snäppet under rekommenderat, Otis ligger över och Floyd ligger på ca 2% av förväntad vuxenvikt.

Hur upplever du din hunds hull? Är den lätt eller svårfödd i relation till aktivitetsnivå? (gärna en utförlig beskrivning av hullet. Har din hund en synlig midja? Hur lätt känner du revbenen? Är de synliga? Osv)
Ladda: Lite åt det tjocka hållet, man känner revbenen enkelt men det är lite för mycket hull emellan. Inga synliga revben (men en hel del päls), men en tydlig midja. Hon är lättfödd, särskilt i samband med löp har hon en tendens att lägga på sig.

Otis: Lagom, men lite åt det tunna hållet. Revbenen är synliga i vissa vinklar, trots att han har rätt mycket päls. Tydlig midja. Åt det svårfödda hållet, gör åt med mängder av energi bara till vardags.

Floyd: Lagom, man ser de bakre revbenen och han har en väldigt tydlig midja. Kommer nog bli relativt lättfödd som vuxen.

Vikt: Breeze väger 36-36.5.
Foder: 735 g (3 block) MUSH Vaisto färskfoder, varierar mellan röd (209 kcal per 100g) och svart (246 kcal per 100g). Ca 2% av kroppsvikten är rekommendationen, så det stämmer ganska bra. Gav tidigare 1 kg per dag men under hösten började han visa att det var för mycket (åt inte upp alla dagar och lade på sig lite), så det stämde fint när han fortfarande växte men inte nu när han är färdig (drygt 2.5 år nu).
Hull: Ganska bra midja, man känner revbenen lätt och de syns i rätt ljus. Kanske skulle han kunna vara ett halv kilo lättare, men inte mer. Handlar nog snarare om att han skulle kunna ha lite mer muskler. Upplever att han kan både öka och minska i vikt ganska lätt och att hans idealvikt är ett ganska smalt spann.

Vad väger din hund?
6,5 kilo

Hon får mellan 200-250 g färskfoder per dag.

Vi varierar mellan Nordics spannmålsfria och Mush. Just nu Mush där hon får ett block på 245 g/dag, den svarta hemma, på "dagis" får hon Mushbollar de blå med lax och kalkon oftast.
Rekommenderat är väl 2 % av kroppsvikten vilket skulle vara ca 130 g/dag:angel:

Hon är definitivt inte tjock, revben känns tydligt och hon har en markerad midja, helt klart åt de smalare hållet. Hon ser ut mer åt vinthunds/sporthunds-hållet än de annars lite Bullhundsliknande hundarna av samma ras.
Hon är ganska energisk så inte helt förvånad över att hon behöver mer mat än "mallen". Enligt den skulle hon ju vara rätt ordentligt svårfödd.

Vad väger din hund?

Vet inte riktigt, ca 16 kg tror jag.

Ca 250 gram/dag. Hon är lättfödd nu när hon börjar bli äldre. Hon är också kastrerad.

Jag ger Vom og Hundemat färskfoder. Har aldrig räknat ut vad hon ska ha utan jag går på hur hunden ser ut.

Lättfödd! Får en hel del träningsgodis (köttbullar) också som såklart hamnar runt midjan tillslut.

Liknande trådar

Hundhälsa Jag tycker att det här med att kontrollera hullet på hundar är ganska knepigt. Det låter lätt - hunden ska ha en markerad midja både...
2
Svar
35
· Visningar
4 636
Senast: Vastgota
·
Hundhälsa Ursäkta detta långa (röriga?) inlägg. Vi har en jättefin tik som vi är fodervärd åt. Hon är av en ras som behöver mycket mat och...
2
Svar
20
· Visningar
3 455
Senast: vallhund
·
Katthälsa Min katt är överviktig. Min plan var att utesluta torrfodret helt och enbart ge blötmat, men jag har märkt de senaste dagarna att katten...
Svar
10
· Visningar
2 027
Senast: MJLee
·
Övr. Hund Hund i trädgård med koja. Gränslös granne... Vill gärna höra med er om vad ni tycker om följande. Vår hund vistas i del av vår...
2 3
Svar
41
· Visningar
10 195
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar