Fodermängd, hur mycket mat får din hund?

Theodor

Trådstartare
Jag gör en ny tråd med risk för att frågan annars drunknar i "allmänna fodertråden", hoppas det är ok för moderator :)

Jag är helt enkelt nyfiken på hur mycket foder ni ger era hundar, i relation till hull och fodertillverkarens rekommendationer.

Vad väger din hund?

Hur mycket foder får din hund? (gärna i både gram och deciliter om det är torrfoder, gram och % av kroppsvikt om du ger färskfoder. Om ni orkar väga alltså :p)

Vilken typ av foder ger du och vilken mängd rekommenderar tillverkaren? (om du inte barfar alltså)

Hur upplever du din hunds hull? Är den lätt eller svårfödd i relation till aktivitetsnivå? (gärna en utförlig beskrivning av hullet. Har din hund en synlig midja? Hur lätt känner du revbenen? Är de synliga? Osv)

Jag börjar väl själv :)

Frank väger 7,5 kg och får ca 140 g Canagan Scottish Salmon per dag (plus lite till som träningsgodis vissa dagar), vilket motsvarar drygt 3 dl. Enligt påsen ska han äta 85-160 gram.

Jag tycker han är fin i hullet, absolut inget överflödigt fett. Enligt body condition score-guiden som Royal Canin har på sin hemsida är han en fyra (av nio), dvs "revben tydligt kännbara med minimalt med överliggande kroppsfett, tydlig midja sett uppifrån, tydligt uppdragen buklinje". Revbenen syns inte om han är stilla men kan skönjas när han vänder eller andas in häftigt. Tornutskott och höftknölar går att känna men är inte synliga. Han är i god muskelkondition i mitt tycke även om bakpartiet kunde ha lite mer muskelmassa (ja, jag är petig :p).

Han är en aktiv sällskapshund som springer mycket i långlina och har bra kondis, men är inte hårt arbetande som t.ex. en vall- eller jakthund. Jag upplever honom som normalfödd, förra ägaren upplevde honom som lättfödd och han var även tjock en period innan de fick ner honom i vikt (kudos till dem för att ha uppmärksammat problemet! :up:). Jag tror dock att han är lite mer aktiv hos mig än han varit tidigare.

Jag hoppas att ni förstår att detta är världens mest intressanta ämne och svarar i tråden nu! :angel::sneaky:

Senast ändrad:
Vad väger din hund?
Boss 24 kg
Fridolf, 25 kg
Frodo 22 kg
Ale 15 kg

Hur mycket foder får din hund?

Boss 750-1500 gram
Fridolf 1000-2000 gram
Frodo 300-500 gram
Ale 200-300 gram

Vilken typ av foder ger du och vilken mängd rekommenderar tillverkaren? BARF och VoH med lax

Hur upplever du din hunds hull? Är den lätt eller svårfödd i relation till aktivitetsnivå?
Boss går lätt ned i vikt och har under sin luddiga päls en välmarkerad midja och revben som känns när man lägger handen på sidan.
Fridolf är en aning svår att hålla i hull, mycket markerad midja och revben som är väldigt tydliga när man lägger handen på sidan.
Frodo går lätt upp i vikt men har välmarkerad midja. Revbenen känns när man drar med handen på sidan
Ale är lite väl rund just nu, svår att få ner i vikt när hon har gått upp. Välmarkerad midja men lite mjuk på revbenen.

Hundarna rör sig mycket, Fridolf jobbar hårt.

Vad väger din hund?
Ammo väger väl typ 33kg. Var ett tag sedan jag vägde dock.

Bas: 1000g, vid hårdare träning iaf 500g till. Hade gärna gett mer, men han vägrar oftast äta mer även om han blivit bättre.
Får oftast minst 1dl torrfoder av bra kvalitet som träningsgodis med.
Vilken typ av foder ger du och vilken mängd rekommenderar tillverkaren?
Jag ger Priima Special färskfoder som bas. Blandar med andra märken ganska ofta.

Hur upplever du din hunds hull? Är den lätt eller svårfödd i relation till aktivitetsnivå?
Ammo är ganska bra i hull, men han tappar snabbt om han matkrånglar - går dock snabbt upp det igen. Är nog normalfödd i förhållande till aktivitetsnivå.
Man kan se revbenen i vissa vinklar och alla muskler tydliga. Matvägrar han syns någon av ryggkotorna ganska snabbt - men inte alla.

Rio väger 17 kg och får 340 g/dag
Sarek väger 16 kg och får 260 g/dag
2-3 gånger i veckan så får de stora skrovmål.

De äter barf och får rätt normal mängd i förhållande till vikt. Båda hundarna är ganska lättfödda, särskilt Sarek som är kastrerad. De får måttligt med motion, när de får mer motion behöver de mer mat. Båda hundarna är i normalt hull.

Ninja 4 kg: 100-150 g färskfoder
Viggo 8,8 kg: 150-200 g färskfoder
Gripa schäfervalp på 14 veckor: 400 g färskfoder + tillskott

Alla får mer eller mindre belöningsgodis varje dag.

Dom rör sig måttligt just nu, eller ja, dom rör sig på valpens nivå. Ca 1-2 h sammanlagd motion, framförallt löst och i skogen eller i inhägnad. Men även korta koppelrastningar givetvis.

Ninja och Viggo upplever jag som normala i behov, Gripa är änsålänge ganska lättfödd och jag får hålla lite extra koll på hur mycket träningsgodis det blir. Ninja är förhoppningsvis dräktig så hon ska snart börja få lite extra. Alla får även ben, äggula osv ett par gånger i veckan.

Alla känns i helt okej hull. Revben känns med lätthet även om dom säkert kan hållas något slankare.

Aysu väger ca 17,5-18kg och äter ca 400g per dag.
Ebrah väger 19,5kg och äter ca 500g per dag.

Båda barfas, men jag ger ibland färskfoder. Har inte koll på vad de ska ha enligt rekommendationer, men vet att båda mina brukar äta något mer än vad rekommendationerna säger under tävlingssäsonger i alla fall.

Vad väger din hund?
Tinja : 18 kg i god form. Just nu, kanske 19-20...
Benji : 30 kg.

Tinja : En knapp plastkaffekopp torrfoder...? :rofl: Det får hon en gång per dag, och sen 200 g Vom färskfoder, blandade sorter. 400 g när hon är mer fysiskt aktiv.
Benji : Två fulla plastkaffekoppar per dag.

Torrfoder: Magnussons Meat and Biscuit
Färskfoder: Vom og hundemat, blandade sorter
Ger även ben av olika sort regelbundet till Tinja.

I god form, vilket hon var bara för någon vecka sen, har hon en mycket tydlig midja och jag kan känna revbenen när jag stryker handen längs med henne.
Dock går hon lätt upp i vikt om hon inte är lika fysiskt aktiv, och det har blivit lite ont om lösspring på senaste tiden. Just nu har hon bara en svag midja och jag måste stryka lite hårdare för att känna revbenen. Ingen katastrof, men det blir inga godissök på ett tag :rofl:

Benji har... Samma form hela tiden. För att vara en kastrerad labrador har han inte alls lätt för att gå upp i vikt.

Vad väger din hund? 28 kg, labbe, 5 år, kastrerad (sen 2 års ålder) hane

Hur mycket foder får din hund? 3-4 dl per dag, har aldrig vägt det här fodret.
Om jag ger färskfoder blir det ca 500 g per dag, men oftast varierar jag lite så ett par mål blir torra och ett färskt eller så blir ett några färskfoderbullar i det torra.

Vilken typ av foder ger du och vilken mängd rekommenderar tillverkaren? Best in show fullkost. Har inte säcken kvar så jag hittar rekommenderad mängd.
Om färskfoder så Pure Natural fullfoder-bullar

I bra hull, skulle dock kunna bygga lite mer muskler. Pga mattes mående har han inte fått den motion/träning han behöver. Tydlig midja både uppifrån och från sidan, känner revbenen med lätthet när jag stryker längs med hans sidor.
Skulle kalla honom lättfödd, men det är lätt att styra i bägge riktningar.

Vad väger din hund?
5,8 kg just nu

Ca 90g torrfoder. Vilket är lite mindre än 2 dl om dagen (1 dl = 47g enligt Standardt)

Milou äter Standardt Mild. Standardt själva rekommenderar 75-125g per dag för en 5kilos hund.

Något rund. Bör ligga på runt 5,5 kg i bra hull. Han kastrerades före jul så vi håller på och väger upp hur mycket han kan äta utan att lägga på sig. Innan kastrering kunde han i princip äta hur mycket som helst och ändå inte lägga på sig. Men nu är det lite annorlunda. Så lite ökad motion blir det bra :) Dock har han kännbar midja och kännbara revben - men han ska ner nååågot!

Min pumihane väger 13 kg. På en dag äter han 140g mush + 100g (2 dl) Standardt normal + laxolja och träningsgodis.

Jag ger mer än tillverkarna rekommenderar. Han verkar kunna äta hur mycket som helst utan att gå upp i vikt... Han har massa päls så jag kan inte se hur hullet är :p Men jag känner lätt revbenen och han har tydlig midja.

Hund 1 (7 år) väger 24 kg får 450 gram färskfoder/dag.
Hund 2 ( blir 2 år i maj) väger 26 kg och får 650 gram färskfoder/dag.
Sen får de lite torrkulor i godissök och en del ben.

Hund 1 har några gram för mycket sedan senaste löpet, men inget överdrivet. Båda har väl markerad midja, revbenens nedre del syns när de rör sig.

Vad väger din hund?
Whippen 15kg och Kooikern 9kg.
Hur mycket foder får din hund? Whippen får ca 350g/dag och kooikern 300g/dag.

Vilken typ av foder ger du och vilken mängd rekommenderar tillverkaren? Jag ger Mush BARF under hösten/vintern för bekvämlighetens skull, annars barfar jag under våren/sommaren. Enligt Mush's hemsida ska min whippet äta 300g och kooikern ska äta 450g enligt Mush hemsida då hon hör till de mer aktiva hundarna men hon vägrar äta mer än 300g. :p

Hur upplever du din hunds hull? Är den lätt eller svårfödd i relation till aktivitetsnivå? Whippan har varit otroligt lätt gödd i alla år oavsett aktivitetsnivå (när hon var yngre var hon väldigt aktiv men kunde i alla fall bli tjock). Nu är hon ok i hull, man ser sista revbenen på henne och man känner inga härliga valkar hon kan få. ;) Hon är något lättare att hålla i bra hull under vintern då kylan tar mycket på henne.
Kooikern är inte så förtjust i mat och hon är väldigt aktiv så tyvärr hoppar hon mycket i vikten, har haft en del problem att hon har varit för smal. :angel: Nu har hon varit i ok vikt länge, hon är mycket bra musklad och jämnt musklad. Man känner revbenen utan att behöva leta efter dom och har en fin tydlig midja. :p

Vad väger din hund?
Julia ca 9,5 kg
Sky ca 11 kg

Julia 200 g
Sky 260 g

Färskfoder, rekommenderad mängd för en 10 kg hund 250 g

Julia har en tydlig midja, revbenen kan enkelt kännas men hon är lite mjukare över revbenen än vad jag skulle tycka är optimalt. Har alltid varit lättfödd, men efter kastration går hon snabbt upp i vikt.
Sky har en väl markerad midja, revbenen känns med lätthet jag kan dock inte se revbenen när han står normalt. Jag skulle säga att han varken är lätt eller svårfödd, normalt för hans aktivitetsnivå.

Vad väger din hund?
Kiro 5 år ca 16,5 kg
Helix 2,5 år ca 18,5 jg

Kiro 2 dl standardt extra (ca 100 g) och ca 170-200 g Barf per dag.
Helix 2,5 dl starndardt extra (ca 125 g) och ca 200 g Barf per dag

De får träningsgodis nästan varje dag utöver detta.

Vilken typ av foder ger du och vilken mängd rekommenderar tillverkaren? Både torrfoder och barf. Vad jag förstår från stadardts tabell för aktiva hundar skulle mina kunna få något mellan 200-300 g per dag samt 250-375 g per dag. Barf rekommenderas väl något mellan 2 och 5 % av kroppsvikten vilket motsvarar 330-625 g per dag samt 370-925g per dag

Båda är fina i hullet, ett mycket tunnt lager fett över revbenen som ibland är lite synliga trots underull, självklart en välmarkerad midja. Jag håller dem lite lättare eftersom de tränar ganska mycket och extra vikt sliter i onödan. Väger dem flera gånger per månad för att hålla koll på vikten. De är nog ganska lättfödda eftersom de ligger i den undre delen av foderrekommendationerna. Det är lätt att reglera hullet på dem åt båda håll. Det märks tydligt att de behöver mycket extra energi när de får röra på sig och jobba lite extra mycket.

Humla
Cane corso 40-45 kg isch. Äter Acana Pacifica 5-10 dl/dag.
Hon är lättfödd men inte speciellt hungrig. Har i princip fri tillgång.
Hullet är något över men det mesta är hennes överflödiga skinn. Hon skulle få plats med en halv hund till i kostymen. Mer muskler vore önskvärt.

Vad väger din hund?
4,1 kg. 7 månader gammal.

70 gram torrfoder (1 1/3 dl) + 100 gram färskfoder

Acana puppy small breed + VoH puppy. Ger rekommenderad mängd delat på två (eftersom han får två sorter) både vad gäller torrt och blött.

Jag tycker han är lite unghundsspinkig, en hel del ben och inte så mycket muskler ännu. Känner revben och höftben lätt och har tydlig midja. Är dock av pälsras så han ser inte smal ut utan det är hur han känns. Han är absolut inte för smal men skulle inte heller må dåligt av lite extra fett men framförallt muskler. Han har nog växt klart på höjden och längden nu så nu borde det komma lite mer bredd. Jag tänker att han bör lägga på sig ungefär 0,5 kg till innan han är färdigväxt. Aktiveras bara med promenader och går mycket lös. Han är nog rätt så normalfödd men har inte så stor aptit så det är inte alla dagar jag får i honom allt han bör äta.

Milla 10,5 år 5 kg
2 dl James Wellebeloved Lamm & Ris Small breed + 1-2 mush grön

Milla har grym aptit men är svår att hålla i vikt, hon har hög aktivitetsnivå men tål inte foder med för mycket fett. Kommer nog att gå upp i fodergiva till henne. Hon är väldigt slimmad just nu.

Vips 11 månader, 5,3 kg
1,75 dl blandat torrfoder just nu RC Agility small/ Acana Small + 1-2 mush blå
(Vips har stabil mage så jag använder Acana som bas och blandar in Millas fodervinster i hennes mat)

Svårt att säga något om Vips då hon inte är så gammal än och nyligen är kastrerad. Men hon är lagom i hullet.

Prickarna 36 och 29 kg äter ca 6-8 dl/dag. Fri tillgång. För tillfället testar vi Halla Medium, om det inte funkar så byter vi tillbaka till PRO Plan som vi hade innan. Vet inte vad tillverkarna säger. Båda är i aningen högt hull. Hanen känner man tydligt revbenen på och ser dem ofta, men han lägger på sig fett i buken. Tiken är tvärt om, lägger på sig fett över revbenen men är uppdragen i midjan.

Paxa äter typ 2-4 dl dag av diverse foder som vi vunnit osv. Just nu PrimaDog Lamm. Är tjock, men omöjlig att banta.

Liknande trådar

Hundhälsa Jag tycker att det här med att kontrollera hullet på hundar är ganska knepigt. Det låter lätt - hunden ska ha en markerad midja både...
2
Svar
35
· Visningar
4 636
Senast: Vastgota
·
Hundhälsa Ursäkta detta långa (röriga?) inlägg. Vi har en jättefin tik som vi är fodervärd åt. Hon är av en ras som behöver mycket mat och...
2
Svar
20
· Visningar
3 455
Senast: vallhund
·
Katthälsa Min katt är överviktig. Min plan var att utesluta torrfodret helt och enbart ge blötmat, men jag har märkt de senaste dagarna att katten...
Svar
10
· Visningar
2 027
Senast: MJLee
·
Övr. Hund Hund i trädgård med koja. Gränslös granne... Vill gärna höra med er om vad ni tycker om följande. Vår hund vistas i del av vår...
2 3
Svar
41
· Visningar
10 195
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar