foderjäst, mängd??

H

Havregryn

måste bara höra, vad jag som flörstått ger väl de flesta typ 1 - 2 dl foderjäst till en häst per dag??

jag ger 2 dl till min, men nu har jag upptäckt en sak. På Svenska foders hink står de att man ska ge 1 dl per 100kg.. :eek:

Jag blev lite chockad, det blir alltså för min häst 5 ½ dl. Sjukt mkt låter det i mina ögon.

Nu är jag inte alls haj på detta med uträknade foderstater, men finns det någon som ger 5 dl till en häst per dag? Det måste väl finnas någon annan lösning??

???????????????????????????????????????????????????????????????????

Sv: foderjäst, mängd??

Tyvärr är det inte alls ovanligt med den mängden.. Det är för att jästen är utblandad med vetefodermedel. Jag köper bara bryggerijäst till mina, just för att jag skulle behöva ge nästan ett kilo om dagen/häst av foderjästen.

Bryggerijäst är basvaran i foderjästen. Den går att få tag på genom kvarnbyfoder och svenska foder. Då ger jag mellan ½ och 1dl/dag av den.

aha okey då hajjar jag.. känns som om d ebara vill sälja jästen snabbt och mycket.

en hink är 5 kg om jag nu inte minns fel, så den hade ju inte räckt lönge..

precis, alltså de flesta ger 1 - 2 dl som jag fattat.. men 5 dl?? oj vad pulvrig smak hästen får i munnen.. hmm..

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
757
Senast: Oknytt
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 628
Senast: Gabby_Ossi
·
Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 576
Senast: iNTOHiMO
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 691
Senast: Niyama
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård