Foderhjälp!

Sv: Foderhjälp!

Tack för ditt svar.

Jag begärde inte hjälp, jag skrev som nu att jag vore tacksam om någon kunde hjälpa mig med vad jag behövde komplettera. Jag begärde aldrig att någon skulle räkna ut en foderstat till mig. Om du tolkade det så, så tolkade du fel.

Just för att jag är intresserad av att lära mig så frågar jag. Hade jag inte varit intresserad hade jag bara gett honom höet och varit nöjd så. Jag tycker att det är jätte viktigt att han får i sig det han behöver, särksilt eftersom han växer.

Jag ska prova med ett sådant där foderstatsprogram. Tack för din hjälp.

//Julia

Ett tillägg... jag har ingen aning om vad han väger. Vad kan man uppskatta ungefär tror du? (tills han kommer hem så att jag kan mäta honom)

15287552.jpg

//julia

Okej, nu har jag räknat ut baserat på att han väger 400kg

Om han äter 8 kg hö/ dygn behöver han inte mer protein. Om han äter 7 kg hö/dygn behöver han lite mer protein.

Han behöver även kompletteras med kalk, fosfor och selen. Förslag på kraftfoder/mineraler?

//Julia

För att täcka selenintaget är väl Tokosel från apoteket det bästa och mest prisvärda de övriga såsom magnesium, kalcium, och fosfor. Beroende på var brister ligger, finns kraft blå, grön, vit och röd tror jag i mineraler. Både som pellets och grus, fast dessa skiljer sig genom att de har högre värden av olika mineraler i de olika färgerna. Vit te x är bra vid en förstor brist eller om kvoten misstämmer av fosfor och kalcium.

Herregud, jag blir alldeles snurrig...

Tokosel, är det i pulverform?

Jag såg i en annan tråd att du skrev om hestekraft, skulle det kunna komplettera höet?

Det bästa är ju om jag inte behöver blanda så många olika tillskott, utan har några mineraler/kraftfoder som kan tillgodose alla behov.

Har hört att mineraler helst inte ska ges i grusform för att det är svårare för hästen att ta upp. Vad säger ud om det?

//Julia

Ja Hestekraft är bra, men kommer inte att täcka bristen av selen om du inte fodrar väldigt stora mängder av det. Hur det sen ser ut med brister i övriga mineralvärden vet jag ju ej. Men prova att lägga in värdena för hestekraft och se vad som händer, googla för analysen av Hestekraft.

Alltså jätte tack för att du orkar engagera dig i mina frågor, jag tycker själv att jag låter hel snurrig... men jag kan faktiskt inte hitta någon info om Hestekraft på google. Varken info om fodret eller någon analys. Hittar enbart diskussionsforum...

Det stod inte hur stor bristen var på selen, kalk och fosfor. Ibland talas det om olika balanser mellan olika ämnen, det stod det heller inget om.

//julia

Tack Boj för PM!

På den andra "räkna ut foderstat sidan" verkade allt bli bra/för mycket bara jag la till 1 kg luzern. Där finns dock inte selen med. Kan jag då dra slutsatsen att jag kan ge honom ca 0.5 -1kg luzern + tokosel?

Vad betyder det att "kvoten blir 5.6". Vilken kvot?

En fråga till angående balansen (%)... det är väl inte bra att det blir för mycket av ex fosfor, kalcium och MJ bara för att proteindelen måste höjas?

//julia

Nä, suck nu ger jag upp!! Nu säger den här uträkningssidan att om jag ger honom 8 kg hö/dygn så täcker jag alla hans behov (det är dessutom för mycket på fosfor, kalcium och MJ), det sa ju inte den andra sidan?! Fattar nada...

Senast ändrad:

Kvoten är när man delar smrp med mj, likaså kan du göra samma sak med kalicum och fosfor. På så sätt får du en kvot där, de fiffiga med program är att de håller reda på kvoten, oavsett intaget sker i ett överskott så är det helt ok så länge kvoten bibehålls kalcium/fosfor.

Jag kapar väl denna tråd då eftersom min egna tråd om höanalys försvunnit....
Ville bara inflika att jag också har haft inlägg som plockats bort....
Det var på en helt annan tråd. Där nämde jag en förening vid namn och det var inte tillåtet, fast föreningens namn förekommer ofta på hundsidan. Mitt inlägg är att det förekommer en del bortplockningar i detta forum.

Det gäller att se över reglerna som man godkänner vid registrering, där står vad som gäller. Fö föreslår jag att den här tråden fortsätter på det spår som den var från början, och då diskuterades foder.

Boj/moderator

Hej igen ;)

Nu har jag räknat och kommit fram till hur jag ska göra med min två kusar. Det enda jag stöter på som jag inte kan komma ifrån är att det blir för mycket kalcium. Det står att det inte är skadligt, kan jag lita på det? Det ligger ganska hög över...

Angående de olika programmen så är dom väldigt olika, jag tycker det ena är riktigt dåligt, eller snarare inte lika utarbetat.

Hur som helst, programmet räknar ju ut ett behov, hur exakt är det här, det måste ju bara vara generellt uträknat. Finns det några generella energi och protein behov för islandshästar??
Svår fråga, kanske får läsa om det. (jag har precis inhandlat två böcker, får se om jag blir klokare av dom)
Tänk om jag kunde lägga ner lika mycket energi på mitt eget "foder intag", tänk va bra det skulle bli :rofl:

Du har rätt - behovet är GENERELLT. Om detta stämmer med din/a häst/ars specifika behov, det ser du. Vinsten med analysen är ju att du vid nästa räkningstillfälle vet vad som funkat tidigare.

Det finns lite generella behov listade i boken "Islandshästar : skötsel, hälsa, gångart" av Ericsson-Frey-Lennartsson som kom 2004. Dock utgår man från dessa, och sen måste du som sagt titta och känna på din häst.

Visst vore det bra att engagera sig även i sin föda, men du äter troligen mera varierat än din häst gör. För dem består ju oftast större delen av intaget av SAMMA grovfoder hela året. Finns då en rejäl brist, så är det hästen som påverkas. Du käkar själv inte exakt samma sak dag ut och dag in ;)

Nej det finns inga generella värden, i slutändan är det ögat som avgör. Men med en foderstat vet man hur stora förändringar man kan göra om så krävs.

Överskott av kalcium är inte farligt så länge kvoten mellan kalcium och fosfor bibehålls, får man däremot en diff där så bör den korrigeras.
Ett stort intag av kalcium och ett underskott av fosfor, kan ge kalkpålagring. Ett överskott av fosfor med ett underskott av kalcium, kan ge en urkalkning. Men man bör väl lägga på minnet att dessa saker kräver nog en längre tid än te x vad en fodringssäson ger. Men det är ju ändå bra att hålla koll på den eftersom tiden är viktig ur all fodringssynpunkt.

Du har rätt - behovet är GENERELLT. Om detta stämmer med din/a häst/ars specifika behov, det ser du. Vinsten med analysen är ju att du vid nästa räkningstillfälle vet vad som funkat tidigare.

Det finns lite generella behov listade i boken "Islandshästar : skötsel, hälsa, gångart" av Ericsson-Frey-Lennartsson som kom 2004. Dock utgår man från dessa, och sen måste du som sagt titta och känna på din häst.

Visst vore det bra att engagera sig även i sin föda, men du äter troligen mera varierat än din häst gör. För dem består ju oftast större delen av intaget av SAMMA grovfoder hela året. Finns då en rejäl brist, så är det hästen som påverkas. Du käkar själv inte exakt samma sak dag ut och dag in ;)

Den boken har jag sen tidigare! Då ska jag leta fram den och kolla :idea:

Nej jag äter definitivt inte samma mat varje dag. Fast ibland känns så, har så dålig fantasi och så lite tid att lägga ner på matlagning, det är så enkelt att göra det gammla vanliga...:smirk:

Nej det finns inga generella värden, i slutändan är det ögat som avgör. Men med en foderstat vet man hur stora förändringar man kan göra om så krävs.

Överskott av kalcium är inte farligt så länge kvoten mellan kalcium och fosfor bibehålls, får man däremot en diff där så bör den korrigeras.
Ett stort intag av kalcium och ett underskott av fosfor, kan ge kalkpålagring. Ett överskott av fosfor med ett underskott av kalcium, kan ge en urkalkning. Men man bör väl lägga på minnet att dessa saker kräver nog en längre tid än te x vad en fodringssäson ger. Men det är ju ändå bra att hålla koll på den eftersom tiden är viktig ur all fodringssynpunkt.

Kvoten kalcium/fosfor är i balans! Så då behöver jag alltså inte bekymra mig mer om det. Det spelade nämligen ingen roll vad jag gjorde så blev det hela tiden för mycket kalcium :crazy:

Självklart är det ögat som avgör, men nu vet jag iaf det ungefärliga intaget. Sen ändras det ju hela tiden med träning och säsong. Det är även svårt att räkna ut "dagliga träningen" på en dator så det gäller ju att hitta en egen harmoni av motion och mat.

Ja verkligen skiljer det med träning - men också för respektive individ. Vi har två, och just nu tror jag det diffar en 10-12 MJ i deras respektive foderstat. Rids 90% av tiden tillsammans men har heeelt skilda behov.

Den som får minst har nästan mindre behov, den som får mest kommer att ökas i vinter. Båda är vallacker.

Precis så är det, ser du te x att muskler inte byggs trots uträknad foderstat så kan det komma att krävas en ytterligare ökning av protein. Smalnar hästen av och tappar underhull, men ser ändå ut att bibehålla sina muskler så kan det kanske behövas en ökning av energi (Mj).
Utifrån det man räknat ut, är det lättare att göra nödvändiga justeringar.

inga muskler = mer protein, tappar vikt = mer energi.
Antecknat!
Detta är verkligen inte lätt. Det är tur att man vågar göra sig dum å fråga :cool::D

ang: Det va verkligen skillnad! Det är ju tur att du är insatt så du vet om det!!

Det är just det som är vitsen med att ha lite koll på siffrorna ;) Det var ju inte en uppenbarelse som syntes direkt på pappret från start om man säger så ...

Liknande trådar

Foder & Strö Har ett sto på 5 år, är fullblod/halvblod. Hon är lite tunn enligt mig och kan behöva gå upp i kg. Hon får fri tillgång till hösilage...
Svar
8
· Visningar
2 643
Senast: Blubbis
·
Foder & Strö Har fått analysen på vårat Hö och ska försöka få ihop en foderstat , men jag får inte ihop någon :( Då jag provar lägga in olika , så...
Svar
4
· Visningar
1 257
Senast: Hjartagna
·
Foder & Strö Jag har äntligen lyckats få en analys av stallets hö och tänkte räkna ut en foderstat. Det är bara det att jag knappt förstår någonting...
Svar
3
· Visningar
1 602
Senast: Boj
·
Foder & Strö Någon som vill hjälpa mig att räkna ut vad mina hästar behöver och om detta hösilage (plastat hö) är ok?? Bägge är halvblod 1,60 som...
Svar
5
· Visningar
807
Senast: lady_vip
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • FÅRtråden