Foderhjälp!

S

Sassa

Nu har jag fått min höanalys, det jag behöver nu är hjälp med hur jag ska använda detta hö för att banta min valack och muskla min unghäst på bästa sätt. Jag är inte så haj på detta så jag är väldigt tacksam för all hjälp och tips jag kan få!!

TS 84
smrp 39
energi 7,1
Ca4,1
P 1,3
Mg 1,0
K 8,0

smrp 47
energi 8,4
Ca 4,9
P 1,5
Mg 1,1
K 9,5

Vad är bra, vad är dåligt?? Kan jag ge enbart hö till valacken? Vad ska jag ge unghästen?

:bow:för all hjälp!

Sv: Foderhjälp!

Du kommer att behöva ge mer protein.
Eftersom du har en höanalys så är det vettigast att kontakta en foderrådgivare. De finns hos Krafft, Svenska foder etc och kostar inget.

Ok tack för svar!

Finns det verkligen ingen mer som kan hjälpa mig på traven?
Jag har skickat in papperen till foderrådgivning, men jag vill veta NUU!!
Förresten så vill jag veta hur man tänker, alltså hur man kommer fram till att det ska vara mer sånt eller mindre av det osv osv...

Ett medeltal av kvoten Mj och smrp brukar vara ca 6, det som också ska täckas är ts=torrsubstans. Här krävs 1 kg ts per 100 kg kropps vikt och dygn i vila, sen tillägg för arbete. Bra är att hålla koll på kvoten av P= fosfor, samt Ca= kalcium, även mg=magnesium är viktig att behoven täcks.

Ett par foderstatsprogram man kan använda är.
http://www.freefarm.se/djur/nyhast.htm samt http://hippocampus.slu.se/hastens_foder/foderstatsprogram/enter.cfm

Fyll bara i det som gäller för ert grovfoder och börja där, sen får du korrigera utifrån vad programmet svarar. MEN, en sak är att räkna en foderstat i slut ändan är det ditt öga som avgör. Men utifrån en foderstat, är det lättare att göra korrigeringar.

Nu har jag räknat lite och tagit hjälp av sidorna du tipsade, men jag måste iaf ställa en jätte dum fråga :angel: Jag ger lusern pellets, anger man den i kg torr eller uppblött på foderstatsprogrammet? Hur mycket är brukligt att ge islandshästar, det ser ju ut att bli så himla mycket när det är blött. Säga att du ger 1kg torr, det ser ju groteskt mycket ut när det har svält klart :crazy: ska jag ignorera det och tänka på att det inte va mer än 1 kg från början??
Förstår du vad jag menar, jag vet att jag förklarat skitdåligt :rofl:

Torr, annars beror vikten på hur mycket vatten du tillsätter ;)

Man brukar för övrigt rekommendera en maxgiva av kraftfoder om ca 400 gram per hundra kilo häst och fodringstillfälle.

Torr, annars beror vikten på hur mycket vatten du tillsätter ;)QUOTE]

Smart! :idea: hur dum får man vara egentligen, jag måste ha blivit helt insnurrad i mitt tänkande där...

1kg vara bara ett exempel, just nu får 3 hästar dom dela på 1kg pga av stora magar på två av dom :smirk:

Stor mage kan innebära många saker, en vanlig orsak är proteinbrist.

Det kan vara så, men jag tror inte det i det här fallet. Min valacks mage har "hängt" ;) med sen vintern då dom gick på lösdrift med fri tillgång på ensilage, vilket aldrig kommer hända igen...:smirk: Den andra hästen är en nordis (kompisens häst) och där handlar det nog om matglad häst som inte har motioneras tillräckligt mycket :cool:

Men då innebär det att kvoten har varit för låg, för även om hästen inte rids ska inte magen hänga. Feta kan de bli, men ser då ut som korvar i kroppen.

Så här såg min valack ut i aug och ser ut så idag med...
ser han ut som att det är proteinbrist eller är han bara tjock??:D

Hnota

070819011-1.jpg
[/IMG]

Senast ändrad av en moderator:

Sänk intaget av energi (Mj), höj intaget av smrp. Dvs öka kvoten till runt 6,5 te x istället för de runt 5 något som är idag.

Överskott av energi bildar rent fett kring hästen, smrp är det som kan hjälpa till att bygga muskler. Ett överskott av smrp är inte så farligt så länge merparten kommer från grovfodret, ett överskott av smrp ombildas till Mj men kräver en del energi för att göra så.
Då får du lite svarvning i kroppen sas.;)

Alltså ska jag hitta ett foder som har lågt energivärde och högt proteinvärde. Vad ska energivärdet ligga på för att räknas som lågt? Idag ger jag ju lusern, där energin ligger på 8,5Mj och smrp 105g. Är det för högt? Är det bättre att ge soja? Eller kan du rekommendera ett annat foder??

Tack för all hjälp :bow:

Lucern är ju ett grovfoder om än något dyrare än det vanliga, här har man en möjlighet att göra mycket med den fodersorten vilket är grunden för en bra foderstat. Soja har skyhöga värden smrp i förhållande till energin, men den kan endast användas med måtta. 1 hg per 100 kg kroppsvikt och dygn är maxgiva, jag skulle lägga mig under den gränsen om du använder soja protein.

kl

Jag kapar väl denna tråd då eftersom min egna tråd om höanalys försvunnit....

Har fått höanalysen nu. Ser ut så här:

Näringsinnehåll till häst resultat enhet

Torrsubstans 84 %
Smältbart råprotein 42 g/kg foder
Energi, foder 7.5 MJ/kg foder
Kalcium Ca 2.4 g/kg foder
Fosfor P 1.5 g/kg foder
Magnesium Mg 1.3 g/kg foder
Kalium K 12.6 g/kg foder

Råprotein 87 g/kg torrsubstans
Smältbart råprotein 50 g/kg torrsubstans
Energi 9.0 MJ/kg torrsubstans
Kalcium Ca 2.8 g/kg torrsubstans
Fosfor P 1.8 g/kg torrsubstans
Magnesium Mg 1.5 g/kg torrsubstans
Kalium K 15.0 g/kg torrsubstans

Hästen är en treårig islandshäst som gått på lösdrift i tre år men nu ska komma hem och NH tränas/markarbetas två månader, sedan gå på vila och därefter börja sättas igång med lite sadelvänjning och ridning. Jag kan inte mycket om höanalyser och är tacksam om någon kan hjälpa mig att räkna ut vad jag behöver komplettera. Han kommer att ha "begränsad fri tillgång" på hö samt tillgång till halm och gå ute så mycket som möjligt. Han är idag i fint hull.

//julia

Att diskutera kring en foderstat som man själv har satt är ok, dock är att be om en foderstat för specifik häst samma sak som att be om en tjänst och det är inte tillåtet. I foderforumet står att läsa, Foder
Generellt om kraftfoder, stråfoder, mineraler, vitaminer m.m. Ej foderstater för enskilda hästar.
Detta gäller även här på Islandshäst.

Boj/moderator

Ja det är helt ok att diskutera kring en foderstat som man själv satt, eller ska sätta. Men det är inte tillåtet att begära hjälp med eller erbjuda hjälp att göra en foderstat.

Boj/moderator

Men trådskaparen har ju gjort som jag, dvs skrivit ut höanalysen (som hon inte själv gjort), och frågar vad som är bra och dåligt, samt vad hon ska ge till unghästen och den andra hästen. Om hästen enbart kan äta höet eller om det behöver kompletteras alltså. Det är ju det jag undrar över också.

Jag vill inte att någon ska göra en foderstat till mig, utan jag vill veta vad jag behöver komplettera med utifrån höanalysen.

Är det inte okej?

//julia

Med ledning av din tidigare tråd som jag faktiskt tog bort, där begärde du hjälp med foderstat.

Med utgångsläge på din fråga, så behöver kvoten höjas dvs intaget av smrp. Bra fodermedel är lucern, då bibehåller du foderstaten med enbart grovfoder eftersom lucern räknas som ett grovfoder.
Kvoten ligger idag på 5,6 och bör höjas, eftersom det är en ung växande häst skulle man nog lägga kvoten på minst 6,5 eller något högre.

Prova att använda det foderstatsprogram, lägg in värdena på ditt hö och vad som efterfrågas så räknar programmet ut läget. Den talar också om vilka förändringar man bör göra, prova vet ja. Man behöver inte vara insatt, men det är väldigt lärorikt och med tiden börjar man förstå hur sakerna funkar osv.

Liknande trådar

Foder & Strö Har ett sto på 5 år, är fullblod/halvblod. Hon är lite tunn enligt mig och kan behöva gå upp i kg. Hon får fri tillgång till hösilage...
Svar
8
· Visningar
2 643
Senast: Blubbis
·
Foder & Strö Har fått analysen på vårat Hö och ska försöka få ihop en foderstat , men jag får inte ihop någon :( Då jag provar lägga in olika , så...
Svar
4
· Visningar
1 257
Senast: Hjartagna
·
Foder & Strö Jag har äntligen lyckats få en analys av stallets hö och tänkte räkna ut en foderstat. Det är bara det att jag knappt förstår någonting...
Svar
3
· Visningar
1 602
Senast: Boj
·
Foder & Strö Någon som vill hjälpa mig att räkna ut vad mina hästar behöver och om detta hösilage (plastat hö) är ok?? Bägge är halvblod 1,60 som...
Svar
5
· Visningar
807
Senast: lady_vip
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • FÅRtråden