Foderhäst!

Anastacia

Trådstartare
Vad gäller när man tar en foderhäst ang kostnader osv?
Vet att det finns bra kontrakt men vet inte vad det står i dem.
Om man tex tar emot en häst som man vet tex har haft fång, bör man skriva in något speciellt i kontraktet?
Vem betalar ev veterinärkostnader för en sådan sak som det är en stor risk att den får igen?
Försäkring osv, står ägaren för den?
Om det är så att fodervärden betalar vet. kostnader men ägaren försäkringen, om det då skulle vara så att inte ägaren har någon försäkring på hästen kan det ju bli svindyrt för fodervärden, hur hanteras sådant?

Antar att man som fodervärd betalar allt annat, men just sådana här kontnader, vad är vanligt att man gör?
Vad är viktigt att man tänker på i kontraktet?

Sv: Foderhäst!

Som du själv skriver så ska det vara ett riktigt kontrakt, finns ex på hööks osv att köpa!.

När jag tidigare lånade en hopphäst så betalade ägaren försökringen, men det är inte alla ägare som gör det. Det får man komma överens om!. Om veterinär behövs så brukar fodervärden stå för det, oftast!. Som du nämnde om ifall inte hästen har försäkring, så tycker jag inte du ska låna e häst som inte är försäkrad, för din egen skull och hästens. Om dte med fång, det får ni ju skriva specifikt vem som står för evt kostnader om det dyker upp, men antagligen blir det du. o sen veterinär besiktiga den helst!

De färdiga kontrakten som finns tycker jag innehåller det som bör stå med. Det finns det även utrymme att skriva in extra paragrafer om man vill det. Kostar 50kr/par.

om du köpte hästen och den fick fång igen skulle du sätta förra ägaren på att betala det då? Det kan ju i runda slängar jämnföras med att du lånar grannens bil du vet har VARIT trasig men är hel för tillfället. Bilen går sönder när du lånar den, ersätter du inte bilen då?

Även om man har en foderhäst inte en egen så kan man ju inte helt räkna bort alla dyra kostnader så som veterinärvård och tro att ägaren ska stå för det. Diskutera alla sånna frågor innan du tar hem den tilltänkta hästen och skriv kontrakt på allt så slipper ni förhoppningsvis tjaffs den dagen något oväntat händer.

Det är väl olika på vad man kommer överens om men fodervärd för mig är att man står för allt utom inköpet av hästen. Försäkringen kommer man överens om.

Litar man inte på att hästen är försäkrad så teckna en egen försäkring. Om hästen redan haft fång så finns garanterat reservation på detta och försäkringen täcker ändå inte.

*KL*

Jag har en annan fråga faktiskt!
Jag i mitt fall har inte bestämt mig för om jag skall be fodervärdarna står för försäkringen ännu, de kommer dock ta honom i april o då där de ett halvår kvar innan försäkringspremien skall betalas igen..

Nåja till mitt lilla problem! Min hästs pass när inskickat för över ett år sen, och jag VET att passet skall följa med hästen även om det känns osäkert! Men jag funderar om jag kan skicka med kopiorna på hästen istället? då jag har dem hemma, alltså födelsebeviset osv. Istället för passet som jag inte fått hem ännu?

Eller skall jag inte skicka med ngt alls ?

Min ena häst som är ute på foder har fått med kopior på passet istället på viktiga sidor. Detta pga att tidigare fodervärd inte ens kunde hålla reda på kopiorna på passet, än mindre vaccintyget så jag litar tyvärr inte på att fv inte skulle slarva bort passet. Denna häst ska inte göra så mycket mer än gå som sällskap så för den delen kvittar det tycker jag. När inte ens fd fv ville betala ny vaccination eftersom intyget var borta så skulle det varit ännu svårare att få denne att betala ett nytt pass som är dyrt!

Ang försäkringen så kan du ju föreslå att du står för livdelen och fv för veterinärvårdsdelen om dom inte vill betala hela. Men att inte vilja, om det vore ens egen häst så skulle dom ju garanterat betalat. Så vad är skillnaden egentligen? Att folk är mindre rädd om något man inte äger anser jag. Min fv betalar försäkringen och det var inget snack om saken, hon betalar den via mig halvårsvis.

mm det är ju ingen större summa... utan ja mindre än 2000 kr vid ett tillfälle per år. går ju ha månadsvis men känns som om de blir dyrare då..

Jag har bara en livsförsäkring på honom tror jag iaf.. :P
Så blir ju bara en del att betala!

Då blir de de kopiorna som är de viktiga som åker med!!!.

skriv inte över försäkringen på fodervärden utan se till att DU betalar den med fakturan och försäkringen i ditt namn. Om du har ex 2000kr att betala per år så dela den summan i 12 och låt fodervärden betala per månad eller per kvartal eller hur ni gör.

jaja det är klart att försäkringen skall stå på mig! Men om de betalar eller inte... jag har inte bestämt mig.. egentligen borde de ju de för att det är de som använder honom men samtidigt så känns det fel om jag får summan (som är låg) om han på ngt vis måste avlivas eller så.

Jag har en häst ute på foder sen 1½ år tillbaka. Fodervärden står för alla kosnader för hästen förutom försäkringen, den står jag för, vill inte o vågar heller inte riskera att hamna i den situationen att försäkringspremien glöms bort o hästen står oförsäkrad. Passet har fodervärden. Vi skrev kontrakt.

mm det är ju ingen större summa... utan ja mindre än 2000 kr vid ett tillfälle per år. går ju ha månadsvis men känns som om de blir dyrare då..

Jag har bara en livsförsäkring på honom tror jag iaf.. :P
Så blir ju bara en del att betala!

Då blir de de kopiorna som är de viktiga som åker med!!!.

En fråga bara, har du bara livförsäkring och ingen veterinär? Kanske helt missförstod...men annars kan det ju bli väldigt dyrt för fodervärden om något händer med hästen.

vad jag har förstått på mina papper är det bara livs.. men jag vet inte säkert. dessvärre kan jag inte göra ngt åt de heller nu. då han är för gammal för att försäkra upp!

Fast jag som fodervärd måste ju stå för ev veterinärkostnader, om jag då vet att hästen har stor risk för att få fång måste jag ju lita på att hästägaren har hästen i alla fall vet.försäkrad, annars kan det ju bli svindyrt för mig!!!
Äger jag hästen själv ser jag ju till att den är rätt försäkrad!

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag ska ha häst på foder för första gången i mitt liv och funderar på vad som bör stå i kontraktet. Hästägaren är en kär vän, vilket...
2
Svar
31
· Visningar
2 582
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 037
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
13
· Visningar
1 248
Ekonomi & Juridik Jag började fundera på en sak.T.ex en foderhäst har försäkring som betalas av ägaren.Om hästen behöver veterinärvård betalar fodervärden...
2
Svar
30
· Visningar
3 664

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka