Foderhäst ett köp eller känslolöst lån?

M

mizz_perfect

Om man tar en häst på foder, blir det inte så att man fäster sig vid hästen? För mig är en foderhäst ungefär samma sak som ett köp fast man inte äger hästen och har den på bestämd tid.

Jag har mina shettisar ute på foder och har avverkat några mindre seriösa fodervärdar som byter foderponny oftare än sina egna underkläder. Det är ganska otacksamt att låna ut ponnyn gratis och i något fall dessutom betalat försäkringen och vad får man hem!? en ponny som är overkad, ej vaccinerad och kommer hem långt innan kontraktet ens gått ut i ett fall full med löss.

Nu har jag visserligen hittat väldigt trevliga fodervärdar också som sköter ponnyn som sin egen. Men den drösen mindre seriösa fodervärdar, hur undviker man dessa egentligen? Jag kan ju förstå att man inte kan lova flera år framöver att ponnyn ska få stanna men när man efter efter någon månad säljer sin egen häst eller köper en annan häst och helt plötsligt inte har användning för någon foderponny längre, borde man inte haft någon tanke på detta tidigare? Det kan ju visserligen hända något oväntat men i många fall jag varit med om har en ny häst stått på planen en kort tid efteråt eller så har folk bara tröttnat. Ekonomin eller civilstatus rår man ju självklart inte över alla gånger.

Är foderhästar mindre genomtänkta beslut eller vad är det för fel på folk? Nu har en av mina fodervärdar sagt upp sin ponny igen och vill få bort honom snarast möjligt. När man sagt upp kontraktet, upphör då "ägarskapet" och man bryr sig inte längre om vad som händer med ponnyn bara den försvinner illakvickt då den kostar pengar? Då är det tydligen upp till ägaren att komma och hämta hästen så fort som möjligt oavsett om man bara har en balkong för tillfället att tillgå som box bara hästen försvinner. Att det står i kontraktet att fodervärden lämnar på nya stället är helt bortglömt även alla lovord om att hästen så gärna får stå kvar tills hästen kan flytta till ett vettigt hem och inte bara första bästa är helt bortglömt.

Att hitta ny fodervärd så här mitt i julhelgen är ju omöjligt, vem sitter och kollar annonser i mellandagarna?

Ni som har/har haft foderhäst, hur har ni tänkt vid införskaffandet?

Vad har ni annars för erfarenheter av återlämnandet av foderhäst?

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Foderhäst ett köp eller känslolöst lån?

Stämmer i och för sig inte in på detta, men har min ena ponny utlånad på foder. Min familj kände fodervärden långt innan vi lånade ut ponnyn till dem, och vi har sett hur de "är med hästar" och vet deras häst- och ridkunskap sedan innan. Dessutom bor de ganska nära och vi har kontinuerlig kontakt med dem. Detta gör att det känns bra att låna ut ponnyn, jag hade inte velat låna ut honom till någon/några jag inte kände/kände till innan. Självklart finns det många bra hästmänniskor men risken att det är någon "dålig" blir ju avsevärt mycket större när man inte känner personen i fråga sedan innan.

Öööh, svarade kanske inte direkt på någon av dina frågor ... :/

så fort jag har hand om och ansvar för en häst så är den "min" och jag behandlar den därefter... jag har haft en foderhäst och han fick dom aldrig tillbaka, inte en chans att jag ville ge ifrån mig honom. han har varit i min ägo i 12 år nu. ;)

som du förstår är jag inte mkt för att ha hästar på foder, jag vill äga så inte någon kan komma och ta älsklingen ifrån mig! :crazy:

så ja nog kan man tro att folk som tar på foder inte tänker så. det måste dom ju göra iom dom tycker det är okej att lämna tillbaka hästen om 1 år eller 2...

mysko människor finns det....:eek:
Har själv haft en ponny på foder i tre år och det var otroligt jobbigt att lämna tillbaka honom, han var ju min häst! efter det vill jag inte ha några foderhästar som jag måste lämna ifrån mig:angel:
många ser nog foderhästen som ett steg mellan ridskola och egenhäst(framförallt föräldrar) och när de har klarat foderhästen i ett halvår köps det en egen häst....
men sen finns de undebara människorna som älskar sina foder hästar mer än något annat och behandlar dem därefter:D:bow:

Om man tar en häst på foder, blir det inte så att man fäster sig vid hästen? För mig är en foderhäst ungefär samma sak som ett köp fast man inte äger hästen och har den på bestämd tid.

Jag har mina shettisar ute på foder och har avverkat några mindre seriösa fodervärdar som byter foderponny oftare än sina egna underkläder. Det är ganska otacksamt att låna ut ponnyn gratis och i något fall dessutom betalat försäkringen och vad får man hem!? en ponny som är overkad, ej vaccinerad och kommer hem långt innan kontraktet ens gått ut i ett fall full med löss.

Nu har jag visserligen hittat väldigt trevliga fodervärdar också som sköter ponnyn som sin egen. Men den drösen mindre seriösa fodervärdar, hur undviker man dessa egentligen? Jag kan ju förstå att man inte kan lova flera år framöver att ponnyn ska få stanna men när man efter efter någon månad säljer sin egen häst eller köper en annan häst och helt plötsligt inte har användning för någon foderponny längre, borde man inte haft någon tanke på detta tidigare? Det kan ju visserligen hända något oväntat men i många fall jag varit med om har en ny häst stått på planen en kort tid efteråt eller så har folk bara tröttnat. Ekonomin eller civilstatus rår man ju självklart inte över alla gånger.

Är foderhästar mindre genomtänkta beslut eller vad är det för fel på folk? Nu har en av mina fodervärdar sagt upp sin ponny igen och vill få bort honom snarast möjligt. När man sagt upp kontraktet, upphör då "ägarskapet" och man bryr sig inte längre om vad som händer med ponnyn bara den försvinner illakvickt då den kostar pengar? Då är det tydligen upp till ägaren att komma och hämta hästen så fort som möjligt oavsett om man bara har en balkong för tillfället att tillgå som box bara hästen försvinner. Att det står i kontraktet att fodervärden lämnar på nya stället är helt bortglömt även alla lovord om att hästen så gärna får stå kvar tills hästen kan flytta till ett vettigt hem och inte bara första bästa är helt bortglömt.

Att hitta ny fodervärd så här mitt i julhelgen är ju omöjligt, vem sitter och kollar annonser i mellandagarna?

Jag hade en B-ponny som jag lämnade iväg på foder för att jag inte hade tid för honom. Visst hade han ett par bra hem men ochså några rejält dåliga hem. Tillslut valde jag att ta bort honom eftersom jag inte vill att han skulle behöva genomlida det igen.
Under dom gånger han var ute på foder så har han kommit hem mager, overkad, ont i ryggen och omusklad.

Ska aldrig i livet låna ut någon av mina hästar igen. Är det inte deras egna häst så kan man tydligen behandla dom som man vill och att köpa utrustning som passar kan du glömma. Man tar den skiten man har.
Vet inte om detta är alla storlekar på hästar. Jag tycker det värkar vara som om ju mindre desto mindre värda TYVÄRR :cry::cry:

Nu är han i hästhimmelen och jag vet att han har det bättre där!!!

Några tips kanske?
Vissa annonser jag har sett just på foder hästar har haft att fodervärden ska betala ägaren typ 2000 och om hästen och utrustningen lämnas tillbacka i bra skick så får fodervärden till baka pengarna.

Skriva ett ORDENKLIGT fodervärdskontrakt som tar upp allt.

Vetrinärbesikta hästen ordenkligt innan och efter så att du har kött på benen.

Aldrig lämna iväg hästen till barn som inte har häst kunniga föräldrar.
Och skriva i kontrakten att barnen aldrig får hantera eller rida utan föräldrarna. Dom ska veta att det är dom som har yttersta ansvaret.

Jag har en liten åsna (Åke, ca 115 cm) på foder. han har varit här sedan Juni och åker hem någon gång mellan mars och Juni igen.
Åke har under hela tiden varit som min egen och fått samma vård och foder som mina egna åsnor.
dvs. verkad vid behov, han har fått egna regntäcken, selen passade inte så jag beställde precis en ny som jag hoppas passar bättre, egna bett osv. Jag står dessutom för försäkringen och har ordnat med hans pass och chipmärkning så det har blivit gjort.
Åke är förvisso endast inlånad som sällskap till mitt sto men alla djur som passerar min gård behandlas på samma sätt som mina egna djur.
Innan Åke lånade jag en underbar shettis men han fungerade inte med mitt lilla sto så han fick åka hem igen. I det läget är det skönt att BARA vara fodervärd för fungerar det inte så lämnar man tillbaka. men shettisen fanns det ju plats till på hans egen gård så det var inga problem att köra hem honom . Annars hade det ju varit annat.

Jag kan bara tala för min egen erfarenhet och varför jag sa uppkontraktet med ditt sto jag lånade av dig..

Den stora anledningen till varför jag lånade en shettis på foder var

1 Sällskap.... jag hade bara en häst och behövde sällskap till den.
Min DÅ ekonomi tillät ej 2 hästar att äga dvs jag hade råd att föda 2 hästar med allt vad de innebär verkning foder mm men hade inga pengar till köpa.

Under tiden som de gick så fick jag arbeta som innebar förbättrad ekonomi och eftersom du förklarade redan från början att din häst INTE var till salu började jag se efter en egen häst som jag nu kunde ha när min gammeltant inte längre fanns.

Hon började bli dålig och jag insåg att hon inte kommer leva så länge till varav jag då började leta ny efterträdare oh fann då jorunn

Plötligt kom jag in på en utbildning jag sökt och det var helt oväntat och behövde helt plötsligt hyra in mina hästar och hade bara råd att betala stallhyra för 2 och självklart väljer man ju då sina egna hästar och lämnar åter foderponnyn.
De skulle du nog själv välja

Jag anser mig vara en seriös fodervärd som gav lika mkt kärlek till min foderhäst som till mina egna..

Jag körde in din häst samt fixade så hon vart inriden många skulle kräva betalt men jag anser att jag gjorde de för JAG ville de och för att jag viste att du som ägare vart glad.
Jag hade tjejer som åkte ut dagligen och pysslade om bibbi och hon var drottning i hagen.

Jag skickade massa bilder vi pratade ofta på msn du fick verkligen följa din häst och se bilder så du viste att hon hade det bra!

Jag vill inte ha beetalt för jag fick ju faktiskt låna henne gratis och de handlar om att ge och ta..

Jag vet att du inte tror mig men hon var vacc när hon åkte från mig sen att jag är klantig och slarvar bort vacc intyget finns inge försvar mot men så var det.
Nyverkad var hon också

Och hoppas verkligen inte att du menar mig att hon hade löss när hon åkte från mig för de hade hon verkligen inte.

Däremot var hon nyborstad och insprayad i pälsglans.

Om jag ska vara ärlig så tycker jag du ska fundera på att sälja dina shettisar..
Varför har du dom när du aldrig har dom hemma själ?? nu har du ju köpt ett hbl som tar all din tid.

Du kommer nog aldrig att hitta en fodervärd som kommer låna hästen på foder och ha kvar hästen i 10 år..för hur det än är så prioriterar man sina hästar först som man äger..Måste en häst bort åker foderhäsen.

Även dom som är seriösa kan lämna åter hästen tidigare..

Jag har själv setat i samma sits ägt häst som jag aldrig kunde ha hemma och vi passade inte varande heller..
Till slut fick jag inse att jag kan inte sitta och äga en häst, betala försäkring på 500 månaden för något jag aldrig ser och får utnyttja.

Jag sålde hästen till fodervärden ist och denna 500 lägger jag nu varje månad till sparbössan=) Mkt roligare:D

Sedan när de gällershettisar är de ju en väldigt liten del av barnets tid som barnen kan rida hästen sedan växer dom ifrån och behöver en större ponny.
Barnen tappar intresse ja många faktorer kan de vara för att man int längre kan ha kvar sin foderponny utan för den skull man ska bli anklagad för oseriös...

För mig är oseriös när man vanvådar hästen, och gör saker med den som man vet inte ägaren vill typ som du ville inte att ja skulle klippa manen jag är oseriös om jag stubbar manen.
Ja gör då något som jag vet du som ägaren inte vill att ja ska göra.

Jag kan bara önska dig lycka till med att hitta nya fodervärdar nu ...

Det beror ju alldeles på vad man skall ha foderhästen till. Fast juste anser jag är att lova åtminstone ett halvår och sedan löper kontraktet på tills någon säger upp det och att man då har uppsägningstid.

Det är faktiskt svårare att hitta en foderhäst som man bara skall ha till sällskap åt sin ridhäst än en riktigt bra häst som man skall bruka. Man tycker det borde vara tvärtom. Det viktiga som fodervärd är givetvis att man är ärlig med vad man skall ha hästen till och för hur lång eller kort tid det kan handla om.

Själv har jag tagit hem sällskap bara för någon månad, men då från kompisar och som vet hur läget är. Jag har även varit långtidsfodervärd där jag avsett att bruka hästen för tävlingsändamål. I dagarna har jag tagit hem en foderponny som jag skall ha till min son att lära sig rida på och som jag även har en medryttare till. Minst ett halvår stannar han och som mest 3-4 år, sedan vill ägaren ha tillbaka honom. Så länge de finns någon som rider honom här blir han kvar. Men som sagt, när det gäller barn vet man aldrig. Fast med en sådan kanonponny, så lär det alltid finnas medryttare som villigt ställer upp om det skulle knipa i vissa tider.

Fast äger man inte hästen och lånat den med premisserna att man skall bruka den, då bör man inte behålla den om man kan uppfylla dessa löften. Inte om man inte får ägarens klarttecken. Kniper det hemma hos oss i vår och barnen inte rider som de tänkt, ja, då får jag snällt själv ha fullt sjå med att rida två hästar.

Själv har jag bara lämnat ut på foder en gång. Då var det till folk jag kände väl till och visste hur de skulle använda min häst. Tror inte att jag skulle vilja lämna ut en häst på foder igen. Är det så att jag inte kan ha kvar den så blir det försäljning i fortsättningen. Även här kräver jag god hästkunskap. Skulle inte sälja en häst bara för att jag akut måste. Har eget stall och hamnar därmed inte i det akutläget.

Hälsning Maja

Senast ändrad av en moderator:

jag räknar faktiskt dig till en av de seriösa fodervärdarna jag haft. hon var inte full med löss när hon åkte utan det gällde en annan häst.

sälja eller inte hör inte hit, oavsett om jag har skaffat ett halvblod. även om jag säljer så har jag ju sett hur lång tid det tar innan folk tröttnar.

jag ser foderhäst som samma sak att jag skulle köpa en. Man står ju för allt ansvar även om man "bara" lånar den.
O det är minst lika jobbigt att lämna tillbaka en foderhäst som att sälja en av sina hästar. Det vet jag.

Vi eller syrran då lånade ut hennes häst, han som jag har tagit över nu. då var han 5. Allt verkade perfekt, men när han kom hem. Hade han bara 3 skor på, o hovarna var inte direkt ngt pris jag hade satt till hovslagaren för. o sen var han inte riden på 3 veckor. o innan dess riden till o från, antagligen var hon tillslut rädd för han :S
o hans lastning som var ganska svår innan var VÄRRE.:( Men efter han varit hos oss i 1 månad, men igångsättning igen. skoning, och en Nh-träning/lastträning så fick vi lastnigen att funka super. o nu går han in näst intill direkt. =) mEn sen finns dte ju dem fodervärdar som är som änglar, som verkeligen tar hand om hästen som att det vorre sin egen. o sköter allt som har med hästen o göra. dem är ju guld värda.:idea:

Sen har man väl ändå ett syfte med att låna.
samma sak som att man köper eller säljer en häst.

Jag har haft foderhäst och jag har lånat ut min häst på foder.

Då jag hade foderhäst, pratade vi redan från början om att jag så småningom skulle köpa hästen. Det skrevs också in i kontraktet. Jag älskade hästen och det kändes som om han var min egen. Efter ca 6 månader visade det sig att hästen inte var frisk. Jag hade ändå honom kvar i ytterligare några månader, men sa sedan till ägaren att jag inte hade råd att ha en dålig häst. Hästen hade varit sjuk redan då jag fick honom, vilket kunde konstateras av veterinär. Tyvärr gjorde vi ingen veterinärbesiktning när han kom till mig (ägaren vill inte, och jag var naiv och blåögd). Det hela slutade med att ägaren snabbt hittade en ny fodervärd (trots att hästen blivit ordinerad vila och långsam igångsättning) som skulle sätta igång hästen direkt och börja tävla så fort som möjligt. Jag grät när hästen åkte, och det var riktigt, riktigt jobbigt. Jag fick också klart för mig att ägaren aldrig haft för avsikt att sälja hästen.

Jag har också lånat ut mitt halvblod. Jag var då noga med kontrakt och veterinärbesiktning. Det såg bra ut när ryttaren red hästen hemma hos mig, men det visade sig sen att hästen och ryttaren inte alls passade ihop, och efter bara någon månad ringde hon och de fick köra hem hästen omedelbart. Han var då inte riktigt ok på veterinärbesiktningen, och det blev sedan en dryg period innan han var som vanligt igen. Jag skyllde aldrig på fodervärden, då jag inte riktigt vet vad som hänt där, utan tog allt själv. Jag betalade försäkringen under tiden min häst var hos fodervärd, åkte dit och kollade honom med jämna mellanrum och lånade ut sadel och annan utrustning som passar honom. Jag kommer aldrig mer att låna ut min häst.

Jag lånade min d-ponny till att börja med, då ägarna ville se att hon trivdes innan de sålde henne. Hon var här i två månader, sen köpte vi henne. Allt fungerade utmärkt och utan några som helst problem.

Jag skulle ha svårt att låna en häst som jag vet att jag måste lämna tillbaka, och inte har möjlighet att köpa så småningom om jag vill. De hästar som kommer hit behandlar jag direkt som mina egna och fäster mig vid känslomässigt. Skulle jag inte ha tid med någon av mina hästar skulle jag hellre sälja än låna ut på foder.

Jag anser mig vara en seriös fodervärd som gav lika mkt kärlek till min foderhäst som till mina egna..

Jag körde in din häst samt fixade så hon vart inriden många skulle kräva betalt men jag anser att jag gjorde de för JAG ville de och för att jag viste att du som ägare vart glad.
Jag hade tjejer som åkte ut dagligen och pysslade om bibbi och hon var drottning i hagen.

Jag är ganska säker på att M_P anser dig vara en av de seriösa fodervärdarna.

Måste bara tala om, eftersom det är vi som har lilla Bibbi nu, att du gjort ett bra jobb med inkörningen, den funkar fortfarande kanon!
Jag vet att du inte tror mig men hon var vacc när hon åkte från mig sen att jag är klantig och slarvar bort vacc intyget finns inge försvar mot men så var det.

Jag anser dock att om man slarvat bort vacc.intyget får man se till att skaffa ett nytt. Kan man inte det får man grundvaccinera om alt. betala en ny grund.vacc. För det är ju annars något som ägaren får betala, för att du klantat dig. Om hästen är vacc. eller ej spelar ju egentligen mindre roll, vill man t ex tävla eller in på vissa anläggninar är det ett kort att visa som gäller. (Detta såklart förutsatt att man inte kommit överens om något annat.)

Jag har en häst ute på foder, hos väldigt bra folk måste jag säga:bow:. Det jag ibland undrar över när folk lämnar ut sina hästar på foder, om det inte skrivs kontrakt. Jag har skrivit kontrakt på ett år med förlägning på 12 månader om inte fodervärdskontraktet sägs upp minst 1 månad innan dess utgång. En fodervärd som väljer att bryta ett kontrakt i förväg är ju egentligen skyldig att stå för hästens omkostnader tills kontraktet går ut, om man inte kommer överrens om något annat. Min häst har varit ute nu i 1½år o jag ahr nu erbjudit dom att köpa honom om de vill (han var inte till salu vid utlåningstillfället)

att kunna ha möjligheten till foderhäst är väl förmodligen att man av någon anledning inte vill/har möjlighet till att köpa en egen. Eller att man vill känna på innan man bestämmer sig att löpa linan ut.

det är ju så, när man lånar ut sin häst, att man tyvärr får räkna med att man kan få tillbaka hästen. Kontrakt förhindrar ju att det sker på dagen så att man har möjlighet att hitta ett bra stall.

vill man inte ha det sista ansvaret för sin häst, så får man helt enkelt sälja sin häst.

Men där emot håller jag med att det finns många oseriösa hästfolk där ute ....

självklart så vill jag ha sista ansvaret för min häst, därför säljer jag inte! Med tanke på att några fodervärdar jag träffat på haft hästen väldigt kort tid (en fodervärd hade hästen en vecka hemma hos sig) så tror jag inte att det skulle bli så mycket bättre vid försäljning. Som ägare har jag iallafall chans att påverka vart mina älsklingar hamnar tills den dagen dom kommer hem igen. Idag bor jag i lägenhet men jag och min sambo ser oss omkring efter bostad med stall.

Jag trodde iallafall att foderhäst var ett lika genomtänkt beslut som att köpa en egen häst. När jag lånat ut mina hästar jag i flera fall skrivit tills vidare i kontraktet så att även fodervärden kan känna att hästen får vara kvar en längre tid och inte bara ett år sen blir dom av med den. Oavsett om det stått 2 år i kontraktet eller inte är det ingen säkerhet på att hästen stannar i 2 år.

Och Ja på frågan som någon skrev ang kontrakt. Självklart har vi ett ordentligt kontrakt. Dessutom blir det fler och fler punkter inskrivna för varje gång. Man lär sig med tiden på vilka kryphål som finns i orginalet man kan köpa. Jag skulle absolut inte låna ut utan kontrakt!

I de svar på annonsen jag satt ut är det flertalet personer som vill ha en häst akut eftersom deras blivit ensam. Det kan bli jättebra men i regel ändras situationen efter någon månad med ett nytt köp eller inackordering och min häst blir "över" och kontraktet sägs upp. Det är lite det jag menar med ett känslolöst lån. En nödlösning med sin egen häst i fokus. Så fort det inte passar längre så ska lånehästen bort, gärna samma dag ibland.

GLOBUS
Jag har absolut inte klankat ner på dig som fodervärd! Du var en av de bättre jag lyckats hitta till mina hästar. Haoba hade det jättebra hos dig. Att du sa upp kontraktet säger jag inget om, men andra fodervärdar jag haft har sagt upp hästarna på lustiga sätt. Pekar inte ut någon här!

Det enda jag kan klaga på är väl att vaccintyget kom bort. Oavsett om hon blev vaccinerad eller inte så har jag ju inget som styrker det. Skulle hon iväg på någon tävling där dom kräver intyg som ska visas upp så är det ju kört. Det fattas helt enkelt en spruta ett år som inte står med! Om det dyker upp så hoppas jag att du skickar det till mig! :)

Ang. vacc intyget...
Varför tar ni inte kontakt med den vet. som vaccinerade. Om vet. är av det sjyssta slaget så kan de lösa problemet åt er. Det finns journaler där vacc. står med.

Jag har haft flera foderhästar och har även en nu. Jag har även haft/ har egna hästar.
Jag har varit både långtidsfodervärd (flera år) och för kortare tid (ca 1 år) beroende på vad man kommit överens om med ägarna.
Jag har alltid behandlat foderhästarna lika som mina egna.
Min senaste foderhäst hämtade jag i september och vi trivs bra ihop och hon och mitt shettissto trivs väldigt bra tillsammans. Det är en av anledningarna till att jag haft foderhästar, att man vill se att det fungerar bra.
När jag svarade samt satte in annons så erbjöd jag referenser. Alltså möjlighet att kontakta ägare till tidigare foderhästar och även annat hästfolk som vet hur man är som hästmänniska och hur man behandlat tidigare foderhästar. Alla ägare till mina foderhästar har även kommit på besök för att se hur det fungerar. Det har vid alla tillfällen fungerat väldigt bra mellan mig och ägare och jag hoppas och tror att de tycker detsamma.
Men jag förstår att det finns många "oseriösa" både bland fodervärdar och bland de som lånar ut. Tack och lov har jag inte stött på dem.

Jag hade en utav mina hästar ute på annons ett tag, då jag var tvungen att låna ut honom på foder. Situationen löste sig dock för mig i sista sekund, så jag slapp låna ut honom. Det kom dock flera stycken och tittade på dom och ingen verkade vara riktigt seriös. Nej, jag skulle faktiskt aldrig våga lämna ut en häst på foder till en vilt främmande människa. De måste i sådana fall ha riktigt bra referenser och sedan ska ett kontrakt skrivas, där alla punkter tas upp ordagrannt.

Jag vet inte om man når en seriösare publik, om man väljer att ta betalt för att de hyr ens häst också, men det kanske man gör? Nej, man bör nog vara extremt noga och inte förhasta sig och skicka hästen till "vem som helst", utan låta fler komma och titta. Skriv sedan ett ordentligt kontrakt, där det står klart och tydligt att hästen ska lämnas tillbaka i samma skick som när den hämtades och att fodervärden är skyldig att ersätta skador på såväl häst som utrustning. Ta med precis allt! En kompis till mig skrev tom med att fodervärden inte fick klippa av hennes hästs man, för det hade förra fodervärden tydligen gjort trots att min kompis sagt till henne att hon inte fick innan, så tom en sådan patetisk sak bör stå med.

*K-L*

Vi har kvar pojkens sista tävlingsponny. Hon har varit ute hos fodervärd de sista fyra åren. det fungerar kanonfint.
Jag tar föl på henne varannat år, de får gratis låna en super läromästare till sina barn.

Jag kommer förmodligen att betäcka henne till våren, det får bli hennes sista föl. Sedan kommer de att få överta henne som en gåva från oss. Det känns rätt, dom avgudar henne lika mycket som vi gör nämligen:love:

Liknande trådar

Gnägg Jag har en 3-åring (4 år efter nyår) som jag inser att jag inte har energi för. Ingen komplicerad häst alls, utan snarare tvärtom lite...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
9 132
Hästmänniskan Vad kan man ta för att låna ut en välutbildad d ponny på 18 år på foder? Vad är rimliga krav att ställa? Vi vill gärna att hästen står...
Svar
14
· Visningar
1 596
Hästvård Hej! Har ett stort problem just nu och hoppas att jag kan bli lite klokare med era tankar här på buke.. Har sedan en tid tillbaka letat...
Svar
16
· Visningar
3 165
Foder & Strö Till hösten flyttar jag till ett stall där man köper in sitt eget grovfoder. Det blir första gången jag på egen hand köper in grovfoder...
Svar
2
· Visningar
1 131
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama