Foderhäst ett köp eller känslolöst lån?

Sv: Foderhäst ett köp eller känslolöst lån?

Aldrig lämna iväg hästen till barn som inte har häst kunniga föräldrar.
.

Jag blir faktiskt riktigt ledsen när du skriver detta!
Vi som faktiskt är RIKTIGT intresserade av hästar fast inte har häst kunniga föräldrar då? Det är oftast vi som inte får en häst efetrsom föräldrarna tycker det är ett VÄLDIGT stort steg och en häst kostar ju massa pengar osv.

Så du menar om du nu hade bestämt dig för att låna ut din häst iaf, och jag kommit för att provrida så skulle du sagt nej bara för att mina föräldrar inte är kunniga?

-Jag är "bra" på att rida, rider hälsosamt för hästen, ställer inga krav som jag känner att hästen iinte klarar av och har vett att ta ut vetirinären direkt ifall något händer.

-Jag är JÄTTE noga i min hantering, ( har hanterat mkt hingstar så det har blivit så)

-Jag åker ut till stallet och mockar osv VARJE dag även om jag mår dåligt!

Jag ser inga fler garantier på barn med hästvana föräldrar än på de som inte har de. De som inte har hästvana föräldrar har tex ofta hästen inhyrd på ett stall där det finns hästvana människor runtomkring.

Så ta mig inte för en tjurskalle nu men jag tyckte du var orättvis där!

Ni som har/har haft foderhäst, hur har ni tänkt vid införskaffandet?

Jag kan berätta lite om mig.
Har ingen foderhäst just nu men letar för fullt!
Innan detta har jag gått små "steg" mot större och större ansvar gällande hästar.

Det började på ridskolan, vilken jag har gått på under största delen av mitt liv (går fortfarande där)
När jag hade lärt mig "rida" (hålla mig kvar i skritt och rida lätt i trav:angel:) fick jag min första medryttarhäst!:love: Jag var liten då och jag var SÅ lycklig!! inte tyckte jag det var pinsamt att jag inte ens fick den lättrida fina ponnyn att gallopera när jag skulle rida för ägaren första gången:D
#underbara år hade jag med henne, det var verkligen den mest utvecklande tiden i mitt liv! hade henne 3dagar i veckan då jag åkte uppoch mockade red fodrade tog insläppo osv. Efter henne var jag en kort tid på våren medryttare på en storhäst men när det närmade sig sommar fick jag min första "foderhäst" Hade innan bästämt med ägaren att jag skulle ha henne från mitten av vår till mitten av höst (dev.6mån) efetrsom ägaren hade ont om bete. Var SÅ lycklig! Denna häst var inte så utbildad och det var väll det jag kämpade med den perioden, och att se henne utvecklas var bara så underbart! VI gjorde allt tillsammans! jag levde verkligen i stallet!!

Efter henne fick jag gå upp utteligare ett steg, En foderhäst på heltid (planerat flera år framöver) Och steget efter det(om jag klarar av det vill säga) är en egen häst!

Detta kanske låter löjligt men det är det jag har och det är jag lycklig för! Jag vet att det inte är alla föräldrar som är villiga att lägga ned så mkt pengar på sitt barns intresse, (vissa kanske inte ens har de pengarna) Och jag uppskattar verkligen det mina föräldrar gör mot mig!

Oj det blev inte riktigt svaret på din fråga:angel: men det jag ville säga är att jag iaf ÄLSKAR mina foderhästar :love:

jag älskade honom som min egen :love:

jag skaffade foderhäst på grund av att jag läser på universitet och inte haft råd att lägga ut en klumpsumma för en häst som jag vill ha...

nu har jag min egen prinsessa:love:

aaa dem seriösa människokännare måste man nog va....

jag sålde min pony ungen tröttnade efter en månad å jag trodde att jag va människokännare.....

jätte svårt man kan nog bara göra sitt bästa....kanske kolla om de haft tidigare foderhästar å höra sig för, men det är svårt. kanske försöka låna ut hästen till ngn man känner eller ngn som känner ngn som känner ngn som vet att den ngn tar hand om sina djur väl...

lycka till

Liknande trådar

Gnägg Jag har en 3-åring (4 år efter nyår) som jag inser att jag inte har energi för. Ingen komplicerad häst alls, utan snarare tvärtom lite...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
9 132
Hästmänniskan Vad kan man ta för att låna ut en välutbildad d ponny på 18 år på foder? Vad är rimliga krav att ställa? Vi vill gärna att hästen står...
Svar
14
· Visningar
1 596
Hästvård Hej! Har ett stort problem just nu och hoppas att jag kan bli lite klokare med era tankar här på buke.. Har sedan en tid tillbaka letat...
Svar
16
· Visningar
3 165
Foder & Strö Till hösten flyttar jag till ett stall där man köper in sitt eget grovfoder. Det blir första gången jag på egen hand köper in grovfoder...
Svar
2
· Visningar
1 131
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama