Foderhäst ett köp eller känslolöst lån?

Sv: Foderhäst ett köp eller känslolöst lån?

Eftersom fodervärden inte "Vet" vad veterinären heter så har det inte kunnat lösa sig. Jag har erbjudit mig att själv ringa till veterinären och få fram ett intyg bara jag får ett namn.

Att ta betalt som att hyra ut lär vara lönlöst att ens försöka annonsera med. När de flesta fodervärdar inte ens kan tänka sig att betala liten del i försäkringen så tror jag knappast att någon kan tänka sig hyra en ponny när det finns så många som lånar ut gratis.

Jag kanske är för kräsen när jag sållar bland svaren men hittills har jag inte fått ett enda vettigt svar som jag tror blir långvarigt och som passar min häst. Det har varit allt från sällskap i någon grishage till att någon vill kolla om deras unge kan bli intresserad.

jösses.. de dära verkar vara en djungel.. Har en kompis som har en häst med en osäker framtid, vi har försökt att rida igång honom, men han fick en lite reaktion igen. Han var uthyrd men kom tillbaka med kotledsinflammation i ALLA 4 BENEN samt i ena bakknäet! nu riskerar han att bli utdömd eller triangelmärkt, men ägaren har bestämt sig att göra ett försök till, kanske att han kan gå lättare motion med inriktning sällskap. Det är en 7-årig Criollo vallack, som är grundriden, lite hoppad å parellitränad upp till nivå 2. Hon som hyrde honom hade då haft erfarenhet från hela sitt ca 35-åriga liv å har en ridskola! å min kompis sa till henne att jolly var lite öm, å att hon nog får sko honom.. å så blev de.. hon märkte inte att han var hovöm, å klagade på att hon inte fick fram honom i galoppen å att han ibland agerade lite osäkert/instabilt... suck säger jag bara!!

Så passar på att pusha lite nu.. för min kompis ska in i lumpen å har inte tid med hästen.. så är de nån i denna tråden som vill ha en trevlig sällskapshäst utan några större ridkrav så får ni gärna skicka pm till mig!

Har själv funderat på att skaffa häst, men har för närvarande en bil som kostar alldeles för mycket! i så fall vill jag ju vara säker på att: 1: jag får tag i en häst som passar mig, mina behov å som jag känner en gemenskap med 2: att jag är i en sån ekonomisk sits så jag känner att jag kan lägga ut 20 000 på en sadel om hsätens sadel inte skulle passa tex 3: att jag har intresset.

just den sista biten vet jag kan vara lite tuff, älskar hästar.. men vill kanske inte rida 6-7 ggr i veckan, utan 5 kanske. Då hade jag i min tur kunnat tänka mig att ha en ganska duktig ryttare som betalar en peng för att rida min lånade häst, eller köpta, beroende på hur jag skulle göra.

Sen skulle jag vara väldigt noga med stallet, både om jag skulle hyrt ut eller hyrt själv.. skulle aldrig ha den i en dåligt stall.. Där ja skulle ha häst nu vore antingen på en ridskola i närheten som har en privathästavdelning, eller i ett stall bredvid, de är ju bara 100 meter till ridhus, ett absolut måste i mina ögon, för vem rider ut idag? blåser. ösregnar å är bara 3 plusgrader? mörkt dessutom. Och för att komma nånstans med sig häst med, så krävs de träning, vilket jag inte anser man endast kan få av uteritter och en träning nångång varannan vecka för tränare i ridhus.

Shoit.. nu vart de långt.. haha.. men de var iaf mina åsikter

Oj, du har haft otur!

Jag har haft två fodervärdar till mina shettisar ( har haft ponnyerna länge och ibland mår jag sämre av min fibro så då uppskattar jag lite hästledigt över vintern ) och det har varit underbara människor. Så bra som de haft det hos fodervärdarna har de nästan inte haft det hemma, de har definitivt fått mer motion där i alla fall... Det gäller att hitta de där engagerade ponnymammorna!

Nu ska min ena ponny ut och jobba igen, jag satte ut en säljesannons på min ungponny och fick efter långt om länge svar. Upptäckte att den intresserade köparen skulle behöva en van barnponny först så nu ska min gammelponny dit och jobba ett tag och så köper de ungponnyn till sommaren när gammelkillen kommer tillbaka hit hem. Man får nog vara lite kreativ när man söker fodervärd, att hitta rätt hem till en shettis är inte lätt!!!:crazy:

Nu är ju detta över 1 år sedan och kommer inte ens ihåg vilken vet de var eftersom jag ej var i stallet när vacc blev av och jag står ej kvar i de stallet längre där vacc skedde och har ingen kontakt med dessa människor längre...

Vad jag förstår fick väl hästen i fråga vacc en gång till efter min tid som fodervärd så hon fick dubbla så då ska hon väl ha varit superskyddad mot influensan :D

Jag vet själv hur svårtdeär att hitta bra fodervärdar har ju inte direkt haft tur EN av alla som haft min förra unghäst var vettiga och de är hon jag också sålde han till!

Sedan har amn fått referenser alltifrån SM ryttare OS ryttare ja säg inte dom bra referenserna jag fått på de personer som haft min förra häst..
Endå fick man tillbaks han i skelettformat svårt sjuk.

Eller sönderriden

Jag fick betala närmare 10 tusen när han kom hem från en fodervärd i veterinärkostnader för att han var så dålig..
Endå hade jag regelbunden kontakt med fodervärden i telefon och mejl där allt gick bra enligt henne..
Man tycker ju att amn ska kunan lita på folk.

Jag tycker att själva meningen med att låna ut sin häst försvinner när amn har som krav att fodervärden inte ska vanvårda hästen inte raga av all man och inte rida sönder sin häst...

Är inte de vanlig hyffs sånt ska man ju inte ens behöva påpeka att de INTE får göra:crazy:

Och jag kan tänka mig att det är svårare att hitta långvariga hem till små shettisar..

Folk skaffar dom mest för dom behöver sällskap dvs hästen kommer inte bli så mkt ompysslad förutom daglig vård som borstning visitering verkning osv.
Men inte så mkt arbetad så som i körning eller ridning.

Och där man väl hittar en fodervärd som kan erbjuda ridning är de ju barn vi pratar om och de växer.. tyvärr:crazy: och efter bara nått år är dom för stora för att rida och har då ingen nytta av shettisen och då säljs den eller lämnas åter till ägaren om den är lånad.

Köra är det inte många som är så intresserad av och är man de vill man oftast ha lite större ponny/häst så man även kan rida den om man vill!...

Och jag tänkte precis som du att om jag äger hästen kan jag iaf ha koll på den.. men så tänkte jag lite mera och de är inte bara ajg somtar völ hand om häsatr.. de finns mer folk där ute som tar väl hand om hästarna än inte tar väl hand om dom...

Min häst hade åkt som en vandringsbokal de senaste åren och var de verkligen detta som var tanken medhan när han var 2 månader ?? och jag satt ochh spekulerade i våran framtid...

Nej de var ju inte de....

Jag insåg att hästen och jag aldrig någonsin skulel kunna bli ett par som funkade dels såg jag inge intresse att ha han då han hade allt jag inte ville ha hos en häst.
Jg satt i samma veva och flundrade över att byta ras.

Hade hittat en fodervärd somhan gick såå bra ihop med och där jag viste att en försäljning bara skulel ske om jorden höll på att gå under..Fodervärden till och med sa att skulel hon inte kunna ha han kvar så funderade hon på att till å med ta bort han just för att han är så speciell och integår ihopp med andra än hon..

Han har de bättre i himlen än att säljas och återigen åka jojjo mellan ägare som inte klarar av han!

Men de där är hennes häst nu och hon väljer precis hur hon gör den dagen hon inte kan ha han kvar..

letar man länge finner man nog till slut den rätta ägaren.. jag letade i 7 år;)

Jag insåg att de funkar inte att ha en häst betala försäkring och aldrig ha hästen ens...

Du som ägare kan aldrig vara 100% säker att din häst får de superbra för du kan inte ha 100% koll.. då måste du ha dom hemma för att kunna ha den kollen.

Jag tycker iaf du ska fundera på en försäljning du har 4 shettisar du aldrig har hemma vad är tanken med dessa små liv?? Att alltid ha dom utlånade??
De flesta lånar ut sina hästar för man inte har råd eller tid för en stund i sitt liv..
Men du har ju lånat ut 4 hästar på foder och köper dig ett hbl.. är de inte bättre att ta hem dina shettisar och hålla påmed dom än å köpa en till häst??

Bara något jag reagerar på..

Jag hade problem med EN häst att hitta fodervärdar du har 4 jag skulle bli galen...
varförinte ta hem dina häsatr och sedan skaffa fodervärdar och häsatrna få stå kvar i ditt stall där du står??
Då kan du ha koll och kan hjälpa till om de så behövs=)

För så har jag tänkt.... Jorunn ska aldrig mer lånas ut på foder de har jag lovat henne och mig själv..Den dagen jag inte har tid kommer hon få stå helt enkelt.Finns alltid någon som skulle bli glad av att få rida lite gratis om de vill

Den dagen jag inte har råd så skaffar jag en delfodervärd sombetalar 50% på allt men hästen står kvar i samma stall och jag akn ha 100% koll=)

Annars säljer jag henne om inge av dessa alternativ finns...

Jag hoppas iaf att du hittar någon bra fodervärd om du trots allt inte vill sälja.

Har du funderat på någe 4 h gård?? ellerfritidsparker där de letar shettis eller ridskola..körskola liten ridskola där de tar väl hand om sina häsatr...De skulel ju bli superglada omde fick låna en häst på livstid=)

Beklagar att du får tillbaka en utav dem igen. Hoppas att du hittar någon bra.

Själv har jag haft 4 st foderhästar, varav jag äger en utav dem idag.
Den första var ett halvblod (äger denna idag), som har varit hos mig 3 vändor pga oseriösa människor och misskötsel (precis som Globus skrev).
Den andra var en korsning som det fungerade jätte bra med, ägaren var gravid och var min kompis bekant. Men han hade ont i ryggen när han kom och det visade sig att hans sadel var sned och sprucken (den hade de haft på honom i 4 år). Hon vägrade köpa ny sadel och då sa jag upp honom pga att jag inte hade pengar för att köpa en åt honom och jag ville inte rida sönder honom.
Den tredje var en av Mizz_perfects shettisar, han var då hingst vid det tillfället. Hade honom i ca 1,5 år. Fungerade kanon. Men då jag fick köpa min första foderhäst så blev det en för mycket.
Den fjärde var en andalusier (korsning), en 4 årig hingst. Skulle vara hos mig medans ägaren var i spanien. Dock åkte jag av honom tredje gången jag red och bröt nacken. Kunde inte rida honom på flera månader och pratade då med dem om att säga upp avtalet, vilket jag gjorde. Men de propsade på att de ville ha honom hos mig i alla fall. Så jag fick nästan bli arg så att de tog tillbaka honom.

Shettisen var kvar hos mig fast andalusiern kom och sen även när halvblodet kom tillbaka.

Har sen haft min kallblodstravare ute på foder till en 16 årig kille och hans pappa och de har varit hur gulliga som helst mot honom. De har ringt om det varit något och jag har kunnat åka dit närjag velat. Han stod typ 5 minuters bilväg från mig.

Jag har bara haft en foderhäst som jag flyttat och haft över en tidsbegränsad period, de övriga har stått hos ägaren. Den ponnyn ställde vi på min dåvarande ridskola och han gick även på en del lektioner (självklart hade ägaren gått med på detta). Och det gick toppen, dom fick tillbaka ponnyn när kontraktet gick ut och han var i strålande form. Jag tackar ridskolan för det, för som 14 åring hade jag inte kunnat se efter hans bästa själv.

Nu går jag i foderhästs-tankar igen (eller rättare sagt har gjort senaste året), men denna gång i så fall för ett ev. köp. Jag tror att folk tar hästar på foder för att dom vill ha en "egen" häst, men är inte säkra på om dom kan binda upp sig så eller att dom är redo.

Att hitta en bra fodervärd är nog inte det enklaste, särskillt när det är en ponny och många barn/ungdomar inblandade. Jag kan erkänna att när jag var 16 var jag helt övertygad om att jag kunde ALLT om hästhantering och vård och tvivlade inte ett dugg på att jag kunde ta hand om en häst helt ensam. Att fråga om hjälp var det inte på tal om. Men nu i efterhand har jag insett att jag inte alls var kapabel att ta hand om en häst, varken tidsmässigt eller ekonomiskt.

Tråkigt att du fått så mycket negativa upplevelser, du har inga kontakter eller liknande som du kan gå via? Kanske ringa ridskolan och kolla om dom har någon amitiös tjej som dom tror är intresserad så kan du få referenser direkt? Jag vet inte vad ni har för ridskolor och så där du bor, men att ställa min foderhäst på ridskolan är det bästa beslut jag någonsin gjort, och ägarna var supernöjda. Han var både tjurig och benig när jag fick honom men kom tillbaka till ägaren som en soltråle.

Hade ett halvblodssto på foder när jag var 15. Svarade egentligen på en annons att bli medryttare (hade inte råd att ha egen häst heltid) men då ägaren hade många hästar och hon inte hade tid för alla så erbjöd hon sig att betala en slant om jag tog hand om den största kostnaden. Och visst tänkte jag, det var ju en bra idé. Det funkade ganska bra, men problemet var ju att hon hade "glömt" kontraktet när hon lämnade hästen och det tog ytterligare att par mån. innan jag fick något kontrakt som jag skulle skriva under, trots jag ringt flera ggr varje vecka och tjatat att hon skulle skicka det. Likaså om pengarna hon skulle sätta in. Fick ringa jämt och säga till. Kunde gå flera veckor innan hon satt in pengarna, men det med mycket tjat det också...Hon var dessutom svår att nå, enda stället man nådde henne på var på jobb nummret.. hemma svarade hon inte, ringde inte upp och mailade aldrig tillbaka när man skrev till henne. Var nog inte intresserad av sin häst nått vidare. Hon var inte i början till salu men efter några månader erbjöd jag mig att köpa henne till rimligt pris (hon var inte utbildad, var i störtdålig kondis när jag fick henne, var inte heller någon ungdom precis) summan jag skulle få köpa henne för var i direkt överpris för en häst som henne. Hade fått iaf en utbildad häst för samma pris, som dessutom hade gjort något. Svaret jag fick var att : Jamen hon har haft 1 föl, hoppat bana på 1 meter, osv..tillsaken hör att hon var fruktansvärt het och gick inte ens att trava på hemvägen när man var ute och red i skogen.Då ställde hon sig på stället och galopperade, for runt som en tok och var skitjobbig. Med andra ord inte alls rolig att ha att göra med under skogsritter.. Dessutom räknade hon upp vad hon kostat HENNE under alla år. Men hallå, jag kan väll inte betala för dom åren hon har haft henne? Störtlöjligt. Så det slutade med att hon fick ta hem henne igen. Sedan köpte jag min nuvarande häst. Jag har aldrig ångrat att jag lämnade tillbaka den andra och köpte min nuvarande.

Skulle förövrigt aldrig våga låna ut min häst till någon jag inte kände. Hon var utlånad 3 mån i höstas till tjejen som hade vart min medryttare innan, men då jag hoppade av skolan och kom hem igen sa vi båda upp kontraktet. Kravet var dessutom att hon sulle stå kvar på nuvarande stall. Ska jag någonsin låna ut henne igen ska det antigen vara någon jag känner eller så ska hon stå kvar på stallet hon står i nu.

Globus

Nu är ju detta över 1 år sedan och kommer inte ens ihåg vilken vet de var eftersom jag ej var i stallet när vacc blev av och jag står ej kvar i de stallet längre där vacc skedde och har ingen kontakt med dessa människor längre...

Vill du så kan du få fram ett vac intyg! du vet ju ex vart du hade hästen och vilka som stod i stallet. Jag tycker att det är konstigt att man som ägare/fodervärd inte är ett dugg medveten om vilken veterinär som användes och inte ens får ett kvitto på att hästen är vaccinerad? Skulle jag gått vidare med det här vilket jag nu inte har gjort så skulle du garanterat åka på att ersätta en ny grundvaccination.

Jag vet själv hur svårtdeär att hitta bra fodervärdar har ju inte direkt haft tur EN av alla som haft min förra unghäst var vettiga och de är hon jag också sålde han till!

Att du idag sitter och kallar fodervärden som köpte din häst vettig är lite skrattretande. Så som ni smutskastade varandra innan köpet gick igenom men bla anmälningar till djurskyddsinspektörer och krav på betalning hit och dit så tycker jag det är lustigt att du är så positiv idag. Antagligen för att du fick dina pengar för hästen och slapp se den. Detta är det nog fler än jag som kan intyga att du inte var så positivt inställd tidigare.

Och där man väl hittar en fodervärd som kan erbjuda ridning är de ju barn vi pratar om och de växer.. tyvärr:crazy: och efter bara nått år är dom för stora för att rida och har då ingen nytta av shettisen och då säljs den eller lämnas åter till ägaren om den är lånad.

Nu har jag för visso inte annonserat ut denna ponny som någon barnhäst eftersom han varken är körd eller riden. Så att en unge växer ur den bör inte hända eftersom tanken var som sällskapsponny vilket jag trodde fler skulle uppskatta. En billig liten häst som knappt äter något kostar inte många kronor om man har egen gård.

Jag körde in din häst samt fixade så hon vart inriden många skulle kräva betalt men jag anser att jag gjorde de för JAG ville de och för att jag viste att du som ägare vart glad.

Nu hade du ju denna häst på foder och jag hade inget krav på varken inkörning eller inridning. Jag har ju lite svårt att se att fodervärden kommer och kräver betalt för något den gjort med hästen under fodervärdstiden. Tävlas hästen upp till svår hoppning utan att det fanns som krav i kontraktet så ska självklart inte ägaren behöva betala för något sådant. Det är skillnad på att göra det med vilja och göra det på uppmaning!

Men du har ju lånat ut 4 hästar på foder och köper dig ett hbl.. är de inte bättre att ta hem dina shettisar och hålla påmed dom än å köpa en till häst??

Hur många hästar jag har utlånade hör inte ett dugg till tråden och varför jag köper en till häst! Oavsett om jag skulle äga en drös andra hästar och ha några utlånade så är det upp till mig! Skulle jag ta hem mina shettisar idag så kommer det kosta 4000kr extra i enbart stallhyra, det är inga pengar jag har! Min hästar ska hem den dagen jag har plats åt dem. Det kan vara om en månad eller ett år men att stall in dom i olika stall här i uppsala är ohållbart! Sen är det ganska stor skillnad på att ha en ridhäst och en sällskapsponny!

Den dagen jag inte har råd så skaffar jag en delfodervärd sombetalar 50% på allt men hästen står kvar i samma stall och jag akn ha 100% koll=)

Som sagt det är en sällskapsponny det rör sig om. Vem har då lust att betala 1000kr i stallhyra + resterande kostnader för att åka ut och borsta en häst? De personer denna häst passar för bor på egen gård och är intresserad av att ha sällskap till sin egen häst!
Jag har även haft saluannonser ute på mina hästar men eftersom inget vettigt svar inkommit så kommer heller ingen försäljning ske! Jag har vissa krav som ska uppfyllas om jag ska sälja mina hästar annars har jag kvar dem. Jag avlivar hellre än att sälja till en människa jag inte får förtroende för, då vet jag iallafall att hästen inte far illa.

Gällande ponnyn som blev nämnd i tråden så har det löst sig iallafall. Så lämna detta utanför, ouppklarade omständigheter med tidigare fodervärdar som rör sig här på buke kan tas via pm om det ska vara så!

Åter till grundfrågan!!

Ni som har/har haft foderhäst, hur har ni tänkt vid införskaffandet?

Vad har ni annars för erfarenheter av återlämnandet av foderhäst?

Åter till grundfrågan!!

Sällskap och en häst att jobba med.

Att fodervärden återlämnar hästen vid kontraktets slut om man inte kommit överrens om något annat. Eller att den som säger upp kontraktet hämtar resp återlämnar hästen.

I mitt fall så körde jag iväg 2 av mina foderhästar (en till ny fodervärd och en tillbaka till sin ägare) och de andra 2 hämtades av sina nya fodervärdar.

En sak till: Att ha foderhäst är ABSOLUT inte samma sak som att äga en häst. När man tar på foder får man räkna med att ägaren kommer att vilja ha tillbaka sin häst. Annars hade ju ägaren sålt. Att veta att man inte äger gör att man ställer in sig på att det bara är ett trevligt lån och att man får njuta av hästen så länge man får låna den.

Att äga, gör att man kan ställa in sig på att det kan få vara "livet ut" om man så vill.

Hälsning Maja

Globus

Åter till grundfrågan!!

Jag har/ har haft tre foderhästar/ponnier.

Den första lånades från ett ridläger över vintern. Där var det ju väldigt klara datum hästen skulle hämtas/lämnas och det var vi som hämtade/lämnade på egen bekostnad. Denna ponny lånades för att se hur det var att ha egen häst och om det fungerade var meningen att låna honom varje vinter tills jag var förbi ponnyåren. Dock förändrades förutsättningarna och vi köpte ponnyn istället. Han är fortfarande kvar i vår familj 17 år senare.

Den andra lånade jag för att jag ville ha en stor häst men inte hade ekonomin att köpa, tanken var att ha kvar så länge som möjligt. Han var då hingst och jag lämnade till slut tillbaka honom mestadels för att jag var tvungen att byta stall och inte hittade någonstans jag fick ha hingst, lite delvis därför att jag kände att han var lite för svår för mig. Han kom från Skåne med latsbil till mig som ägaren betalade och jag återlämnade honom med lastbil på min bekostnad. (Jag köpte faktiskt trots allt denna häst senare och han är kvar hos mig efter 8 år).

Den tredje som vi har nu, shettisen, har vi lånat till minsta dottern på 5 år. Vi fick akut ta bort vår egen shettis i våras och det kändes onödigt att köpa en ny shettis. Vi letade efter en B-ponny att köpa men hittade inget vettigt i lagom prisklass. Så ramlade vi över denna som är helt perfekt. Henne kommer vi ha kvar så länge dottern är lagom stor för henne, men det är ju också ägaren informerad om.

Måste bara tilllägga till de som envist hävdar att barnen minsann växer ur en shettis.

Javisst gör de de, men då får man väl vara så pass förutseende när man lånar en shettis att barnet är tillräckligt litet så att man kan ha ponnyn åtminstone ett år eller så. Och de växer ju inte ur den över natten heller, så man kan ju säga upp den i god tid innan.

Vad har ni annars för erfarenheter av återlämnandet av foderhäst?[/B]

Jättedåliga...
Jag har redan haft en tråd här om det, så jag tänker inte tjata så jättemycket om det. Min häst lånades ut som en tränings- och tävlingskompis. De som tog hästen på foder hade bra referenser osv och var klart intresserade av att just träna mycket.
Två år senare och ett brutet kontrakt från mitt håll, dvs när jag fick reda på hur saker förhållde sig så sa jag upp kontraktet på en gång, så hämtade jag ett vrak. Inte en enda muskel fanns kvar, all utrustning var skitigt, trasigt eller helt enkelt borta. Vissa saker var helt oanvändna såsom de nödvändiga algerna som jag skickade med.
Jag blir så arg när jag tänker på detta, så jag berättar inte så mycket mer än att de vi betalade i ren "rehab" och inköp av ny utrustning samt veterinärkostnader, hade varit samma pengar som för två veckor i Thailand för 2 personer:smirk:

Funderade länge och väl på att stämma dem, men vart leder det lixom? Bara en massa energi och tid och med risk för att förlora fallet av någon underlig anledning...

Aldrig mer fodervärd!

/Reebok

Jag är fodervärd åt ett d-ponny sto, och i mitt fal är det tvärt om. Hon kommer från ett salustall och har inte blitt skött och riden saom hon ska(stått flera veckor i sträck, haft ett täcke på en vecka osv)
När hon kom hade hon rikigta bogskav och svansen var helt svart(hon är skimmel) av intorkad lera/bajs.. Fixade dock till henne och nu rids hon 6 dagar i veckan+bra foder varje dag. För mig är det ett "köp", tycker mycket om hästen!

Tillbaka lämming vet jkag inte rikigt, då detta är min första foderhäst

Har haft en d-ponny på foder i lite mer än 3 år. Ägaren skulle köpa en stor häst, då d-ponnyn varit skadad. Så hon hade alltså inte tid och plats för båda. Först gick hon lektion på ridskolan (½ år igångstättning från skada, ½ år lektion), sen tog jag henne på foder.

Och jag har behandlat henne precis som hon vore min egen, började med grundvaccination (de missade visst vaccineringen när hon gick lektion). Och då passade jag på att ta botulism oxå. Och skoning och snösulor på vintern och klippning och allt sånt.

Men, däremot har jag tänkt igenom allt jag köpt till henne, om jag kan använda det till en stor häst, när jag väl ska skaffa en egen (ville inte köpa henne pga jag är över 18år). Utom sadeln, vi behövde en dressyrsadel, köpte en Albion som blev utprovad och allt, men tyvärr passade den inte.

När det sen var dags att studera, sa jag det till ägaren 9 månader innan min skola skulle börja. Ägaren ville inte ha tillbaka henne och jag tog på mig att försöka sälja henne, innan jag skulle börja plugga. Så sålde henne 8 månader senare. Och jag tror och hoppas de varit nöjda med mig som fodervärd. Kan nämna att de stod för försäkring och jag för allt annat.

Så, det beror nog väldigt mkt på hur fodervärden är som person tror jag. Jag älskar verkligen den hästen och har nog hälsat på henne minst 10 ggr på 1½ år, och då har hon hunnit byta ägaren en gång.

Det borde inte vara svårt att hitta en seriös fodervärd, synd bara att det finns folk som gör att det istället är ett så stort problem.

Dessutom körde jag o pappa med till det nya hemmet (20 mil), när de kom och hämtade hästen. För ville se hur hon skulle få det!

Senast ändrad:

Vi letade efter en trevlig sällskpashäst åt min valack då vi skulle avliva den andra hästen.
Hittade en helt underbar ardenner som vi fick ha på foder från augusti - november 07.

Vi blev tvungna att lämna tillbaka våran ardenner pga att hästarna slogs och min islänning fick in en fullträff på bogen på ardennern som blev halt och vi stod för vetrinären. Vi pratade lugnt med ägaren och berättade hur det låg till, en vecka senare åkte han hem.

Vi är nu på jakt efter en ny foderhäst/ponny men alltså, det finns verkligen inga häromkring hälsingland. Det är synd att det inte är så många som vågar lämna ut sina hästar på foder, det finns trots allt fodervärdar som är seriösa. Jag själv skulle kunna tänka mig att låna ut min underbara valack på foder när jag flyttar men då kommer jag först ha stadig kontakt med familjen som ska låna han samt åka och kolla på deras stall och hagar innan han skickas någonstans samt ha regelbunden kontakt med familjen/ryttaren.

Om man tar en häst på foder, blir det inte så att man fäster sig vid hästen?

Jag tycker verkligen att det är synd att du fått så dålig erfarenhet av fodervärdar!
Jag känner själv att jag har ganska bra koll på det här med att fodervärda häst.

Jag fäster mig vid foderhästen!
Jag grät när min första foderponny såldes, jag grät när jag tog förväl av E på Hbg och jag kommer gråta floder om jag förlorar nuvarande foderhäst!

När jag skaffat mina foderhästar (och lånat ut min häst på foder) så förväntar jag mig av mig själv, av ägaren (och av fodervärden) att hästen i fråga ska behandlas som och ses som en egenägd häst med allt som tillkommer det ansvaret!

När man sagt upp kontraktet, upphör då "ägarskapet" och man bryr sig inte längre om vad som händer med ponnyn bara den försvinner illakvickt då den kostar pengar?

Vad gäller det här så har jag bara varit med om ett "riktigt" återlämnande av foderhästen än så länge och det utgör min enda dåliga erfarenhet av fodervärdning.

Med min första foderponny lånade vi en sällskapsshettis.
Ponnyn såldes men shettisen fick vi fortsätt låna och vi hade henne i åtta år till. Ägaren var inte särskillt engagerad och hade antagligen mycket att göra så på dessa åren så hälsade hon på kanske 4 gånger trots att hon bor 15 min från gården.

När vi väl insåg att vi inte hade plats, tid eller "användning" för shettisen började vi höra av oss för att få henne återlämnad.
Första samtalet gick iväg i september. Det klyddades fram tillbaka men vi förstod ju att det var jobbigt att "bli med häst" så plötsligt igen.
Tillslut blev vi dock lite trötta på det och den siste december ville vi att hon skulle vara flyttad.
Men icke.. vi höll på fram till april då det äntligen fanns boxplats o hage till henne men "transporten var inte riktigt som den skulle". Nehej sa vi, men nu är vi trötta på det här. Då körde vi helt enkelt själva upp till det tilltänkta stallet och lämnade henne där.

Eftersom att vi tyckte om henne så mycket och ville hennes bästa så höll vi på rätt länge men det slutade ju "nästan" med att vi bara ville få henne att försvinna.

som du förstår är jag inte mkt för att ha hästar på foder, jag vill äga så inte någon kan komma och ta älsklingen ifrån mig! :crazy:

Det känner jag också och ibland undrar jag hur jag vågar orka ta risken att någon tar min ögonsten ifrån mig.
Men det är en omöjlighet för mig att köpa honom.

Och tvärtom så är jag jätteglad att någon vilr låna min gamla älskling så att hon fick vara "min" men ändå kan vara "till nytta" för någon.!

jag tog en isis på foder för att jag ville vissa min mamma att jag hade orken att ha en egen häst, jag funderade länge och letade länge efter en stallplats där jag hade häst kunniga människor/vänner som hjälpte mig med det jag inte visst, allt gick jätte bra, när jag sa upp kontraktet hade vi en månads uppsägningstid så ägaren hade tid att hitta en ny plats, jag red och pysslade med hästen som jag gjort hela tiden då alltså varje dag var jag i stallet, månaden gick och ägaren kom och hämtade hästen och resan till det nya stallet gick bra :D hon var jätte nöjd med hästens skick och jag fick erbjudandet att fortsätta rida honom om jag ville som medryttare då och de gör jag fortfarande :D

Liknande trådar

Gnägg Jag har en 3-åring (4 år efter nyår) som jag inser att jag inte har energi för. Ingen komplicerad häst alls, utan snarare tvärtom lite...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
9 132
Hästmänniskan Vad kan man ta för att låna ut en välutbildad d ponny på 18 år på foder? Vad är rimliga krav att ställa? Vi vill gärna att hästen står...
Svar
14
· Visningar
1 596
Hästvård Hej! Har ett stort problem just nu och hoppas att jag kan bli lite klokare med era tankar här på buke.. Har sedan en tid tillbaka letat...
Svar
16
· Visningar
3 165
Foder & Strö Till hösten flyttar jag till ett stall där man köper in sitt eget grovfoder. Det blir första gången jag på egen hand köper in grovfoder...
Svar
2
· Visningar
1 131
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama