Sv: Foderhäst ett köp eller känslolöst lån?
Nu är ju detta över 1 år sedan och kommer inte ens ihåg vilken vet de var eftersom jag ej var i stallet när vacc blev av och jag står ej kvar i de stallet längre där vacc skedde och har ingen kontakt med dessa människor längre...
Vad jag förstår fick väl hästen i fråga vacc en gång till efter min tid som fodervärd så hon fick dubbla så då ska hon väl ha varit superskyddad mot influensan
Jag vet själv hur svårtdeär att hitta bra fodervärdar har ju inte direkt haft tur EN av alla som haft min förra unghäst var vettiga och de är hon jag också sålde han till!
Sedan har amn fått referenser alltifrån SM ryttare OS ryttare ja säg inte dom bra referenserna jag fått på de personer som haft min förra häst..
Endå fick man tillbaks han i skelettformat svårt sjuk.
Eller sönderriden
Jag fick betala närmare 10 tusen när han kom hem från en fodervärd i veterinärkostnader för att han var så dålig..
Endå hade jag regelbunden kontakt med fodervärden i telefon och mejl där allt gick bra enligt henne..
Man tycker ju att amn ska kunan lita på folk.
Jag tycker att själva meningen med att låna ut sin häst försvinner när amn har som krav att fodervärden inte ska vanvårda hästen inte raga av all man och inte rida sönder sin häst...
Är inte de vanlig hyffs sånt ska man ju inte ens behöva påpeka att de INTE får göra
Och jag kan tänka mig att det är svårare att hitta långvariga hem till små shettisar..
Folk skaffar dom mest för dom behöver sällskap dvs hästen kommer inte bli så mkt ompysslad förutom daglig vård som borstning visitering verkning osv.
Men inte så mkt arbetad så som i körning eller ridning.
Och där man väl hittar en fodervärd som kan erbjuda ridning är de ju barn vi pratar om och de växer.. tyvärr
och efter bara nått år är dom för stora för att rida och har då ingen nytta av shettisen och då säljs den eller lämnas åter till ägaren om den är lånad.
Köra är det inte många som är så intresserad av och är man de vill man oftast ha lite större ponny/häst så man även kan rida den om man vill!...
Och jag tänkte precis som du att om jag äger hästen kan jag iaf ha koll på den.. men så tänkte jag lite mera och de är inte bara ajg somtar völ hand om häsatr.. de finns mer folk där ute som tar väl hand om hästarna än inte tar väl hand om dom...
Min häst hade åkt som en vandringsbokal de senaste åren och var de verkligen detta som var tanken medhan när han var 2 månader ?? och jag satt ochh spekulerade i våran framtid...
Nej de var ju inte de....
Jag insåg att hästen och jag aldrig någonsin skulel kunna bli ett par som funkade dels såg jag inge intresse att ha han då han hade allt jag inte ville ha hos en häst.
Jg satt i samma veva och flundrade över att byta ras.
Hade hittat en fodervärd somhan gick såå bra ihop med och där jag viste att en försäljning bara skulel ske om jorden höll på att gå under..Fodervärden till och med sa att skulel hon inte kunna ha han kvar så funderade hon på att till å med ta bort han just för att han är så speciell och integår ihopp med andra än hon..
Han har de bättre i himlen än att säljas och återigen åka jojjo mellan ägare som inte klarar av han!
Men de där är hennes häst nu och hon väljer precis hur hon gör den dagen hon inte kan ha han kvar..
letar man länge finner man nog till slut den rätta ägaren.. jag letade i 7 år
Jag insåg att de funkar inte att ha en häst betala försäkring och aldrig ha hästen ens...
Du som ägare kan aldrig vara 100% säker att din häst får de superbra för du kan inte ha 100% koll.. då måste du ha dom hemma för att kunna ha den kollen.
Jag tycker iaf du ska fundera på en försäljning du har 4 shettisar du aldrig har hemma vad är tanken med dessa små liv?? Att alltid ha dom utlånade??
De flesta lånar ut sina hästar för man inte har råd eller tid för en stund i sitt liv..
Men du har ju lånat ut 4 hästar på foder och köper dig ett hbl.. är de inte bättre att ta hem dina shettisar och hålla påmed dom än å köpa en till häst??
Bara något jag reagerar på..
Jag hade problem med EN häst att hitta fodervärdar du har 4 jag skulle bli galen...
varförinte ta hem dina häsatr och sedan skaffa fodervärdar och häsatrna få stå kvar i ditt stall där du står??
Då kan du ha koll och kan hjälpa till om de så behövs=)
För så har jag tänkt.... Jorunn ska aldrig mer lånas ut på foder de har jag lovat henne och mig själv..Den dagen jag inte har tid kommer hon få stå helt enkelt.Finns alltid någon som skulle bli glad av att få rida lite gratis om de vill
Den dagen jag inte har råd så skaffar jag en delfodervärd sombetalar 50% på allt men hästen står kvar i samma stall och jag akn ha 100% koll=)
Annars säljer jag henne om inge av dessa alternativ finns...
Jag hoppas iaf att du hittar någon bra fodervärd om du trots allt inte vill sälja.
Har du funderat på någe 4 h gård?? ellerfritidsparker där de letar shettis eller ridskola..körskola liten ridskola där de tar väl hand om sina häsatr...De skulel ju bli superglada omde fick låna en häst på livstid=)