fodergallor som försvinner vid nedkylning?

L

Lord Owen

Är det normalt att fodergallor kan försvinna eller minska om man kyler ned dem med kallt vatten? Eller "ska" gallor inte försvinna vid nedkylning? (Låter helt mysko i mina öron då jag fått lära mig att gallor går ner vid värme, inte vid kyla men måste fråga i alla fall) :crazy:

Sv: fodergallor som försvinner vid nedkylning?

Ja, det är normalt. Vävnaden drar ihop sig och det blir inte lika mycket överskottsvätska. Du vet, du får själv svullna fötter om du går och står mycket när det är varmt, men inte när det är kallt. Värme ger samma resultat men av en annan anledning nämligen cirkulationen gör att återflödet blir bättre och svullnaden minskar.
mvh
Lejonelle

Sv: fodergallor som försvinner vid nedkylning?

Så det betyder att gallor minskar av både kyla och värme, eller? För man lindar ju hästens ben ibland om den har gallor, och då är det ju värmen som får gallorna att gå ner för att det ökar cirkulationen.
Tack för svaret för övrigt!

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag har en krypt hanhund där ena testikeln är kvar i buken. Jag vill inte diskutera varför, men jag tror inte att inte operera bort...
2
Svar
28
· Visningar
2 820
Hundhälsa Äldsta tikens mage har varit ett problem i många år. Vi har varit på utredningar hos flertalet olika veterinärer, även sådan som ska...
2
Svar
20
· Visningar
2 028
Senast: super
·
Hemmet Jag bor i ett 75 kvm stort hus (1.5 plan) på landet. Jag har idag ett värmesystem med en vedpanna i köket som går till ett vattenburet...
2
Svar
27
· Visningar
1 529
Senast: __sofia__
·
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
711
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama